Det är väl aldrig rekommenderat att ladda över natten - det är bättre att ladda telefonen till typ 80% på kvällen och sedan ladda upp resten på morgonen. Detta för att telefonen inte ska hållas fulladdad för länge. Så en bra start kan ju vara att sluta just med nattladdningen. Andra saker som kan öka livslängden är att inte använda snabbladdare eller trådlösa laddare - och se till att ett eventuellt skal som sitter på telefonen inte är för tjockt, så att den blir väldigt varm under vid laddning. Se även till att
optimerad batteriladdning är aktiverat, för att kunna minska risken för att telefonen laddas fullt "för tidigt".
Precis som
@jnsson skriver, är det ju inte säkert att telefonen inte klarar att hålla sig igång med en batterihälsa på under 80%. 12 Pro Max har ju ett ganska kraftfullt batteri från början. Ett nytt batteri kostar, via Apple, 809kr - det blir ju en ganska liten kostnad för att ha det nytt.
Det borde även gå att kalibrera batterihälsan. Låt telefonen ladda ur, så pass att den dör helt. Ladda sedan telefonen till 100% oavbrutet och starta sedan om telefonen.
Min 13 Pro Max har jag haft sedan släppet och jag har fortfarande 100% batterihälsa. Jag försöker att hålla telefonen mellan 20-80% hela tiden och använder enbart snabbladdare, ej trådlösa. Jag har satt en genväg som gör att telefonen vibrerar när den har når över 75%, så jag märker det och kan dra ur den. Jag småladdar också oftare än att ha telefonen på laddning länge för att fylla upp den helt. Eftersom jag använder snabbladdare så laddar jag sällan mer än kanske 30-40 minuter i streck.
Click to expand...