Diskussion: iPhone 12 Pro Max

Diskussion i 'iPhone 12-serien' startad av Swedroid, 13 okt 2020.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 211
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är väl aldrig rekommenderat att ladda över natten - det är bättre att ladda telefonen till typ 80% på kvällen och sedan ladda upp resten på morgonen. Detta för att telefonen inte ska hållas fulladdad för länge. Så en bra start kan ju vara att sluta just med nattladdningen. Andra saker som kan öka livslängden är att inte använda snabbladdare eller trådlösa laddare - och se till att ett eventuellt skal som sitter på telefonen inte är för tjockt, så att den blir väldigt varm under vid laddning. Se även till att optimerad batteriladdning är aktiverat, för att kunna minska risken för att telefonen laddas fullt "för tidigt".

Precis som @jnsson@jnsson skriver, är det ju inte säkert att telefonen inte klarar att hålla sig igång med en batterihälsa på under 80%. 12 Pro Max har ju ett ganska kraftfullt batteri från början. Ett nytt batteri kostar, via Apple, 809kr - det blir ju en ganska liten kostnad för att ha det nytt.

Det borde även gå att kalibrera batterihälsan. Låt telefonen ladda ur, så pass att den dör helt. Ladda sedan telefonen till 100% oavbrutet och starta sedan om telefonen.

Min 13 Pro Max har jag haft sedan släppet och jag har fortfarande 100% batterihälsa. Jag försöker att hålla telefonen mellan 20-80% hela tiden och använder enbart snabbladdare, ej trådlösa. Jag har satt en genväg som gör att telefonen vibrerar när den har når över 75%, så jag märker det och kan dra ur den. Jag småladdar också oftare än att ha telefonen på laddning länge för att fylla upp den helt. Eftersom jag använder snabbladdare så laddar jag sällan mer än kanske 30-40 minuter i streck.

Fridensliljor och Yoko666 gillar detta.
  2. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Nej då jag ska inte måla fan på väggen än men jag vet av erfarenhet att när väl batteriet börjar gå ner kring 80-85% då börjar strulet och telefonen blir ganska opålitlig. Speciellt på vintern. Jag har aldrig upplevt samma problem med andriodtelefoner så det är svårt att jämföra rakt av med en xiaomi och 3 år är ganska mycket mer än 16 månder. Så min tanke är att om man ska försöka hävda någon form av batteridefekt så bör det göras så snart felet upptäcks. Det är svårt att komma efter 24 mån och säga att batteriet var dåligt redan för ett halvår sedan. 36 månaders reklamationsrätt är lurigt när man säger att det inbyggda batteriet är en förbrukningsvara. =/ hade det varit en "billigare" modell hade jag kanske inte brytt mig lika mycket men köper man den som ska vara premium tycker jag nog att man ska kunna kräva lite extra :)

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 439
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, absolut, nu är det ju inte något batteridefekt utan jag tror mer på slitage (men det är min tanke).
    Har telefonen verkligen börjat strula, dvs stängt av sig, eller är det bara du som än så länge är nojig för att batteriets hälsa är på 85%?
    Androidtelefoner har inte ens någon batterihälsa information så :)
    Fast så länge telefonen inte stänger av sig med mycket % kvar och över 80% så uppfyller telefonens batteri Apples regler iallafall

Yoko666 gillar detta.
  4. Yoko666

Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Jo alla vet att man inte "ska ladda över natt" men det är väl just det som ska vara smart med den optimerade laddningen? Sen finns det väldigt många skolor över hur man ska ladda bäst. Inte med snabbladdare, med trådllös laddare just för att den laddar långsamt. Alltid ladda ur telefonen helt och andra säger att man aldrig ska ladda ur den helt. Så vad som stämmer där tror jag är lite placebo. Sambons telefon laddas som sagt över natt, men kanske inte varje natt, dvs långt mer sällan än vad jag har laddat min 12 mini som säkerligen har fler laddningscykler och den är ca 12 mån gammal och har en batterihälsa på 95%, och jag laddar fan hela tiden med alla tänkbara laddare kors och tvärs.

5. jnsson

Mottagna gillanden:
    19 439
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det är faktiskt bättre att ladda ofta än att ladda ur telefonen hela tiden.

Yoko666 gillar detta.
  6. Yoko666

Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Jo det är lätt att hävda slitage om det är uppenbart, som jag sa till en kund som frågade om sin dotters telefon vars batterihälsa hade gått ner till 85% när telefonen var ca 6 månader men då visade jag kunden att dottern hade en skärmtid på 2 eller 3 dygn på bara tiktok den senaste veckan. Så där fanns det en ganska uppenbar anledning till slitage.

Så hade min sambo suttit på sociala medier varje dag och haft skärmtid på 10h per dygn då hade jag också trott på slitage men så är ju inte fallet. Det här är en ganska ointresserad person som köpte max just för batteritid och förväntad livslängd.
    Telefonen har stängt av sig 2 gånger nu för att batteriet plötsligt varit slut, så det är ju något som är lurigt därav att jag skriver.

Så enda förklaringen är alltså att hon har laddat telefonen helt fel då? Köper det inte helt enkelt :)

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    19 439
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ah, har den stängt av sig helt poff, även fast batterimätaren inte visar att batteriet har svagt batteri så är det ju en annan sak. Tycker inte du har sagt det i de tidigare inläggen. Fun fact min syrra lyckades ha "sönder" ett batteri på ca 6-7 månader för att hon körde batteriet i botten hela tiden, men då använder hon också Snapchat hela tiden så det går om man vill :P Dock var detta flera år sedan nu (tror det var 2017 eller något sånt

Yoko666 gillar detta.
  8. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 211
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att batteriet bör hållas mellan 20-80% är inte placebo. Att det ofta blir så att batteriet hålls mellan 20-80% när en laddar lite och ofta är ganska rimligt. Att det sättet att ladda på dessutom i flera fall bör vara bättre, bekräftas väl lite av att din batterihälsa är bättre.

Men om du menar att ni inte gjort något fel, så är det väl bättre att ni försöker köra ett garanti-/reklamationsärende hos Apple?

Jag ser det dock inte som orimligt att telefonen har minskat 10-15% i batterihälsa efter ett drygt år om den ofta ligger på laddning många av dygnets timmar.

Yoko666 och Fridensliljor gillar detta.
  9. Yoko666

Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Jo 2 gånger har det hänt, det är därför jag känner en viss brådska att uppvisa felet snarast för inköpsstället. Jag var kanske inte så tydlig i första inlägget tänkte inte att det här skulle bli en följetång. :) Jo det är absolut fullt möjligt att sabba ett batteri snabbt helt klart. Det konstiga är att jag laddar min 12 mini hela tiden, alltid batteripanik ständigt urladdad från 1-2% till 100% ibland flera gånger per dag medans sambon som alltid går upp kl 6 med batterioptimering aktiverad laddar alltid på natten. Dvs den ska ladda upp långsamt och ladda fullt sista timmen så därav bör argumentet att nattladda inte vara så förödande :)

Det kanske är rimligt i nya modeller, men jag har en 7:a som jag använder som backup som är svingammal och den ligger på 85% stadigt.

Finns många skolor om batteriladdning utifrån det här så tolkar jag det som att det ena är inte mer rätt än det andra. When to charge your iPhone or iPad - Apple Community :)

10. Yoko666

Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Har för mig att man kundes se battericykler om man kopplade in telefonen till en mac, eller var det bara datorns battericykler man kom åt då månne? Vore intressant att se.

11. jnsson

Mottagna gillanden:
    19 439
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Du kan se battericykler för iPhone om du använder denna app på en Mac coconutBattery 3.9.7 - by coconut-flavour.com Där ser du också när batteriet och telefonen är tillverkad. Du kan också se batteriets laddningskapacitet, i mAh. Ta gärna en skärmbild och visa här så får vi se cycler och det :)

Yoko666 gillar detta.
  12. Yoko666

Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Ska rota fram en mac i morgon, jag har för mig att man även kunde se det i "about this mac" om mobilen var inkopplad men det kanske jag har drömt :)

13. jnsson

Mottagna gillanden:
    19 439
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nä, inte vad jag vet. Där kan du bara se datorns batteris cykler :)

Yoko666 gillar detta.
  14. k a f k a

k a f k a Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    *16 månader gammal iPhone 12 Pro Max - batterihälsan 100%
    Laddar mobilen så fort batteriet går ner till 50% - och ALDRIG under 40%...- till max 90-95% ...( min mobil aldrig sett "96% " )
    Lyssnar podcast (Joe Rogan :innocent: .. och annat ) på jobbet i 4-6 timmar / dag via bluetooth.
    Kollar även på videos typ 1h per vecka.
    Inga spel.
    Tidigare en iPhone 8 .. och aldrig haft problem med batteriet.. men har ALLTID stängd av massor med onödiga " services ".
    Kolla denna video och stäng av det som inte behövs:

View: https://www.youtube.com/watch?v=LxdoC2sG1i4

P.S.
    Avslutar alltid dagen med typ 60%+ nivå på batteriet .

15. Jaaaaaakob_

Jaaaaaakob_ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Fick inget vidare svar i från Webhallen. Men det är väl säkert så igen att de är fortfarande straffade.