Diskussion: iPhone 16 / 16 Pro tillbehörstråden

Diskussion i 'iPhone 16-serien (2024)' startad av Klaatu, 11 sept 2024.

1. Droid_309

Droid_309 Guest

Finns säkert vissa som uppskattar dom men läser man en del om det så påverkar dom bilderna samt i flera fall också skapat fukt inne i linsen.
    Men det är ju upp till var och en att prova. Jag har aldrig fått en repa på några av mina linser och har betat av några iPhones.
    Men visst tycker du att du behöver så köp.

2. Droid_309

Droid_309 Guest

Och vet ej vad du gör med din mobil men hade på mitt spigen ez fit på förra 15 pro max i typ 5 mån fanns inte en repa på den.
    Men vi kanske behandlar våra mobiler olika.

3. P1200VB

P1200VB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Jag behandlar min mobil väldigt försiktigt. Dock så har jag den i fickan ibland och det kan naturligtvis finnas små fragment av stendamm från vägar och annat som far runt i vinden.

4. Droid_309

Droid_309 Guest

Ok emn på frågan på skydd för linser så är.det enbart vad jag läst. Och man vill ej ha kondens innanför.
    Men återigen är du sugen på att skydda mobilen så prova och se vad du själv gillar det.
    Jag kör utan iaf..

5. P1200VB

P1200VB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Jag har aldrig haft linskydd tidigare men så hade jag en iPhone X med betydligt mindre lins också. Känns som att skalet skyddade den bra. Nu för tiden tar kameramodulen upp ganska stor plats och blir därmed mer utsatt.

6. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    435
    Linserna är starkare än 9H och jag tror nog du kan köra utan skydd på de men om det får dig att känna dig lugnare så kör på :)

7. P1200VB

P1200VB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Så här gick det när JerryRigEverything testade iPhone 13 Pro. Linsen repades redan vid nivå 6 på Mohs hårdhetsskala.
    IMG_0347.jpeg

8. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358

MINA ENHETER

Ditt skärmskydd är gjort av mineral glas. Linsen är gjord av safir glas.

9. P1200VB

P1200VB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Det är inte riktigt safirglas. Titta från 6 min in i detta videoklipp.

https://youtu.be/L2gT8fbEq54

10. Bobby83

Mottagna gillanden:
    358

MINA ENHETER

Jag undrar varför du väljer att länka test från iPhone 13 Pro Max?

View: https://youtu.be/IS0SItAzEXg?si=K7EmusTraRbhYjgf

Här har du iPhone 15 Pro Max. Han anmärker inget alls om linserna denna gången

11. P1200VB

P1200VB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Därför att han inte testar hårdheten på kameralinsen i det testet. Att den inte repas av en kniv är inte så konstigt, det gör inte skärmen heller. iPhone 13 Pro har också kameralinser av Apples så kallade safirglas.

Har du uppgifter som visar att glaset i kameralinsen i iPhone 16 Pro är avsevärt bättre än i iPhone 13 Pro?

12. Bobby83

Mottagna gillanden:
    358

MINA ENHETER

Jo jag kan också se att han inte testar linserna. Frågan är varför? Jerry är rätt öppen med att han inte gillar Apple. Han fortsätter testa skärmen varje år trots att Apple inte påstått att den blivit mer repfri. Så varför slutade han testa linserna?

Han är också rätt ohederlig i sitt sätt att försöka skapa alarmism i Apples val av glas i linserna. Anledningen till att det inte är 100% safir i linserna är ju för att safir är bräckligt och spricker om man tappar telefonen. Man blandar därför i annat glas för att skapa styrka men eftersom det då tex blir 53% safir så blir den då lättare att repa än 100% safir

Är du orolig så köp skydd men var medveten om att det kommer påverka bilderna du tar

13. P1200VB

P1200VB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Jag har inget bra svar på varför han slutat testa linserna, rimligtvis borde han göra det varje år. Dock så testade han Apple Watch Ultra 2 för några veckor sedan och på den repades glaset vid nivå 7. https://youtu.be/VS66VOUmoKQ

Kommer kameraskydd verkligen påverka bilderna märkbart? Vissa påstår att det gör det, andra att det inte gör det så länge man köper bra grejor. ”High-quality protectors (e.g., tempered glass) have minimal impact on image quality. – Some low-quality protectors (e.g., plastic) can cause glare, reflections, or reduced sharpness.”

Do Phone Camera Lens Protectors Work? - RepairSpotter

14. Droid_309

Droid_309 Guest

Jag förstår inte riktigt varför detta fortfarande är en diskussion. Om du vill köra skydd do it. Om inte gör det inte. Känns tämligen enkelt att bara ta ett beslut.
    Och detta är för iPhone 16 inte 13pm heller.
    Och du kommer hitta två läger. Känns som en liten investering eller förlust om du bara provar eller inte.

Rockson gillar detta.
  15. P1200VB

P1200VB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Om du inte förstår det kanske du skulle ta och läsa igenom tråden. Det påstås bland annat att linsen inte repas förrän vid nivå 9 vilket uppenbarligen inte stämmer. Det påstås även att kameraskydd påverkar kvalitén på bilderna vilket ifrågasätts av en del. Jag hävdar varken det ena eller det andra vad gäller den frågan men är däremot intresserad av att föra en diskussion och höra vad andra tycker. Att dela med sig av information och olika åsikter eller infallsvinklar är väl hela grejen med ett diskussionsforum.

16. Droid_309

Droid_309 Guest

Jag har läst tråden. Men din ursprungliga fråga var ska man köpa skydd för linserna eller ej?
    Ska inte säga vad du ska diskutera eller ej. Men mer undrar vad det är som ligger i vägen för att bara prova?
    Skulle nog säga att majoriteten kör utan skydd. Mest på tiktok och grammen man ser shorts där folk slänger på sådant.
    Men skulle hellre lägga pengarna på applecare än en massa skydd på hela luren. Men alla är olika.
    Nåja men lycka till med ditt sökande hoppas du får det svar du söker.

17. P1200VB

P1200VB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Finns ingenting som ligger i vägen bortsett från att jag alltid brukar reka ordentligt innan jag handlar grejor. Det är inte bara en ren pengafråga utan för att jag är helt enkelt är intresserad av att lära mig. Nu verkar det råda väldigt delade meningar om vitsen med kameraskydd så jag har helt enkelt beställt en uppsättning från Spigen. Skulle det visa sig att de sticker ut för mycket eller påverkar kvalitén på bilderna så åker de av igen.

Amazon.se

18. Droid_309

Droid_309 Guest

Bästa sättet att se. Prova sig fram då vi alla gillar olika.

19. Android

Android Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag har aldrig fått repor på linsen till mobilkameror på över 14+ år av att använda mobiler med kameror. Även mobiler innan de hade glas, då de faktiskt var av plast. Numera är det ju förstås flera kameralinser och större yta på dem, men skulle inte lägga ytterligare glas framför linsen då de troligen påverkar bilder (även om det bara är pyttelite).

Jobbar inte i miljöer där grus och annat riskerar hamna i samma ficka så är inte orolig för att råka repa dem.
    Men det är väl som försäkringar överlag, man vet aldrig när något händer :) Som föregående sagt, testa och se om det fungerar bra eller inte.

Lias08 gillar detta.
  20. Nerderer

Nerderer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Har svårt att hitta ett skal jag gillar till min 16 pro. Vill ha något riktigt slimmat med bra känsla i knapparna, dvs skalet ska helst inte märkas av så mycket. Testade något silikonskal, men knapparna blev stumma som tusan och det stod jag inte ut med. Något tips?