Diskussion: iPad Mini - allmänt

Diskussion i 'iPad' startad av Swedroid, 14 september 2021.

1. giggelingbear

giggelingbear Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S21 Phantom White 128 Gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S21 Phantom White 128 Gb
    Verkligen 7000:- kostar den billigaste Gen 7 liksom.
    Tycker inte man är gubbtjurig för man har höga förväntningar på en premium produkt som jag ändå skulle kalla det med tanke på tillverkare och pris. Man hade ju aldrig accepterat det på en Iphone? Det kanske förekommit men det har jag missat i såfall då jag kört android senaste 5-6 åren. Och som Bernard säger liksom plattor för billigare peng har ej detta problem.

2. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2.064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Vi har en iPad mini 6 hemma och ärligt talat så lockar inte uppgraderingarna i 7:an alls mycket trots att den är 3 år nyare. Får vänta tills nästa mini antar jag. Med det sagt så är 6:an en av mina favoritprylar någonsin så det är egentligen inte en diss mot Apple att dom har släppt en bättre..

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Mottagna gillanden:
    20.305
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    IPhone 16 och 16 Plus kör med 60Hz, så det är liknande där också tyvärr

4. danne_00

danne_00 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141
    känns som en rätt klen uppdatering av ipad mini, stannar kvar på min 6:a jag med

5. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2.399
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    Det blev en mini 7 från Webhallen idag trots allt (hade en mini 6). Huvudsakligen uppgraderade jag för att jag vill ha mer RAM, och föralldel även den lite snabbare processorn. Jag hoppas även på bättre batteritid med en nyare processor, den har aldrig imponerat i mini 6. Det kanske inte är helt nödvändigt att uppgradera än, men när man kan förmoda att det dröjer 3 år tills nästa så vill iaf jag gärna ha den mest framtidssäkra som står till buds. Det var inte roligt på slutet med mini 4 minns jag :scared:. Visst hade jag kunnat vänta lite med uppgraderingen, men vad hade poängen varit med det egentligen när jag ändå hade köpt den till slut?

Jelly scroll var aldrig ett problem för mig eftersom jag så gott som alltid använder den i landskapsläge. Och visst 60Hz är rätt bedrövligt men det är ju trots allt inte hela tiden man märker av det, och framförallt så finns det vad jag vet nuförtiden ändå bara en enda androidplatta runt 8 tum som har mer eftersom de andra 8-tummarna är i budgetklassen (inte desto mindre finns det ett par av dem som jag faktiskt tål).

Lenovos legion y700 är ju den enda i den storleksklassen som spelar i en helt annan liga, och där njuter jag verkligen i fulla drag av känslan när man använder den skärmen. Funderade lite på att nöja mig med den och skippa mini helt och hållet, men den är påtagligt tyngre än minin, minins screen ratio är lite mer allround, och framförallt så går y700 inte att få med simkort - och för mig är det en dealbreaker när det gäller den av mina plattor vars uppgift är att vara den mest portabla. edit: just ja, en till dealbreaker för att kunna ha y700 som enda 8-9-tummare - ingen fingeravtrycksläsare, endast "vanlig" ansiktsigenkänning som inte funkar i mörker och även när den funkar bara kan användas till att låsa upp plattan. Så även om känslan vid användandet är helt överlägsen minin så "behöver" jag ha en mini också

Minins skärm för övrigt tycker jag är helt ok, men den är lite väl ljussvag. Började med mini 6 för nåt år sen att sätta på matt skärmskydd för att göra den mer brukbar, och det har förstås sina nackdelar men jag tycker det är värt det så jag fortsätter så.

Det jag är mest grinig för är väl att jag inte kan fortsätta använda min apple pencil gen 2 till den här, dom extra 1800 för att byta den till en apple pencil pro hade jag gärna sluppit :(

Last edited: 25 oktober 2024
    bernard och gymrat2k gillar detta.
  6. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.269
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har aldrig använt en iPad mini tidigare, men sitter och gapar efter att ha provat en. De har ju för tusan inte anpassat UIX:et för storleken på skärmen i nämnvärd utsträckning, se så illa de använder utrymmet o_O

Glömde ta en bild på notiserna från låsskärmen, men det är lika illa användning av utrymmet där:
    IMG_0004.jpeg IMG_0003.jpeg IMG_0005.jpeg

Liggande läge:
    IMG_0012.jpeg IMG_0013.jpeg

Det som stör mig nästan mest är att texten är väldigt pyttig i många appar även med fonten inställd på max. Här är tex största texten man kan få fram som det ser ut i tex Reddit utan att aktivera hjälpinställningar och öka vidare via den vägen (men då går vissa saker sönder, tex ser inställningsmenyn inte bra ut längre och Toast-notiser blir bara bisarrt stora och så vidare). Dock lite svårt att illustrera hur pyttigt det är om man inte har en 8"-platta att visa bilden på:
    unnamed.jpg

Hur kan det se ut så här med Ipad OS 18? Finns det någon chans att Apple kommer fixa detta med OS19, eller är Mini bara en eftertanke från Apples sida, som de säljer precis tillräckligt av för att motivera dess existens, men inte tillräckligt för att någonsin ordentligt optimera UIX:et för en liten skärm?

Last edited: 9 mars 2025
  7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Mottagna gillanden:
    20.305
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, så där har det väl nästan alltid varit med iPads. Tycker de har varit väldigt dåligt på o anpassa det för större skärmar

8. bernard

Mottagna gillanden:
    47.269
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, men på 10" och uppåt blir det lite mindre av ett problem, medan konsekvenserna blir betydligt större och mer kännbara på iPad Mini, särskilt hur illa texten skalar mellan olika appar och även bland alla OS-funktioner gör mig smått tossig. De skulle behöva många fler steg mellan storlekarna och sedan anpassa hur storleken ändras på olika platser, tex toast-notiser som jag nämnde blir helt sjukt stora om man ökar textstorleken med hjälp av funktionen i hjälpinställningar, medan andra saker förblir någorlunda små.

Antingen blir det helt enkelt för stort och har 'sönder' saker eller så blir det för smått. Det går inte riktigt att hitta någon optimal mellanväg i dagsläget, så man får manuellt justera storleken lite efter man vad gör genom att lägga till en snabbgenväg i snabbinställningarna och aktivera utökad texststorlek i hjälpinställningarna. Att hela tiden löpande och manuellt behöva justera detta känns inte särskilt '2025', utan mer något från de första Android-plattorna anno Nexus Tablet eller så, då Google höll på att fixa problemet med skalning över olika skärmstorlekar och upplösningar.

Tycker formatet är väldigt smidigt annars och gillar att den har en låg vikt jämfört med de stora plattorna, så den blir bekväm att hålla i med en hand även över en längre period, men just UIX:et lämnar verkligen väldigt mycket att önska. Det är nästan så illa att det framstår som en betaversion av en första anpassning för att köra iPad OS på en mindre skärm, och då har Apple avverkat 7 iterationer av iPad Mini sedan den lanserades i november 2012, dvs för 13 år sedan.

Sedan hade FaceID osv förstås varit trevligt/fungerat som plåster på såren för det i mitt tycke otroligt svaga UIX:et, men iPad Mini 7 fick ju i princip bara en ny SoC trots att föregångaren kom ut 2021, och så var det med den saken... Inte ens 90- eller 120Hz kunde Apple kosta på sig, vilket växt upp lite eftersom de pyttiga elementen i alla fall varit något klarare medan man scrollat.

kissidor gillar detta.
  9. bernard

Mottagna gillanden:
    47.269
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Och om någon undrar så är det inte möjligt att ändra systemfont till en som kanske fungerat bättre, för det är ingen funktion Apple valt att lägga till, trots att de haft en bra bit över ett decennium på sig att göra det. Det bidrar nog också till att förklara varför teckenstorlekar skalar så dåligt, eftersom de aldrig behövt besvära sig med att göra hanteringen särskilt dynamisk eller responsiv.

Android har från start behövt fungera på en oändlig mängd olika upplösningar i kombination med skärmstorlekar, med resultatet att det nu fungerar otroligt fint om man vill anpassa just sådant som teckenstorlek/DPI, systemfonter och dylikt efter tycke och smak, medan Apple tycks ha slutat optimera detta för ett tiotal år sedan (?), och låter det bara vara som det alltid varit, iteration efter iteration. Frågan är därför om man egentligen kan vänta sig en bättring.

End of rant. Får återkomma till detta när iPad OS 19 kommer ut :)

kissidor gillar detta.
  10. bernard

Mottagna gillanden:
    47.269
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    msandstedt gillar detta.
  11. bernard

Mottagna gillanden:
    47.269
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Schyssta tillbehör till Ipad Mini:

Magsafefodralet funkar bra i bilen med om man kör något med starkare magnet. Jag kör denna från Ugreen tex: Amazon.se. Ipad mini väger bara lite mer än iphone pro max, så det är lite synd att den inte har magsafe inbyggt.

Ett matt skärmskydd skulle jag säga är bra med, då ljusstyrkan inte är så hög på iPad Mini. Det blir klart enklare att se något utan störande reflektioner.

upload_2025-3-25_11-10-39.jpeg upload_2025-3-25_11-10-39.jpeg upload_2025-3-25_11-10-39.jpeg upload_2025-3-25_11-10-39.jpeg

Last edited: 25 mars 2025
    msandstedt gillar detta.
  12. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2.399
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    Är helt med dig ang matt skärmskydd. Ljusstyrkan är tyvärr helt bedrövlig med moderna mått mätt

bernard gillar detta.
  13. bernard

Mottagna gillanden:
    47.269
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hoppas de släpper något nytt nästa år, men vi har ju iPad OS 19 att se fram emot nu när WWDC går av stapeln i alla fall :)

kissidor gillar detta.