iPad total flopp?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Fredro, 28 jan 2010.

1. Crozz

Crozz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

2. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Mycket som saknas i ipad. Usb, divx-stöd, flash. Sen kostar dom väldigt mycket med tanke på vad dom kan göra. Men jag vill ändå testa en, även om jag hellre skulle vilja se en android tablet(som har större skärm än archos).

3. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Till den som klagade på att sms saknas.
    Sms borde inte ens finnas i telefoner, det borde bara försvinna, ihop med det ännu värre mms'et.
    Den snudd på uråldriga kommunikationsformen email är vida överlägsen.

Jag var väldigt skeptisk till denna, men om bokförlag, filmbolag, tv-bolag, serie/magasin hoppar på så kan den nog finna sin marknad.

4. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

MMS kommer försvinna (håller på att försvinna?) i och med e-mail, men inte SMS. Långt ifrån alla mobiler har stöd för E-mail. När de har det, alternativt ett Instant Messaging-program, visst, då kommer förmodligen SMS att börja avta i användning. Men det är en lång väg dit.

Last edited: 11 feb 2010
  5. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

På vilket sätt är e-mail vida överlägsen sms? Om jag vill snabbt skicka ett meddelande till någon så lär jag knappast maila även om jag vet att personen i fråga har mail i mobilen.

Med mms kan jag enbart säga att bildkvaliteten är bättre med mail men det är ju inte riktigt det man är ute efter när man skickar ett mms.

Sen kan jag säga att om jag skulle bli påtvingad en iPad så skulle det sista jag bryr mig om vara möjligheten att smsa. Jag har en telefon och det lär knappast vara lättare att smsa från en iPad än en Hero.

6. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

E-mail är inte vida överlägsen, jag menar snarare att IM-program är det - när det blir en standard. Då kommer det förmodligen att ersätta SMS. Sedan beror ju också uppkopplingskostnad och dylikt roll. Så det är mycket som krävs för att få bort SMS ur bilden, som just nu är vääldigt billigt och knappast kommer höjas i pris.

7. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det var Json_81som sa att email var överlägset så det var inte riktat mot dig yayayay.

IM är bra och fyller sin funktion när man har en konversation men ett meddelande kräver att den man vill skicka till finns i min kontaktlista och har mig i sin lista, har ett IM-program i telefonen/datorn, Har programmet igång och är inloggad för att man ska kunna skicka ett meddelande. SMS kräver bara att man har mottagarens telefonnummer och att mottagaren har telefonen igång. I framtiden kanske man kan pusha ett IM till en mottagare men då blir det ju ett SMS.

IM och SMS är två helt olika sätt att kommunicera och jag tvivlar på att det ena kan ersätta det andra. Jag använder på IM och SMS i telefonen och gillar båda men jag skulle absolut inte vilja välja mellan dom. Skulle jag tvingas avstå nått så skulle IM ryka direkt. Med trådade SMS-konversationer så har SMS också fått en av dom största fördelarna med IM så jag tror att SMS är här för att stanna.

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Enda skillnaden jag ser är ekonomisk. Ett SMS på 160 tecken kostar 20 öre eller mer. Om en mb kostar 20:- kostar alltså en kb 0,02:-. Alltså 2 öre. För det får du 1000 tecken/byte. Så ett IM på 160 tecken bör ju kosta 0,0032:-.

Sedan att SMS-program är uppbyggt i trådar är ju enklast i världen att fixa till IM. För jag antar att när du säger tråd menar du så som Handcent t.ex. gör.

Om en mb kostar 20:- kostar alltså en kb 0,02:-. Alltså 2 öre. För det får du 1000 tecken. Så ett IM på 160 tecken bör ju kosta 0,0032:-.

ELLER så är jag trött och räknar helt fel.

9. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    IM kräver ju att mottagaren har motsvarande program. SMS klarar väl alla på marknaden förekommande mobiler? Jag känner många som har mobiler som inte ens kan ta emot MMS.

10. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Nja du kan inte riktigt räkna så. Det går åt datatrafik för att logga in och vara inloggad och för de meddelande du tar emot. Med det räknesättet blir det oändligt mycket dyrare med IM än SMS när du tar emot meddelanden.

Sen har de flesta operatörer sms-paket och data-paket så det blir ingen större skillnad på kostnaden.

11. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 360
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tycker att mail fungerar riktigt smidigt och mailar nog själv med alla bekanta som har en smartphone, det vill säga framför att SMS:a. Det är enkelt att dela med sig av högupplösta bilder och video samt så klart övriga filer och att sedan kunna fortsätta konversationen över datorn på ett enkelt vis gör ju inte saken sämre!

Denna diskussion börjar bli lite OFT (bidrog själv, ledsen TR!) - skall vi viga en separat tråd åt "IM vs SMS vs E-post"?

12. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Annars kan man ha flatrate på sms oh skicka hur mycket som helst.
    Dessutom har jag en ganska stor mängd vänner som inte använde email ÖHT.
    De sitter på den där rykande skithögen facebook och gnäller om att jag blankt vägrar gå med istället. >.<

13. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det är väl ett tecken på att vi inte tycker att iPaden är speciellt intressant. En iPad-tråd och den slutar handla om iPad efter drygt 20 inlägg :)

14. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hahah, så sant som det är sagt. :)

15. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Såg idag i tidningen att de tydligen har en vinstmarginal på iPad på 3500??? Iofs förvånar det mig inte direkt att de prissätter så...

16. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Ja, som jag förstod det så kostar komponenterna 220 amerikanska dollar, och de säljer den för 499 och uppåt. Minst 279 USD marginal.

Men, vad Aftonbladet och många liknande blaskor missar att nämna är att en enhet kostar mycket mer än bara komponentkostnaden. Det tillkommer montering, research & development, arbetskraft, packetering, logistik och så vidare, så de gör ju inte en sådan stor vinst i verkligheten. Men vi kan nog räkna med att de har goda marginaler även med allt ovanstående inräknat.

17. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Glöm inte marknadsföring

18. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Som jag förstod artikeln hade de (i alla fall försökt) att räkna med montering och sånt.

Det var ju inte Aftonbladet som hade räknat utan Isuppli.
    http://www.isuppli.com/News/Pages/M...eMaximumProfitsforApple,iSuppliEstimates.aspx

19. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Tänkte just på detta. Det roliga är att det är just den som gör att priset är så förbannat högt. Lite catch22 på den. Speciellt när det gäller fruktföretaget.

20. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Insidan av en iPad:

Hahaha. :-)