Diskussion: iOS & iPad OS 18-tråden

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Swedroid, 10 jun 2024.

Taggar:
  1. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    438
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jo det är ju möjligt, men en onödig kostnad som de helst slipper.

Vi har funderat på att eventuellt göra det ändå oavsett iOS 26. Men i vilket fall som helst kommer ju batteriet ändå inte att räcka lika länge om man uppdaterar till iOS 26, baserat på det han som gjort videon upplevde. Så i så fall skulle ett byte av batteri i bästa fall inte ens märkas då ett nytt batteri antagligen uppvägs av att iOS 26 är så pass mycket mer krävande.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 823
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle nog säga att batteriet inte blir sämre bara pga en uppdatering. Och jag skulle särskilt inte ta en YouTube video som någon sanning. Den iPhone 11 jag har med iOS 26 drar väldigt lite ström när jag inte använder den. Och när jag använde den i nästan 1.5 timme så hade den dragit runt 10-15% och då höll jag bland annat på o installera appar. Jag skulle bilda mig en egen uppfattning hur batteritiden är för just din enhet innan något.
    Om den är dålig idag, så är det väl bättre att göra ett batteribyte för ca 1 tusen istället för att kanske köpa en ny för närmare 10 tusen?

3. BrorSnor

Mottagna gillanden:
    438
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag är inte så insatt i iOS världen men jag trodde inte att det gick att backa till en tidigare version när man väl har uppdaterat? I vilket fall, även om det går så är det inte möjligt då jag inte har tiden att hjälpa dem med detta, de har inte kunskapen, och de har framförallt inte tålamodet att någon ens skulle hålla på med det med deras enheter.

Har du sett videon och tror du inte alls på det han kommer fram till?
    Om det visar sig inte stämma är det ju bra, men samtidigt är det ju som jag precis skrev "omöjligt" praktiskt sett att gå tillbaka till iOS 18. Så det känns inte som ett bra alternativ att chansa och se.

Nu verkar du ju inte uppleva samma dramatiska ändring som honom så då har jag en person i "varje läger". Jag kan ju inte göra något annat än att försöka dra någon slags slutsats baserat på vad jag hör/ser från andra. Ett "test" utan att få några negativa konsekvenser i att bli kvar på ett eventuellt OS som är sämre är ju inte realistiskt i detta fall.

De börjar bli lite trötta men det är hanterbart. Om de kan stanna kvar på iOS 18 så kanske det duger i några år till, och sedan kan de kanske byta batteri längre fram. Eller köpa nya enheter om Apple börjar sälja någon mindre igen.

Men nu skulle jag helst höra från någon angående min egentliga fråga, hur det skulle fungera att stanna kvar på iOS 18 rent säkerhetsmässigt.

4. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 765
    Telefon:
    iPhone 17 Pro Max | Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 17 Pro Max | Pixel 10 Pro
    De kommer fortsätta släppa säkerhetsuppdateringar till iOS 18 ett bra tag till.

BrorSnor gillar detta.
  5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 823
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Det går, så länge Apple signerar den iOS version man vill backa. iOS 18 signeras fortfarande så om man uppgraderar till iOS 26, så kan man än så länge nedgradera. Dock så nollställs telefonen vid nedgradering men kan återställas från en tidigare iOS 18 säkerhetskopia.
    Så som han håller på är helt orimliga. Man håller inte på o drar upp och ned notifikationsfältet i flera minuter som i hans video. Min iPhone 11 har jag inte ens känt någon värme från, förutom när jag installera alla mina appar. Min är sval iallafall. Den där videon gillade jag inte alls för den känns väldigt meningslös. Ska man jämföra batteritid så tycker jag att man i så fall får köra med iOS 18 en dag och iOS 26 dagen efter med samma användningsmönster för att ens möjligtvis kunna få något o jämföra mot (något som dock inte går o jämföra med andra användare då batteritid är så väldigt individuellt)

Last edited: 19 sept 2025
    BrorSnor gillar detta.
  6. BrorSnor

Mottagna gillanden:
    438
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det är jag ju såklart helt med på, men samtidigt säger det väl något om den extra belastning som just iOS 26 lägger på enheten då samma tester görs även i iOS 18 (i den mån man kan kalla det "samma" tester då allt görs manuellt).
    Det test du föreslår är kanske mer relevant men så länge jag inte har sett den video/det testet så är det detta jag har att gå på.

Det låter ju bra, och då kanske det är värt att stanna kvar för dem.

Jag hittade denna sida, och om jag förstår den rätt så släpptes det säkerhetspatchar för iOS så långt tillbaka som iOS 15, den 15 Sep 2025.

Vissa tidigare patchar 20 Aug 2025, 29 Jul 2025 osv så verkar det bara vara för iOS 18 och tidigare versioner fick inget. Så vissa större/viktigare patchar går till äldre versioner, medan andra bara går till nyaste iOS version. Alternativt att de "samlas ihop" till färre tillfällen för tidigare OS versioner.

Apple security releases - Apple Support

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 823
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Mja, Om du använder telefonen som vanligt så bör det inte påverka mycket alls tycker jag. Nu hade jag ingen iPhone innan iOS 26 släpptes för allmänheten men för mig är telefonen sval. Som sagt så finns det också inställning för att minska genomskinligheten också
    Då skulle jag ignorera den videon helt, för den är enligt mig inte något bra sätt o testa batteritiden på ett verkligt sätt.

BrorSnor gillar detta.
  8. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 785
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Jag märker inte av någon försämring av batteritiden på min jobbmobil som är en Iphone SE från 2020, inte heller min Iphone 16PRO och skulle det vara så att det är en liten skillnad så kan den bli bättre med nyare versioner av IOS26.

BrorSnor gillar detta.
  9. BrorSnor

Mottagna gillanden:
    438
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Tack alla som bidragit med era erfarenheter från iOS 26, och info om möjligheten till säkerhetspatchar om de bestämmer sig för att stanna kvar på iOS 18!

Sammantaget låter det som att jag inte behöver vara speciellt orolig för försämring av batteritiden med iOS 26, utan då är det själva utseendet med försämrad kontrast och läsbarhet som eventuell nackdel som kvarstår. Något som om jag förstått det rätt går att i alla fall delvis förbättra genom inställningar och tillgänglighetsläge. Vi får väl fundera lite på det och se vad det blir i slutändan...

10. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 823
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon: