iPad eller Samsung Galaxy Tab?

Diskussion i 'Samsung' startad av 12yearnerd, 25 dec 2010.

?

iPad eller Galaxy Tab

1. iPad

27 röst(er)
    27,6%
  2. Galaxy Tab

71 röst(er)
    72,4%
  1. 24-seven

24-seven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

För att man inte får allt man önskar sig med en Tab. Intressant att 25% av rösterna ligger på Ipad (på ett Android-forum) säger en hel del...

Egentligen är ju resultatet ointressant om inte alla som röstar har båda, blir mycket fanboy-ism annars (åt båda håll).

2. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Tack för detta svar, mobilenhet ja... men jag har ju redan en mobil. Min padda ska inte lämna hemmet, så närmare 10" skärm vore något. Jag har kladdat på ipad, men saknar flash. Ang Ikea hemsida som någon nämnde så kan jag säga att det finns ikea appar för katalog, inspiration mm. Men helst vill jag ha en android platta på 10" och minst android 2.2.

Last edited: 5 feb 2011
  3. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Agree! 10" är precis lagom på en läsplatta - det är väl anledningen till att ipad fått 1/4 av rösterna...

En platta med 10" och 2.2 har du här; http://droidpads.se/index.php?route=product/product&product_id=49 utan att göra reklam.
    (Har själv beställt en)

Last edited: 5 feb 2011
  4. kanske

kanske Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

5. Minuet

Minuet Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Bara för att man upprepar en sak tillräckligt många gånger betyder inte att det blir en sanning. Enligt Samsungs egna siffror ligger återlämningsration på under 2%.

Sedan om det blir ipad eller galaxy tab beror helt och hållet på enhet; vissa vill ha en större och tyngre enhet och vissa vill ha en lite behändigare med mindre skärm och dubblerad pixeldensitet.
    Vissa vill ha en inlåst enhet med begränsade multitaskingmöjligheter, där de blir tillsagda vad de får och inte får göra. Andra vill ha en enhet byggd på ett öppet operativsystem med flash och med möjlighet att installera en vanlig linuxdistro.
    Vissa vill betala mycket för en enhet utan möjligheter att smsa eller ringa, andra vill ha en enhet där man kan göra detta samt dessutom har dubbla kameralinser.
    Vissa vill ha en enhet där man inte får utveckla applikationer som har likadana funktioner som tillverkarens program har, andra vill ha en enhet där det råder en fri utvecklingsmiljö.

För mig är valet självklart, men jag skulle heller aldrig köpa en appleprodukt av ideologiska skäl.

6. candyraver

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Minuet :P står ganska klart på vilken sida du står på :P

Men ipad vinner på två ställen.... Design och sin 10"-skärm.

7. sannispannisen

sannispannisen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ok då, jag får allt jag önskar mig, framförallt i jämförelse med en ipad som både är för stor och saknar telefon.

8. sannispannisen

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

hemma har jag ingen användning av nån surfplatta, men så äger jag ju en,två,tre bärbara också.

9. candyraver

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Är telefonfunktion så himla viktigt för en tablett? sannispannisen, tar du med din TAB överallt? tillsammans med din vanliga telefon? Bara knarklangare har två mobiler :P

10. sannispannisen

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

hahaha ja det gör jag faktist :P
    jag har en sån här, så får taben ligga i väskan eller innerfickan

min galaxy s har jag lånat ut :P

11. sannispannisen

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

men det är få tillfällen som fått mig att skratta så då kompisarna sätter den mot örat.
    "vad är det för telefon du har sanna...?"

hahahahahahah
    :D

12. krofo

krofo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag tyckte det var klart mindre trevligt att läsa pdf-böcker på SGT än iPad, och det var en deal breaker för mig.

13. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Är man på resande fot, dvs dagspendlare så förstår jag Galaxy Tab användare. Men för en småbarnsförälder som jag som går till jobbet på 5min och där har överflöd av datorer så är en iPad trevlig och använda när jag kommer hem och ungarna har somnat på kvällen. De få gångerna jag lämnar stan så ryms ju denna med lätthet i väskan.

När vi nu är inne på litenhet så är luren x10 mini smidig i fickan, så slipper man ha en tab i väskan. ;)

Jag har kört linux på datorn sedan 2000 och aldrig varit hängiven Apple, men iPad gör att jag måste tänka om och bryta mitt mönster. Såg att win7 går att ha i iPaden, då borde det säkert snart gå att köra linux med?! :)

Men jag hoppas att Android spänner musklerna i framtida versioner och tablets.

14. sannispannisen

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Är också småbarnförälder, men varken ipad eller tab kan ersätta en större dator och då kändes bara ipad överflödig när jag vill använda den till så mkt mer. Lagom storlek för ungarna att kolla på film i bilen, spela spel etc. Går långa promenader m hunden och tycker det är skönt att kunna ta samtal, lyssna på musik etc och där ligger taben fint i innerfickan :)
    Bra om man kan samla allt på ett ställe.

15. sannispannisen

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jo det kan jag tänka mig.

16. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Har du gps på när du rastar hunden? :D

Nädå, jag håller med! Galaxyn är smidig på resande fot, men jag tror att största skillnaderna handlar just nu om till vad man ska ha den till och hur. Den tekniska biten känns lite som den kommer i andra hand i detta fall?!

17. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Ursäkta lite dum fråga. men vad ska man ha en pad/tab till ändå och vad tillför den i så fall som inte en "riktig" dator med windows7 kan erbjuda? Med eller utan tangentbord?

Fråga 2: vad är det som skiljer en ipad-app-för-tidning mot tidningens webbsajt? Lökmogulen Allan i USA mr murduck eller vad han heter har just skrivit ett zillionkontrakt med apple där han ska erbjuda ipad-tidningar och som det heter "äntligen kan tidningsbranchen ta betalt för digitalt innehåll".

Jag frågar då, är det för att den riktar sig till 100% apple-fans som man kan ta 80 kr för en ipad-tidning (per nummer), alltså att de på något sätt skulle vara dummare eller ha mer pengar. Eller är det något jag helt har missuppfattat?

18. 24-seven

24-seven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad skall man med en mobiltelefon till? vad tillför den som inte en "riktig" fast/trådlös telefon kan erbjuda?

Vad skall man med en bil till? vad erbjuder den som inte de kommunala transportmedlen kan erbjuda?

Vad skall man med kolsyrat vatten till? vad tillför det som inte vanligt kranvatten kan erbjuda?

Vad skall man med en LCD/plasma/LED -TV till? vad tillför den som inte tjock TV:n kan erbjuda?

Testa en Pad/Tab så förstår du.

19. carl-pedal

carl-pedal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag vet precis vad man ska ha en tablet till:
    Har en SGT i jobbet där jag samlar mötesanteckningar, alla möjliga anteckningar, lathundar, tar kort och lägger in direkt i dokumenten (excel) via servrarna, läser ritningar, använder diverse nyttoappar som kalkylator och formler... osv,osv...

Allt detta har jag i benfickan vart jag än går!

Omöjligt på Appleprodukten då den är för stor och inte kan hantera servrar eller ens har nåt filsystem.

Har inget behov an en tab hemma, där är det mobil eller laptop som är smidigast.

20. GregerW

GregerW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Vilka appar använder du, när du använder din tab till så mycket?