Finally!
@Cupcakes fick äntligen till det.
Äntligen dök den där lilla fliken med betayppdateringar upp som ett alternativ, har inte kunnat se den på över en månad nu sen första betan lades in och som uppenbarligen aldrig åtgärdade Kanske dom gjorde, vad vet jag. Men alla metoder var ju fruktlösa i alla fall.
Efter en redig process bestående av det jag misstänkte behövdes, en överför eller nollställ iPhone + Radera allt innehåll och inst. och därefter återskapa från en äldre kopia än den jag gjorde imorse så fungerade det. Gjorde en backup innan men den återskapningen gjorde ingen skillnad, samma felmeddelande som alltid florerat i inställningen för uppdatering. Provade därefter att göra samma sak fast med en äldre kopia som gjordes i maj, då i samband med att jag köpte telefonen och förde över allt från den gamla. Gick från en iPhone 11 till 16 pro.
Här kommer dock den biten som jag inte kan förklara, eller förstå. Båda försöken resulterade i att jag var kvar på 23A5260n vilket är kodnamnet för den allra första developer betan av iOS 26. Men...
Enbart den sista återskapningen (tydligen inget ord, återställning?) gav mig alternativet med betauppdateringar, varpå jag kunde ladda hem public beta som den nu kör med. Hur konstigt som helst. Fattar verkligen inte denna bit, är ju trots allt kvar på samma version men kan helt plötsligt välja betauppdateringar från ingenstans?
Finns ingen logik bakom det hela enligt mig, vad skulle vara skillnaden egentligen? Skit samma....
En jävligt lång och komplicerad process som nu är löst tack och lov. Enda som fick fixas i samband med att jag var tvungen att återskapa den äldre versionen var följande:
- Installera om 2 appar som lades till efter att telefonen införskaffades och därför inte var med i backupen.
- Aktivera och installera nytt bankid.
Inga stora saker att fixa med andra ord, glad att detta är över. Men hela historien har lärt mig att inte hoppa på alltför tidiga betor i framtiden, har tidigare hoppat på nån enstaka developer beta för iOS (18) och därav innan kanske 2:a eller tredje för iOS 17 när det begav sig. Har inte varit några problem överhuvudtaget vilket var anledningen till att jag testade denna gång. Inför 27 nästa höst så lär jag vänta in skarpa releasen. Detta har varit ett litet stresspåslag och framförallt ett stort irritationsmoment.
Hur som haver, nu när der är installerat så är det en stor och klar skillnad gentemot tidigare. Missade ju 2 betor däremellan innan man äntligen fick in public betan, så duh. Hade en bugg i safari tidigare som gjorde att om jag öppnade en flik i bakgrunden så frös det sig, eller safari rättare sagt. Var då tvungen att gå i inställningar och ändra till öppna i ny flik istället så löste det sig. Detta är tack och lov fixat nu, animationerna är mer polerade och fixade än innan, det märks. Liquid glass är däremot fortfarande lite av en vattendelare för mig, i vissa fall påminner designen om tidig Android version när man installerade ikonpaket tillsammans med olika launchers och höll på. Men helt otolererbart är det inte.
Nu är det förhoppningsvis smooth sailing framöver med denna version. Är som sagt vaksam inför nästa dock.
Last edited: Jul 26, 2025