Diskussion: iPhone 16-serien - allmänt

Diskussion i 'iPhone 16-serien (2024)' startad av Swedroid, 1 aug 2024.

Taggar:
  1. FredrikTheRabit

FredrikTheRabit Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Finns ett liknande skärmskydd till iphone 15 men inte riktigt samma effekt som original skärmen på s24u. Den minimerar bara reflektionerna och flares syns tydligt ändå tyvärr

2. P1200VB

P1200VB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Bra prestanda i Apples A18 krets.

"To test video editing performance we use Adobe Premiere Rush and time how long it takes to transcode a 4K clip to 1080p. The new iPhone 16 Pro needed just 21 seconds, which is twice as fast as the S24 Ultra."

Apple iPhone 16 Pro review: Do you need the Pro Max?

Becs9310 gillar detta.
  3. P1200VB

P1200VB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Becs9310 gillar detta.
  4. Android

Android Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Tack för länken! Väldig bra och inspirerande recension.

Det låter ändå som det kommer bli en bra uppgradering, både med fotografi-stilarna som går ändras efter fotografering eller återgå till original (utan att behöva ta lika stor plats som RAW-filer) och nya sensorerna.

Hoppas det kommer uppdatering som tillåter att ha burst-mode istället för video när man håller inne kameraknappen.

P1200VB gillar detta.
  5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 202
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    P1200VB gillar detta.
  6. Droid_309

Droid_309 Guest

Finns skärmskydd som gör nästan exakt samma sak som på samsung.

7. Droid_309

Droid_309 Guest

bernard gillar detta.
  8. FredrikTheRabit

FredrikTheRabit Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Länka gärna som du har testat köpte original
    Samsung Galaxy S24 Ultra Anti-Reflecting Screen Protector
    Originalskärmskydd till din Galaxy men va inte som original skärmen men visste det minskade reflektionerna lite men ej hellt

9. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
  10. P1200VB

P1200VB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Ett till kameratest.

11. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 558
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Ett sånt uttalande är ett bra sätt att få uppmärksamhet.

Påståendet är givetvis inte sant, men det finns en viss sanning i att det absolut inte handlar om några 48 effektiva megapixlar i ett sånt här kamerasystem. Det är ju dock inte unikt för Apple - tvärtom ger iPhones 48MP ProRAW de mest detaljerade bilderna jag sett i någon mobilkamera - till och med bättre än Xiaomi 14 Ultra.

Det som stämmer är att mobilkamerornas optik inte är tillräckligt skarp för att ge unik information i varje pixel i en så stor sensor. Man kan testa detta genom att ta en bild i 48MP och sen förminska den en megapixel, sen förstora den till 48 igen och jämföra med originalbilden med hjälp av en checksum-algoritm. Sen fortsätter man nedåt i MP tills algoritmen indikerar en påtaglig skillnad i detaljer. Jag har faktiskt byggt ett skript som gör precis det.

Det är av just denna anledning som t.ex. 200MP-läget på Samsungs flaggskepp är komplett meningslöst. 50MP kan dock ge viss vinst i bra ljus.

Huvudobjektivet på iPhone 15 Pro Max kan ge vettig skärpa och detaljvinst upp till ungefär 27 megapixlar. Det innebär att Apples val av att göra ett 24MP-läge som standard är väl avvägt.

Pixel 9 Pro XL hamnade på ynka 19 megapixlar i samma test.

Xiaomi 14 Ultra presterar nånstans runt 22 megapixlar.

Riktigt sorgligt blir det när man testar teleobjektiven. Där ligger de flesta kameror en bit under 12MP. Värst är S23 Ultra som hade en realistisk upplösning på ungefär 3MP även i bra ljus. S24 Ultra har jag inte testat.

Tele på 15 Pro Max i dåligt ljus när man använder 12MP Regular RAW ger nästan 10MP upplösning vilket är klart bäst av alla mobiler jag testat. Xiaomi 14 Ultra är bäst i dagsljus där 5x ger ungefär 16MP. Pixel 9 Pro XL presterar okej i dagsljus med runt 12MP effektiv upplösning men i dåligt ljus är den horribel om inte Astrophotography mode används - nånstans runt 2MP upplösning. Med astro kan man dock komma upp i nästan 15MP effektiv upplösning på 5x men det kräver stativ.

Anis, DioDox, msandstedt och 6 andra gillar detta.
  12. Android

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Nu har jag bara suttit med iPhone 16 Pro i någon halvtimme och bland annat testat kamera-kontroll knappen. Var också en uppdatering redan från start, men fortfarande på iOS 18.0.

Initialt känns det väldig bra! Trodde först den skulle vara "hackig", men tycker både placering och känsla i knappen är bra. Kanske tar lite tid få in vana för lätta knapptrycket.
    Med tanke på knappen är lite högre upp är det lätt att hålla ett klo-grepp om mobilen och svepa med pekfingret, går kontrollera bra med vänster tumme också om man vänder mobilen "fel".

Det som stör mig lite är placeringen när man typ lägger ner mobilen, men det går ändra till dubbelklick för att starta kameran istället för enkel och då råkar man inte starta den lika lätt.

Ska ta en fotorunda snart och jämföra hur bilderna blir jämfört med 13 Pro och testa knappen lite mer :)

DioDox och msandstedt gillar detta.
  13. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 568

MINA ENHETER

Kameraknappen kommer kräva lite invänjning för mig. Varken placeringen eller hur den fungerar känns riktigt naturligt än.

I övrigt känns 16 PM inte alls så stor som jag förväntat mig. Nu var det ett litet tag sedan jag sålde min 15 PM men upplever dem som i princip lika stora.

Fin telefon såklart men ingen stor skillnad jämfört med föregångaren vilket jag inte heller hade räknat med.

14. Android

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Ja, det tar lite tid att komma överrens med kameraknappen ändå :D

Råkat klicka eller svepa på den av misstag några gånger under fotografering. Är den på fotostil går det ju ändra tillbaka, men lite irriterande om man har zoom och råkat få in 1.1 eller 0.9 av misstag.

Överlag är jag i alla fall nöjd med kamerasystemet och känns som en uppgradering från 13 Pro. Tar lite tid vänja sig vid närgränsen på "fusion-kameran" som Apple kallar den då man får hålla lite längre avstånd än tidigare. Som tur är så är ultravidvinkeln betydligt bättre nu så påverkar inte lika mycket som tidigare.

Vet inte om det kommer upp fototråd för 16 Pro / Pro Max?.
    Men här är ett några jämförelser med ultravidvinkel. Hade visst på RAW på 13 Pro, men man ser skillnad på detaljer i macro och färgerna är bättre överlag tycker jag på 16 Pro.

Skärmavbild 2024-09-20 kl. 15.38.18.jpeg Skärmavbild 2024-09-20 kl. 15.38.13.jpeg Skärmavbild 2024-09-20 kl. 15.35.15.jpeg Skärmavbild 2024-09-20 kl. 15.35.12.jpeg Skärmavbild 2024-09-20 kl. 15.32.49.jpeg Skärmavbild 2024-09-20 kl. 15.32.39.jpeg Skärmavbild 2024-09-20 kl. 15.33.33.jpeg Skärmavbild 2024-09-20 kl. 15.33.23.jpeg

DioDox, danne_00, P1200VB och 1 annan gillar detta.
  15. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 609
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    @Android@Android sjukt stor skillnad i detaljerna

16. Android

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Ja det är det verkligen på ultravidvinkelobjektivet! Så det gör verkligen skillnad i fotograferingen.
    Det är lite mindre skillnader på huvudsensorn. 13 Pro är lite mjukare i kanterna med sin f1.5, men med lite bättre närgräns. Så skarpare detaljer överlag med 16 Pro.

Skärmavbild 2024-09-20 kl. 16.23.33.jpeg Skärmavbild 2024-09-20 kl. 16.23.36.jpeg

DioDox och wmb gillar detta.
  17. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 558
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Har spenderat några timmar med 16 Pro Max nu och här är mina initiala intryck. Kommer givetvis mer uttömmande sen.

• Skärmen är otroligt bra och det är så läckert att kanterna är så tunna. Var tvungen att fixa några grejer på 15PM efter att ha lekt en halvtimme med 16PM och det första jag såg var kanterna. Kalibreringen är grym. Inget behov att välja mellan grådassigt/tråkigt eller översaturerat - det är rätt kalibrering beroende på vad man gör (bildredigering/webbsurf/spel). Vitbalansen ger väldigt krispigt vitt som jag älskar.
    • Touch och flyt är 10/10. Finns ingen telefon på marknaden som har liknande känsla när man använder den i mitt tycke.
    • Kameran verkar prestera som den ska. Mer om det senare.
    • Kameraknappen är rolig att använda. Mest praktiska är väl att använda den som snabbknapp för att starta kameran i dagsläget men det blir nog roligare sen när tredjepartsappar är uppdaterade för att använda den. I stock har jag den för att justera exponering. Mycket smidigare än att trycka på skärmen. Kul!
    • I övrigt är det ungefär samma telefon som 15PM.
    • Älskar den vita modellen. Så snygg.
    • Setup var hur enkelt som helst. Alla appar överförda och två eSIM flyttade utan att jag behövde göra nånting. Nästan alla appar inloggade direkt. Apple är världsbäst på återställning från backup.
    Så väldigt nöjd men såklart ramlar jag inte av stolen av alla förändringar (som inte finns). Men klart kännbar uppgradering.

psp123, saigon, P1200VB och 3 andra gillar detta.
  18. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 568

MINA ENHETER

Den nya funktionen i kameran där man kan ställa ton och färg känns lovande. Ska bli kul att testa den.

Har börjat vänja mig vid kameraknappen men Apple behöver trimma den en aning. Funktionaliteten ska ju utökas senare så den kommer säkert bli bättre.

19. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 558
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Nya ultrawide är en mycket stor uppgradering. Nu fullt användbar även i väldigt dåligt ljus.

Apple iPhone 16 Pro Max (Stock camera, 0.5x, 14mm, 0.33s, f/2.28, ISO 500, 12.19MP)

Becs9310, P1200VB, DioDox och 1 annan gillar detta.
  20. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 558
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    DioDox och msandstedt gillar detta.