Seeeeg X10 mini

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av botze, 27 jul 2010.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hej på er,

Sista tiden har min X10 mini blivit väldigt mycket segare än den var från början. Framför allt upplever jag att det är telefonboken och dialern som har blivit mycket segare. Att öppna telefonboken kan ibland ta typ 5 sek (man hinner trycka på ikonen 10 ggr innan den öppnas), vilket känns helt oacceptabelt. Samma sak med dialern, eller om man trycker på ett telefonnr kan det ta 3-4 sek innan samtalet börjar kopplas. Det är ju just dessa funktioner man vill ska vara så rappa som möjligt, för oftast vill man ju ringa NU, man kanske har bråttom o.s.v.

Har inte koll på vilka olika minnen som finns i telefonen men det minne där programmen sparas verkar iaf rätt fullt för telefonen har flera gånger sagt att det är dåligt med utrymme och jag har tvingats ta bort program för att kunna installera nya. Det utmärkta programmet SystemPanel Lite säger följande ang minnet:

System Storage: 77 Mb available (vad är detta??)
    Application Storage: 22,2 Mb available (antar att det är här programmen sparas?)
    Cache: 47,5 Mb available (av 50 så det verkar ju rätt lugnt)
    SD Card: 2677 Mb available

Vidare brukar ca 28 Mb av arbetsminnet vara ledigt om jag inte håller på och dödar processer, då kommer jag upp i ca 70 Mb.

Om jag håller på och dödar processer så tycker jag nog att telefonboken och dialern öppnas lite snabbare, men det kan även vara tillfälligheter.

Så - vad beror segheten på, och vad kan man göra åt det??

2. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Jag har bara 2 tips att komma med. Det första är att prova att starta om telefonen någon gång då och då. Andra tipset är att sluta att använda task killers å liknande då de förstör mer än hjälper. Läs här för mer info om varför man inte ska använda task killers: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=6426198

System storage är var android ligger, app storage är precis som du säger där apps håller hus. Då android bygger på linux kärnan så ska det helst inte finnas något ledigt minne alls då det hanteras på ett helt annorlunda sätt än vad windows gör.

3. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

4. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Två saker som kan göra en androidtelefon mer än lovligt seg är om du har en gigantisk SMS-historik sparad (hundratals meddelanden) eller om browsercachen har vuxit sig riktigt stor.

Testa att rensa ur både SMS-historiken och browsercachen, om du inte redan har hunnit göra det.

5. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Tack för era svar! Med browser cache, menar du då den inbyggda browsern i telefonen? Jag använder annars best Opera mini, ska jag rensa cache även i den? Och med sms-historik, menar du att man måste radera sms för att telefonen inte ska bli seg?

Ni menar alltså att det faktum att app storage nästan är fullt inte ska bidra till att sega ner telefonen?

Jag känner till motståndet mot task killers, gör det mest för att prova vilken effekt det har och jag tycker nog som sagt att telefonen känns lite rappare efter att jag dödat processer... men det kan kanske vara inbillning/tillfälligheter.

Last edited: 27 jul 2010
  6. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag vet inte om Operas cache påverkar, men det kan väl vara värt ett försök. Och ja, precis, om du har sjuka mängder SMS i din historik så kan luren bli seg. Jag vet inte om det är ett problem med Sony Ericssons UX-gränssnitt, men i standardandroid är det iaf det. Även det är värt ett försök.

7. Martin77

Martin77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Du har inte väldigt många appar igång??

Om du inte har laddat ner Advance Task Cleaner pro så är det är tips..

8. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Det här svaret säger väl emot föregående svar som hävdade att man INTE ska döda processer...?? o_O

Det verkar iaf ha gjort susen att radera sms, tack för det tipset! Skumt att det ska sega ner hela telefonen... och synd, jag gillar att ha sms-historiken kvar :( hoppades slippa radera sms hela tiden som jag tvingades göra med min gamla telefon!

9. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Så att radera SMS botade problemet med telefonbok och dialer alltså, det hade jag aldrig kommit på! Har samma problem nämligen, måste genast testa!

10. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Jag har kört utan en appkiller i 3 dagar nu, mest för att testa om alarmet ville fungera eller ej. Min mini blev tokseg och idag kunde jag inte längre hålla mig. På med appkillern, valde undantag för alarmet och nu är den snabb igen. Bara jag klickar 10-15ggr om dagen på "kill" appen. :P

11. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Min batteritid räcker bra mycket längre med appkillern.

12. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Varför inte ta reda på vad det är som segar och avinstallera den appen istället för att köra random kill på allt och hoppas på det bästa. Task killern själv måste väl köra kontinuerligt (telefonen går troligtvis alldrig in i sleepmode) och drar därmed batteri. Kan säkert får ditt batteri att räcka ännu längre.

Last edited: 27 jul 2010
  13. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Browsercache och sms städade utan resultat. Attans. :(

14. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hur ska man ta reda på det då??

15. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Skumt att det verkade ge resultat hos mig då!

16. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Misstänker man att någon app drar mycket batteri kan man ju först kika på batteriförbrukning under inställningar. En telefon man inte petat på en hel natt skall ha fältet "Telefonen är inaktiv" tätt följt av "Mobilens viloläge" i nämnd följdordning som de överlägset största strömförbrukarna. Ser du något annat med tvåsiffriga värden, så är det något mysko (har du använt skärmen mycket innan du lagt dig, kan den ev. ligga på tredje plats, inget att oroa sig över).

Någon form av task manager alternativt system monitor som kan visa total CPU last + CPU last per process (gärna i sorterad ordning) kan också vara till hjälp att pinpointa boven (har inget bra tippspå sådana appar då jag inte haft något behov av att använda sådanna).

Last edited: 28 jul 2010
  17. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet inte om jag förstår dig rätt, men kort sagt ska inte antalet installerade apps inte påverka hastigheten så länge de inte körs. Datoranvändare säger ju ofta "datorn är seg, den är nog för full, bäst att ta bort lite program och spel", men i själva verket kan det nästan aldrig påverka. Hastigheten beror på minne (inte hårddisk) och processor, alltså RAM och CPU. Appar som körs ligger i minnet, RAM, och tar i varierande grad kraft från processorn, CPU.

En task killer dödar appen, vilket frigör minne och processorkraft. Så i teorin är det en bra lösning, särskilt på en dator. Men Android stänger själv av appar som körs när det behövs, man kan säga att Android till skillnad mot en dator har en inbyggd "task killer". Med andra ord, så länge en app körs så behöver den helt enkelt inte stängas av för det ska inte påverka prestandan.

I vissa fall, typ om man kör Spotify i bakgrunden över natten, kan det ju vara läge att döda appen av batteriskäl, även om man har gott om RAM och CPU.

18. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Ja, jag håller med, det är enerverande. Du kan dock skaffa en app som backupar dina SMS till din Gmail (finns gratis på market). på så vis kan du rensa historiken från telefonen men fortfarande ha kvar den på din Gmail om du vill gå tillbaka och läsa gamla SMS.

19. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Även Market-cachen och Maps-cachen kan ha samma effekt. Prova att rensa dessa också.

20. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Ska prova det. Tyvärr verkar effekten (av att radera sms och webläsarhistorik) ha varit kortvarig, idag när jag skulle öppna dialern tog det nog rekordlångtid, jag hann räkna till 10 s innan den till slut öppnades!! Känns som att något är allvarligt fel...

Det där med att backa upp sms verkar smart, något tips på en app som grejar det (så jag slipper söka ihjäl mig i market;) )?

Last edited: 28 jul 2010