På mitt jobb så använder jag en iPhone 4. Privat använder jag min Galaxy Nexus.
Jag går aldrig ifrån min privata så den följer med på jobbet väldigt ofta.
Om man skall jämföra för och nackdelar med telefonerna hårdvarumässigt så har iPhonen en bättre kamera inomhus och utomhus i bra belysning (har inte jämfört i dålig belysning).
Detta är väldigt bra för de som vill ta spontan kort och lägga upp. Gillar dock starkt Nexusens inbyggda panorama mode. Redan använt det några ggr och bara haft den cirka 1 månad.
iPhonen känns liten i jämförelse, speciellt då jag har stora händer. Dock kan Nexusen bli lite svår att manöverera med en hand för att sträcka sig till hörn med tummen.
Om man ser till batteriet så har iPhonen en bättre standby tid. Dock skulle jag nog säga att Nexusen klarar sig bättre i aktiv tid.
Det var min OT del.
Nu till OnT:
Om vid ser till iOS mot android så finns det flera skillnader i uppbyggnad och manövrering.
Som vana har man ju att man skall modifiera inställningar inne i de berörda programmen. Detta gäller android. I iOS så måste man gå in i programmet "Inställningar" för att komma åt inställningar för en del program. Detta kan skapa förvirringar i början då det känns ologiskt. Men detta kan ju variera vad man tycker beroende på vad man tycker är logiskt.
Om man ser till smoothness så känns ju iOS att glida bättre ibland. Detta är ju för att det pausar ALLA händelser när du gör någon ändring på skärmen.
Android skiter fullständigt i om du så vill göra en komplicerad finger gymnastik på den. Den fortsätter som innan.
Detta har irriterat mig, speciellt åt iOS håll då det känns som den är trög. Visst den byter saker hit och dit när jag flänger runt med fingrarna. Men inget blir ju gjort.
Under flera program som följer med som standard i iOS så kan man inte vara inne i ett objekt och ta bort objektet. Utan du måste ut till översikt för att välja "Ändra" och sen ta bort objekten. Exempel på dessa program är "Kontakter" och "Meddelande" programmen.
Objekt menar jag då: kontakt och ett meddelande.
Sen så gillar jag ju inte heller att iOS har snott Androids notificationbar. Men det är en annan sak.
Om man ser till program från utvecklare så har jag ett dagsfärskt exempel.
Inom det yrket jag som jag jobbar inom så har vi en tillverkare som har släppt en Android app. De har gjort en iOS app också men de var tvungna att vänta 3 månader på att få ut den för att Apple skulle kolla igenom den först.
Om man ser till konfigurering av profiler som synkningar och liknande så är Android så mycket bättre. I iOS måste man "fuska" med deras "pre-set" profiler för att få kopplingar att fungera.
I Android så fungerar det bara.
iOS har dock fördelen i att det är lång support för deras produkter.
IOS_version_history
Deras 3GS lanserades för cirka 2,5 år sedan och får fortfarande uppdateringar.
Om man tar Samsung som exempel så slutar de att skicka uppdateringar efter 1 år. Det är liknande för de flesta tillverkare. (Jag kan ha fel i denna punkten för de senaste telefonerna. Tänker på Android Update Allience.)
Summan av kardemumman:
Finns mycket mera man kan skriva om dem och gå djupare in än bara det man instinktivt kommer på.
iOS är bra för de som vill ha det enkelt och använder den som telefon och nöje(Spel,musik(iTunes ett måste men orkar inte ta upp diskussionen om den)).
Android fungerar bra för de som gillar att göra den personlig. Inte vara en i mängden. Widgets och liknande gör användandet lite lättare och man kan "multitaska" analogt så att säga.
Kan även tillägga att under mina arbetsdagar så växlar jag mellan min Nexus och min iPhone för att göra olika saker under dagen beroende på vart jag är och vad jag skall göra.
TL;DR:
iOS är bra för vissa saker. Android är bra för vissa saker. Smaken är som baken - tvådelad
Click to expand...