Det blev en mini 7 från Webhallen idag trots allt (hade en mini 6). Huvudsakligen uppgraderade jag för att jag vill ha mer RAM, och föralldel även den lite snabbare processorn. Jag hoppas även på bättre batteritid med en nyare processor, den har aldrig imponerat i mini 6. Det kanske inte är helt nödvändigt att uppgradera än, men när man kan förmoda att det dröjer 3 år tills nästa så vill iaf jag gärna ha den mest framtidssäkra som står till buds. Det var inte roligt på slutet med mini 4 minns jag
. Visst hade jag kunnat vänta lite med uppgraderingen, men vad hade poängen varit med det egentligen när jag ändå hade köpt den till slut?
Jelly scroll var aldrig ett problem för mig eftersom jag så gott som alltid använder den i landskapsläge. Och visst 60Hz är rätt bedrövligt men det är ju trots allt inte hela tiden man märker av det, och framförallt så finns det vad jag vet nuförtiden ändå bara en enda androidplatta runt 8 tum som har mer eftersom de andra 8-tummarna är i budgetklassen (inte desto mindre finns det ett par av dem som jag faktiskt tål).
Lenovos legion y700 är ju den enda i den storleksklassen som spelar i en helt annan liga, och där njuter jag verkligen i fulla drag av känslan när man använder den skärmen. Funderade lite på att nöja mig med den och skippa mini helt och hållet, men den är påtagligt tyngre än minin, minins screen ratio är lite mer allround, och framförallt så går y700 inte att få med simkort - och för mig är det en dealbreaker när det gäller den av mina plattor vars uppgift är att vara den mest portabla. edit: just ja, en till dealbreaker för att kunna ha y700 som enda 8-9-tummare - ingen fingeravtrycksläsare, endast "vanlig" ansiktsigenkänning som inte funkar i mörker och även när den funkar bara kan användas till att låsa upp plattan. Så även om känslan vid användandet är helt överlägsen minin så "behöver" jag ha en mini också
Minins skärm för övrigt tycker jag är helt ok, men den är lite väl ljussvag. Började med mini 6 för nåt år sen att sätta på matt skärmskydd för att göra den mer brukbar, och det har förstås sina nackdelar men jag tycker det är värt det så jag fortsätter så.
Det jag är mest grinig för är väl att jag inte kan fortsätta använda min apple pencil gen 2 till den här, dom extra 1800 för att byta den till en apple pencil pro hade jag gärna sluppit
Last edited: 25 oktober 2024
bernard och gymrat2k gillar detta.