IP-Only bjuder på högre surfhastighet (fast bredband)

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av svenix, 3 apr 2020.

1. Boris92

Boris92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2 i9100
    IP-Only bestämmer. Men det är dåligt att förlora sin hastighet. Trodde man ska spara pengar med fiber, man närmar sig gamla telejack priser. Jag tror att fiber operatörer behöver ta bort hastigheter för att rapportera till staten att många har högre hastighet än 100mbit pga att dom ännu har inte dragit fiber till landsbygden. Jag har fått prisgaranti av internet aktivisten Bahnhof(dom tjallar inte till Hollywood) innan men nu gör dom det svårare för mig. Bredband2 är den enda med 250/100. Ska man vänta nu eller ta erbjudandet? Ska försöka uppgradera routern om jag ska stanna kvar. Den jag har är min andra router från Bahnhof, första Eltek router var skit utan 5Ghz och Bahnhof erbjöd ingen ersättning efter bara 1 års användning då den gick sönder.

Last edited: 15 jan 2021
  2. Boris92

Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2 i9100
    Kan någon förklara säljstopp av lägre hastigheter? Vi börjar närma oss gamla ADSL priser.

3. schrödinger

schrödinger Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361
    Operatör:
    Universal, Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal, Tele2
    Tillgång och efterfrågan. Är stadsnätet ensamma på platsen så kan de salta priserna som de vill, och genom att höja hastigheterna kan de legitimera att man även höjer priserna. Stadsnätet tar ca 90% av det du betalar, så Bahnhof och andra tjänsteleverantörer har helt enkelt inte möjlighet att sätta lägre priser. Dessa s.k. "öppna nät" är i grund och botten ett monopol.

Vi hade tidigare enbart stadsnät där jag bor, men vi bestämde oss för att bygga ett nytt fibernät som vi själva äger. Nu betalar vi 70:- ink moms för 1000/1000 Mbps. Innan betalade jag 329:- för 100/100.

night77, induktion, Boris92 och 4 andra gillar detta.
  4. Boris92

Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2 i9100
    Hur gick det till? Bor ni i Brf eller SRF? Om Bahnhof tar bort hastigheten betyder det att t.ex. Bredband2 och Universal också tar bort samma hastighet? Är det värt att få hela grann verksamheten att använda samma ISP inom ett öppet nät för att få rabatt? Borde fixa problemet.
    Enligt avtalet så äger IP only nätet i 20 år där service ingår. Jag trodde att IP only tvingar hastighets höjs för att ge ut en bättre rapport till aktieägarna och staten som finansierar uppbyggnadem för att alla ska ha minst 100mbit, även i landsbygden som ännu väntar.

5. schrödinger

schrödinger Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361
    Operatör:
    Universal, Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal, Tele2
    BRF, jag talade med styrelsen och skickade in en motion på årsstämman. Sedan begärde vi in offerter från lite olika bolag och tecknade ett av dem. Därefter byggde vi ett nytt fibernät eftersom stadsnätet vi har i byggnaden är låst i 15 år till eller något sådant.

Beror helt på avtalet mellan stadsnätet och de olika operatörerna.

Nä, ni lär inte få någon rabatt för det. Stadsnätet vill ju fortsätta tjäna pengar och de har ingen anledning att låta er få ett bättre avtal direkt med en leverantör. Det billigaste sättet att få snabbt internet i villor eller radhus är nog att ha en fiberförening.

Mycket möjligt, sossarna är ju bra på att fiffla med siffror så detta är ju ett utmärkt sätt att få upp statistiken och samtidigt tvinga folk att betala mer ;)

Boris92 gillar detta.
  6. Boris92

Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2 i9100
    Ja det förklarar varför det var billigt. Radhus byn är från 70 talet och IP Only köpte kommunens nät/svarta nät. Även om Bahnhof installerade fibern så skulle vi bli tvungna att köpa 10Gbit/s. Det finns ingen vinst med 100mbit/s. Ja det blir ingen vinst genom att betala 16k för fiber och ha en billig månads pris.

7. svenix

svenix Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 678
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7
    Platta:
    Samsung Note 8.0
    För att återgå till vad tråden egentligen handlar om så har jag fortfarande 500Mb/s download idag den 1 februari:

upload_2021-2-1_11-22-45.png

Jag har heller inte fått något meddelande ännu från min ISP Universal om att hastigheten ska sänkas eller att vissa abonnemangstyper ska tas bort. Vi får se vad som händer.

Boris92 gillar detta.
  8. Boris92

Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2 i9100
    Samma här, genom Bredbandskollen får jag över 300. Bytet händer ofta under natten.

9. Boris92

Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2 i9100
    Nu är det 259/108 för mig.

10. svenix

svenix Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 678
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7
    Platta:
    Samsung Note 8.0
    Här verkar det vara 500/100 än så länge. Jag har ännu inte fått något meddelande från min ISP (Universal) om några ändringar.

upload_2021-2-10_14-26-37.png

11. phattrance

phattrance Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Kör med Halebop här hemma (fiber) och inget nytt från dem. IOF så har vi 1gbit lina, så antar att det inte behövs att uppgradera hastigheten något

12. Boris92

Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2 i9100
    IP-only hade en kampanj där dom med operatörerna höjde hastigheten utan kostnad för dom som hade under 500mbit. Så jag betalade 339 kr för 500/100. Men det fanns en Hacke, nu tar dom bort 100/100 och 250/100 hastighet så man är tvungen att uppgradera till en dyrare tjänst.