iPhone 15 Pro - snabba frågor / svar

Diskussion i 'iPhone 15-serien (2023)' startad av Swedroid, 12 sept 2023.

1. nimren

nimren Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    934
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Har gjort ett test nu med 3 andra vänner (bara jag med 15 Pro, de andra med 15 PM), att vi, utan något skal scrollade på Instagram 15 minuter. Sen 15 minuter med medföljande USB kabel och 30W adapter.

Inget som helst värmeutslag mer än vanligt när man laddar ibland. Så det verkar onekligen vara väldigt få drabbade. Men det säljs ju så många iPhones så det räcker att 0.001% drabbas och det blir uppståndelse.

2. DioDox

DioDox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Nu verkar det som att alla har inte problem med värmen utan det är vissa som har det och detta känns inte bra då man inte vet om man får tag i en 15 Pro med värmeproblem eller inte.

Känns lite som ett lotteri med tanke på priset på mobilen och om man har signat sig för ett 36 månaders avbetalning och får just en 15 Pro med problem med värmen så blir det inte kul alls.

Var sugen att uppgradera mig till min första Iphone, men nu när man läser att vissa Iphone 15 Pro har värmeproblem så blir det att vänta och se vad kommer att ske.

USB C är viktigt för mig då jag gilla att filma och fota mycket och överföra detta till datorn för redigering etc och att ha en USB C kontakt i Iphone 15 Pro är det som gör att jag vill testa en Iphone för första gången. Men så läser man detta och får lite kalla kårar.

Lightning är tyvärr långsamt och går totalt väck, vilket gör att vanliga 15 som har också USB C men är själva verket en Lightning vad det gäller transferspeed inte är ett alternativ för mig.

Till er som har redan beställt all lycka att ni inte är de som har tagit nitlotten.

Sony har smittat Apple :))

eastbound och rince0r gillar detta.
  3. galaxy81

galaxy81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Nu har jag prova att ladda från ca 50% i 20 min med en 30W adapter istället för Apples 20W. Oj oj vilken skillnad. Känner inte av någon värme i telefonen. Med Apples egna 20W blev telefonen riktigt het.

Har även scrollat långa stunder på Instagram och den blir inte heller varm. Har inga som helst problem med överhettning eller likande nu efter att ha bytt adapter.

Se upp med Apples 20W adapter kombinerat med 15-serien.

Nedan adapter har jag.

INIU 30 W USB C-laddare, PD 3.0 USB C Amazon.se

Last edited: 27 sept 2023
    vandahl9 och R3b0rn gillar detta.
  4. galaxy81

Mottagna gillanden:
    1 263
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Har begränsat telefonen till att inte ladda över 80% i inställningar. Håller alltså batteriet mellan 20-80% och klarar en normal dag på den batteritid jag får ut.

Bör jag någon gång toppa upp den till 100% eller kan jag lugnt köra vidare med mitt mönster och inte bry mig om det?

5. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 498

MINA ENHETER

Den kommer att ladda till 100% ibland för kalibrering så ingenting man behöver tänka på.

galaxy81 gillar detta.
  6. nimren

Mottagna gillanden:
    934
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Får jag fråga, varför du bara laddar till 80%? Jag har på mina 13 Pro och 14 Pro alltid, varje morgon, startat med 100% batteri. Kanske inte alla 365 dagar om året men kanske 350. Alltid haft batterihälsa på 100% efter ett år och då laddar jag i 9 dagar av 10 trådlöst.

Fridensliljor och eastbound gillar detta.
  7. galaxy81

Mottagna gillanden:
    1 263
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Historiskt sett har jag med lyckas hålla mina tidiga iPhones när 100% hälsa trotts att de laddat till 100% över natten. Nu har Apple lagt till möjligheten att begränsa den till 80% för att just hålla hälsan i bra skicka. Använder inte luren så tungt och har laddare omkring mig i hemmet och på kontoret.

8. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 244

MINA ENHETER

Är ju dock endast en uppskattning skall tilläggas.
    Ang batterihälsan

9. nimren

Mottagna gillanden:
    934
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Bara ladda på :)

Fridensliljor och galaxy81 gillar detta.
  10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Apple Says Software, Apps Behind iPhone Overheating; Fix Coming

Nu har Apple kommenterat värmeutvecklingen vissa rapporterar. De påstår att de kommer släppa en patch för att åtgärda det, och den involverar inte att sänka klockfreknserna. De påstår också att värmeavledningen är bättre i iPhone 15 Pro-serien än föregående generationer/att titanramen inte är att beskylla.

Återstår förstås att se om detta hjälper de som nu har problemen med värmen.

vandahl9, Jonthan, Fridensliljor och 1 annan gillar detta.
  11. YaKoStar

YaKoStar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    265

MINA ENHETER

Har en fråga till er som kör iPhone 15 Pro Max.

Jag har kört Android-telefoner fram tills för ca 1 år sen när jag för första gången sen iPhone 3GS gick över till iPhone igen. Senaste android-telefonen jag körde var Pixel 7 Pro och innan dess hade jag Pixel 6 Pro.

Förra året blev jag lite sugen på att prova iPhone igen och kände att iPhone 13/14 Pro Max var alldeles för stor och klumpig, så det blev en vanlig iPhone 13 Pro som jag trivts bra med. Kan dock sakna en större skärm ibland som jag blivit så van med.

Nu har jag varit förbi Täby Centrum och provat både 15 Pro och 15 Pro Max i typ en halvtimme. Surfade på olika webbsidor, skrev på tangentbordet, switcha mellan olika appar, ta bilder etc etc, både med en hand och med två händer. Det är helt klart en stor skillnad mellan 15 Pro Max och 13/14 Pro max när det kommer till vikt och formfaktor. Den kändes inte alls lika tung och jag blev lite sugen på en stor skärm igen, har ju som sagt saknat det. Däremot är jag fortfarande lite osäker på bredden/höjden, speciellt när man använder telefonen med en hand.

Men min fråga till er är - kan ni någonsin känna att det hade varit skönare med en mindre telefon? Typ om ni ligger i soffan och slösurfar med en hand, att det blir jobbigt att hålla i telefonen eller liknande? Lite flummig fråga kanske, men uppskattar all feedback :-)

12. psp123

Mottagna gillanden:
    5 498

MINA ENHETER

Enda gången jag önskar en mindre telefon är på sommaren när det är brist på fickor att stoppa den i. Annars föredrar jag alltid den största modellen. Tycker inte vikten är ett problem.

YaKoStar och Jonthan gillar detta.
  13. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 046
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Enda gången jag tycker min 14 PM är för stor/klumpig är när man har endast en hand ledig och man är i rörelse, typ går. Och just då kanske får ett sms som man måste svara på.
    Annars älskar jag storleken men det ska blir förbaskat skönt att 15 PM är lättare. Har dock inte fått min än.

darkshippo, Jonthan och YaKoStar gillar detta.
  14. YaKoStar

YaKoStar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    265

MINA ENHETER

En kompis har en 15 Pro och säger att den blir sjukt varm när han pratar i telefon i mer än 5 minuter. Har ni med 15 Pro / 15 Pro Max upplevt samma problem?

Annars har han inte märkt av att den blir så varm förutom när han laddar den med apples snabbladdare.

nexusS gillar detta.
  15. psp123

Mottagna gillanden:
    5 498

MINA ENHETER

Apple har sagt att en fix är på väg.
    Apple to Address iPhone 15 Pro Overheating Issue With iOS 17 Update

YaKoStar gillar detta.
  16. nexusS

nexusS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Jo jag har upplevt detta med, laddar man den samtidigt som man pratar blir det hett om öronen.
    Jag hoppas innerligt att Apple släpper en fix snart precis som psp123 skriver!

YaKoStar gillar detta.
  17. Droid_296

Droid_296 Guest

Min 15 Pro har jag inte märkt av någon tendens till att bli väldigt varm, när det gäller laddning eller användning. Apple's egna laddare kan jag inte säga något om. Jag kör med min lilla Anker PowerPort III Nano-20W adapter vid laddning.

kissidor och YaKoStar gillar detta.
  18. Fusion

Fusion Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Snabb fråga, min Apple Watch S8 tar inte mot samtal eller notiser, så parkopplade om klockan med mobilen. Märkte nu när jag använder mobilen så kommer inga notiser eller nåt till klockan, däremot är mobilen släckt då går notiser och samtal över till klockan och mobilen, är det något nytt med nya iOS och WatchOS?

19. nimren

Mottagna gillanden:
    934
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
  20. Pettapan

Pettapan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    813
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Så har det varit sen AW7 vad jag vet. Inget nytt i iOS 17 eller WO10.