iOS & Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av nire431, 29 feb 2012.

1. Tysonsw

Tysonsw Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

På mitt jobb så använder jag en iPhone 4. Privat använder jag min Galaxy Nexus.
    Jag går aldrig ifrån min privata så den följer med på jobbet väldigt ofta.

Om man skall jämföra för och nackdelar med telefonerna hårdvarumässigt så har iPhonen en bättre kamera inomhus och utomhus i bra belysning (har inte jämfört i dålig belysning).
    Detta är väldigt bra för de som vill ta spontan kort och lägga upp. Gillar dock starkt Nexusens inbyggda panorama mode. Redan använt det några ggr och bara haft den cirka 1 månad.
    iPhonen känns liten i jämförelse, speciellt då jag har stora händer. Dock kan Nexusen bli lite svår att manöverera med en hand för att sträcka sig till hörn med tummen.
    Om man ser till batteriet så har iPhonen en bättre standby tid. Dock skulle jag nog säga att Nexusen klarar sig bättre i aktiv tid.

Det var min OT del.
    Nu till OnT:

Om vid ser till iOS mot android så finns det flera skillnader i uppbyggnad och manövrering.

Som vana har man ju att man skall modifiera inställningar inne i de berörda programmen. Detta gäller android. I iOS så måste man gå in i programmet "Inställningar" för att komma åt inställningar för en del program. Detta kan skapa förvirringar i början då det känns ologiskt. Men detta kan ju variera vad man tycker beroende på vad man tycker är logiskt.

Om man ser till smoothness så känns ju iOS att glida bättre ibland. Detta är ju för att det pausar ALLA händelser när du gör någon ändring på skärmen.
    Android skiter fullständigt i om du så vill göra en komplicerad finger gymnastik på den. Den fortsätter som innan.
    Detta har irriterat mig, speciellt åt iOS håll då det känns som den är trög. Visst den byter saker hit och dit när jag flänger runt med fingrarna. Men inget blir ju gjort.

Under flera program som följer med som standard i iOS så kan man inte vara inne i ett objekt och ta bort objektet. Utan du måste ut till översikt för att välja "Ändra" och sen ta bort objekten. Exempel på dessa program är "Kontakter" och "Meddelande" programmen.
    Objekt menar jag då: kontakt och ett meddelande.

Sen så gillar jag ju inte heller att iOS har snott Androids notificationbar. Men det är en annan sak.

Om man ser till program från utvecklare så har jag ett dagsfärskt exempel.
    Inom det yrket jag som jag jobbar inom så har vi en tillverkare som har släppt en Android app. De har gjort en iOS app också men de var tvungna att vänta 3 månader på att få ut den för att Apple skulle kolla igenom den först.

Om man ser till konfigurering av profiler som synkningar och liknande så är Android så mycket bättre. I iOS måste man "fuska" med deras "pre-set" profiler för att få kopplingar att fungera.
    I Android så fungerar det bara.

iOS har dock fördelen i att det är lång support för deras produkter.
    IOS_version_history
    Deras 3GS lanserades för cirka 2,5 år sedan och får fortfarande uppdateringar.

Om man tar Samsung som exempel så slutar de att skicka uppdateringar efter 1 år. Det är liknande för de flesta tillverkare. (Jag kan ha fel i denna punkten för de senaste telefonerna. Tänker på Android Update Allience.)

Summan av kardemumman:
    Finns mycket mera man kan skriva om dem och gå djupare in än bara det man instinktivt kommer på.

iOS är bra för de som vill ha det enkelt och använder den som telefon och nöje(Spel,musik(iTunes ett måste men orkar inte ta upp diskussionen om den)).

Android fungerar bra för de som gillar att göra den personlig. Inte vara en i mängden. Widgets och liknande gör användandet lite lättare och man kan "multitaska" analogt så att säga.

Kan även tillägga att under mina arbetsdagar så växlar jag mellan min Nexus och min iPhone för att göra olika saker under dagen beroende på vart jag är och vad jag skall göra.

TL;DR:

iOS är bra för vissa saker. Android är bra för vissa saker. Smaken är som baken - tvådelad

Last edited: 5 mar 2012
    Limitz72 och bombay gillar detta.
  2. poffelipoff

poffelipoff Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag tror de flesta glömmer att vi som diskuterar dessa saker på olika forum osv oftast är mer tekniskt kunniga än den vardagliga telefonanvändaren. Detta har apple förstått väldigt väl och gjort en produkt som är "dummieproof" men då måste man även ta bort möjligheterna att "fippla/trixa" (roota) med telefonen.

Men det absolut viktigaste är ju _VEM_ ska använda telefonen?

Jag har haft både iphone och sgs2. Den sistnämnda slår iphonen på alla punkter (enligt mig), men jag vill fortfarande ha en iphone nu, varför? Den kommer nog bättre överens med min dator (macbook air).

Så vem ska använda telefonen och till vad, glöm inte det mina små geekfriends :) De flesta av oss människor är inte så geekiga.

wmb gillar detta.
  3. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Måste bara säga en sak om det där med forum, jag har ju en ipad så har hängt på en del forum för apple men man får oftast vänta flera dagar och tjata för att få ett svar. Är det så att den allmänna iPhone användaren inte bryr sig om forum? Jag har fått känslan av att android användare hänger mer på forum, är det så? Eller vad tror ni?
    Frågan handlar ju iofs om användaren och inte operativsystemet som denna tråd egentligen är för

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

4. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 627
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop

Ja, din känsla är precis som min

Bytte ju till iOS från android och började söka efter svenska forum, diskutera JB osv.
    det finns inget som liknar swedroid. 99mac är riktigt nerdigt och tuffa regler, minhembio är bara okunniga. iphoneinfo är kunniga, men så litet forum att det tar länge att få svar osv

5. spjerne

spjerne Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det KAN väl bero på att man inte kan göra så mycket med en iPhone.
    Varför hänga på forum om det bara går att byta bakgrundsbild... :sealed: :teeth:

6. wmb

Mottagna gillanden:
    2 627
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    det är inte sant. Forum som behandlar JB borde ändå finnas gott om

Går att mixtra rejält mycket om man bara orkar bry sig lite

7. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1

Tack för din bra kommentar! vill bara tillägga en liten sak Itunes behövs inte längre till IPhone, allt går att sköta via mobilen :)

8. Tysonsw

Tysonsw Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Du måste väl fortfarande ha iTunes för att lägga över musik och liknande?

9. nire431

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:

Jo det är i och för sig sant! Tänkte inte på det då jag kör Spotify / Radio :)

10. nire431

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:

Så löjligt "krig"

11. baracken

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Väldigt starka ord från en man som stjäl funktioner. Detta är varför jag avskyr apple och inte för deras produkter

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

12. djstoffe

djstoffe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

För ett tag sen köpte jag på mig min första iPhone. En begagnad 3Gs. Huvudsyftet till köpet var egentligen att jag ville ha en iPod och till sommaren köpa en bärbar högtalare att ha med på stranden och liknande, då de flesta använder Apples kontakt och utbudet är så mycket bättre. Men eftersom det inte skilde så mycket på priset blev det iaf en 3Gs.

Nu efter några år med Android är jag så glad att jag inte lagt flera tusen på en helt ny iPhone. Sitter och svär varje gång jag ska använda den, så till slut orkar jag inte mer och lägger den ifrån mig. Det är ju den dummaste smartphonen(?) jag provat.

Skulle tillexempel synka Spotify listor igårkväll. Kopplade upp den mot nätet och den började rulla på. Sen la jag den ifrån mig och efter ett tag tar jag upp den för att se hur långt den kommit.
    Har inte hänt ett skit för då har Spotify stoppats (vet inte om detta beror på multitaskingen, eller bristen utav den samma, eller om den helt enkelt kopplar ner wifi:t när skärmen slocknar.
    Kollade inställningarna om man kan få den att behålla wifi:t när den slocknar, men kan inte hitta någon inställning för detta. Så det slutade med att jag fick hålla luren i handen och hålla den väckt hela tiden tills listorna var klara och batteriet tomt. Tog ett antal timmar... :mad:

Sen är det avsaknaden av bakåtknapp! Visst, den finns för det mesta med som mjukvaruknapp, men inte alltid. Så om man går in i appar där den saknas får man trycka hemknappen, för att sen leta upp appen igen och in i inställningar. Så omständigt det kan bli!

Och Appstore. Tänkte skriva "Hur" stänger man av lösenordsfrågan när man ska installera en app, men skulle nog frågat "Kan" man stänga av frågan.
    En bra funktion om man ska köpa appar, visst, men gratisappar!?? o_O
    Och dessutom...fattar inte Apple att det finns folk som faktiskt har fri datatrafik?
    Nä, då tvingas jag ändå till att koppla upp mig mot wifi för större appar.

Den är iaf uppgraderad till 5.0.1 så man slipper lägga in iTunes. Spotify fixar över min musik ändå som tur är!

Nu har jag bara använt luren några veckor, så jag lär säkert hitta fler saker jag stör mig på efterhand...och då har jag inte ens sagt nånting om Apples äckliga stämningar till höger och vänster.

Detta är bara så skrattretande! Om det hade varit ett plagiat hade Android varit lika (icke)användarvänligt. Jag vill ha en lur som jag kan anpassa efter mitt behov och tycke, inte tvärtom!

Detta är endast mitt personliga tycke. Luren är säkert jättebra på andra saker (dörrstopp och brevpress tillexempel)

13. nire431

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:

Hahaha... du låter som en person som inte vill lära sig saker pgr av att det är ett ÄPPLE, för det första wifi funkar utmärkt om skärmen slocknar? För det andra du sitter och jämför en 3gs med din SGS2. Prova en 4S istället som står sig emot en sgs2. Har använt IPhone mer eller mindre sen den kom, och kan säga att jag aldrig någonsin haft några problem med IPhone. Min 4s hade dålig batteritid uppgraderade till 5.1 igår, tog ur den ur laddaren klockan 09:00 idag har fortfarande 100% batterikvar. Som sagt smaken är som baken alla gillar olika alla är vana vid olika saker, kan hålla med om att när man kört android ett tag så sitter man som ett frågetecken med IPhonen Whoot? ingen bakåt knapp osv. IPhonen gör det den skall göra ringa/smsa/spela musik/hantera applikationer på ett snyggt och enkelt sätt. Sen finns det dom som gillar att pilla eller dom som gillar androids OS mera, därför man har val möjligheter. Men ärlig talat tror jag aldrig att android kommer komma upp till den kvantitet som apple har på sina produkter säga vad man vill, men alla som jag har frågat som har en Android "Är det värt att köpa den galaxy s2?" Njaa. jag ska köpa en IPhone när mitt abonnemang går ut svarar mer än hälften av dom som äger IPhone i min krets. Så något måste det ju finnas där som folk vill ha. Men ot på dit inlägg alla gillar olika saker och känns fel att jämföra en gammal hackig 3gs emot en sgs2 som att ta en legend emot en IPhone 4 typ. Angående din signatur "Min SGSII käkar äpplen till frukost" Ja på pappret gör den säkert det men inte i praktiken tyvärr. IPhone 4s käkar din sgs2 till alla mål under dagen. [​IMG]

Last edited: 8 mar 2012
  14. nire431

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Säg vad ni vill säga alla tycker om olika telefoner detta är ett Android forum, förvånad över att tråden inte blivit smutskastad än, men JAG tror inte att android inom dom närmsta 3 åren, kommer att ha det flytet som en IPhone har. Jag kan sitta och växla mellan skärmar i flera timmar startar saker klicka över allt, utan att ens känna av den minsta laddningstiden överhuvudet taget. När jag satt med min sgs2 kunde man ibland känna av att den hackade till eller "slutat att fungera tvinga fram en avstängning" Men som sagt kan man leva med det och man tycker om HTC/samsung etc så kör på det ni tycker om :) Man är inte IQ befriad för att man har en IPhone eller för att man har en Android. Det är en telefon ingen kroppsdel direkt.

15. wmb

Mottagna gillanden:
    2 627
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det enda jag skriver under på är spotify-synkningen vid låst skärm via wifi.

Kanske räcker det att stoppa i laddkabeln för att komma runt det problemet

16. djstoffe

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Det räckte inte... ;)

17. wmb

Mottagna gillanden:
    2 627
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Ja det är i vilket fall ganska lätt att prata nackdelar på ett forum som förespråkar Android istället.

Efter dryga året med iOS så rekommenderar jag fortfarande det åt en stor mängd "vanliga användare" såsom föräldrar t.ex

Undrar när vi tillsammans kan komma till insikten att olika plattformar har sina olika för/nack-delar

bombay gillar detta.
  18. djstoffe

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Nej, missförstå mig inte. Jag har varit väldigt nära att köpa iPhone ett flertal gånger. Och troligtvis köper jag en Macbook Pro inom en snar framtid. Men det är ett litet antal små inställningar och funktioner jag efterfrågar. Varför ska jag inte få kunna synka spotify utan att hålla den väckt? Är det för att det är en 3Gs. Funkar det på en 4s?

Jag har inte spelat ett enda spel på 3gs:en och stör mig inte på att den hackar...Jag kör ju Android som sagt.
    Den stora massan skiter i vilket. Om Svenssons kör Volvo, kör vi nördar en båltrimmad och stylad japanare ;)
    Vi är ju individer som sagt....

19. baracken

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Dock så får jag fc oftare på min ipad än min s2:a, dock så gäller det när jag hade ios5.0.1 har inte haft 5.1 tillräckligt länge för att säga om det är bättre eller sämre.
    Men säger som jag alltid har sagt, en telefon vill jag ska vara rolig att använda och jag tycker inte att UI:t i iOS är roligt medans android kan man göra så det ser roligt ut. Därför har jag en android telefon.

Sen måste jag säga det att Apple verkligen lyckats med nya ipad, ipad ligger nu faktiskt före i tiden om man jämför med androidplattor.
    Men apputbudet tycker jag inte alls är så bra till ipad som dom säger att det är, finns inte ens spotify till ipad.

Sent from my iPad2 using Tapatalk

20. djstoffe

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Tråkigt UI kan jag hålla med om. En kompis reflekterade häromdagen att det låg tre SGS2or på bordet. Så sa han att om det hade varit iPhones så hade det varit lätt att blanda ihop dem, för alla ser ju likadana ut ;)

Spotify är väl inte officiellt avsedd för andoidplattor heller? Det blev lite konstigt skalad grafik, men visst det fungerade ändå ;)