Diskussion: iPhone 16-serien - allmänt

Diskussion i 'iPhone 16-serien (2024)' startad av Swedroid, 1 aug 2024.

Taggar:
  1. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 545
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Samsungs ultraserie har väldigt vassa och obekväma hörn. 16 Pro Max är rundad och mjuk. Testa i butik.

Becs9310 gillar detta.
  2. Droid_309

Droid_309 Guest

3. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 545
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Ja, iPhone 16-releasen är den mest buggiga jag upplevt under alla mina år med Apple och då har jag haft varenda modell sedan 3G.

Om man är sugen på att uppgradera till 16 Pro men inte har bråttom så rekommenderar jag att vänta tills Apple har åtgärdat buggar. Jag har varit i kontakt med supporten och de erkände rakt upp och ner för mig att det strömmar in ärenden men att de arbetar på en mjukvarufix för detta.

Här är en lista på de problem jag stött på. Jag kommer uppdatera er i den här tråden efter varje ny iOS-version om de är fixade eller inte.
    • Touchinput. [EJ LÖST] Om handflatan nuddar skärmen i närheten av nya Camera Control-reglaget låser den övriga skärmen från touch-input. Problemet blir extra påtagligt när man har ett skärmskydd installerat. Troligen behöver Apple fintrimma sin "Palm Rejection"-algoritm.
    • Hela telefonen kraschar vid hög ISO med tredjepartsappar. [EJ LÖST] När man fotograferar med manuella kameraappar och väljer ett ISO-värde över 10000 så stänger telefonen av sig. Mina efterforskningar visar att Apples kamera-API rapporterar ett för högt maxvärde för ISO (närmare 100000 medans det korrekta maxvärdet ligger runt 25000).
    • Night mode sparar inte alltid bilder korrekt. [EJ LÖST] Denna bugg är troligen relaterad till den förra ISO-buggen då den alltid inträffat i samband med en ISO-krasch. Stock-kameran slutar tillfälligt att spara bilder med en exponeringstid på 3 sekunder eller längre (de sparas som en grå korrupt bild). Det har aldrig hänt när jag enbart fotograferat med Stock-appen utan enbart i samband med användning av tredjepartsappar.
    Jag har personligen felsökt och skickat in loggar som tydligt visar problemen för samtliga tre buggar via Apples developerverktyg "Feedback Assistant". Båda ligger som Open and confirmed vilket innebär att en Apple-tekniker har sett och bekräftat problemen. Nu blir det verkligen upp till bevis för att se att Apple klarar av att fixa detta OMGÅENDE. Det ryktas att touchproblemet redan är löst i 18.1-betan som släpptes igår.

Otroligt pinsamt och det märks tydligt att kvalitetskontrollen inte är på deras vanliga standard.

I övrigt är telefonen helt underbar och jag ser fram emot att få dessa problem fixade. Men jag rekommenderar som sagt inte att byta till 16 Pro i dagsläget då det känns lite som en beta-release.

darkshippo, DioDox, sneakysteve och 1 annan gillar detta.
  4. Droid_309

Droid_309 Guest

Ja 18.1 beta 2 släpptes igår. Har ej provat den än då jag vill helst ej slänga in beta på denna lur och behöva återställa osv.
    Men från vad jag läser så ska problemet med skärmen vara fixad i den. Så då innebär det att antingen kommer det en buggdix för skärmen snart eller så får vi vänta minst 1 månad på 18.1 rc vilket jag tror är det mest sannolika som kommer att ske.

5. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 567

MINA ENHETER

Jag har även noterat stuttering/lag vid scrollning i vissa appar. Brukar inte se det på iPhones men det händer i flertalet appar och även när man sveper för att gå till hemskärmen ibland.

6. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 545
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Det beror på just denna bugg. När palm rejection-algoritmen aktiveras så fryser den all input.

Jag kunde inte hålla mig utan installerade beta 2 nu och där är problemen helt lösta så det är glädjande att en fix är på g.

Android gillar detta.
  7. Android

Android Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Är nöjd överlag med 16 Pro, men hela iOS 18 känns i dagsläget lite rushat, med diverse små och lite större buggar och framförallt grafiska buggar. Sånt som borde vara löst innan public release, då det är vid anpassning av kontrollcenter och hemskärmen som även "normal-användare" märker.

Har inte upplevt just de buggar du nämner och inte märkt av touchproblemet i vanligt användande, men kan avsiktligt replikera det också.
    Bra det verkar lösas ganska snart i alla fall. Tror Apple nu borde fokusera på att stabilisera iOS istället för trycka in mer funktioner. Kan tänka mig det blir ännu fler buggar att läsa om när AI-funktionerna blir fler.

bernard gillar detta.
  8. nimren

nimren Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Tycker den kamera knappgrejen är det mest meningslösa Apple har gjort och det är enbart av den anledningen som jag låtit bli att köpa.

eastbound gillar detta.
  9. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 398
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    Har bara haft min 16P sen i måndags och den var inte klar för användning förrän igår mitt på dan, så batteritiden ska jag inte säga så mycket om - men när jag har gjort saker som jag vet sörplar batteri så man verkligen ser det hända i realtid så tycker jag iaf det ser rätt lovande ut.

När jag först hade fått den hade jag ännu inte det supertunna skalet jag hade beställt utan ett annat, vilket gjorde att att jag upplevde den lika tung som min 15PM. Sen begrep jag mig inte riktigt på kameraknappen - sammantaget så gjorde det att jag kände att det här blev ju inte ett så meningsfullt köp.

Men efter att ha läst på lite om hur kameraknappen funkar och justerat lite i inställningarna för hur man trycker så är jag nu riktigt förtjust i den. Dessutom har jag nu fått mitt galet tunna skal (som på sin höjd skyddar mot repor, men jag är nöjd så). I och med det känner jag faktiskt att om kameran dessutom är ännu bättre även för point and shooters som jag själv så är det på det hela ändå värt det.

Miiliio, Eilemu, Tiopental och 1 annan gillar detta.
  10. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 545
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Du menar att du hade köpt om de hade skippat kameraknappen? :D

11. nimren

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Förmodligen då jag köpt ny varje år.

12. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 545
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Okej. Lite märkligt resonemang kan jag tycka. Du är ju inte tvingad att använda den.

sneakysteve och Becs9310 gillar detta.
  13. nimren

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Nää, stör mig att veta att det finns en knapp där som jag själv tycker den är helt meningslös, då vill jag ej köpa den.

14. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1

Jag har stängt av min kameraknapp.

15. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 545
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Men hur kan du veta att den är meningslös? Har du testat den?

16. nimren

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    För mig är den förmodligen det, inte för någon annan. Fotar inte så mkt med min telefon ändå, vilket gör den knappen meningslös för mig och jag vill inte ha onödiga och meningslösa knappar på min telefon som jag inte tänker använda.

Den är säkert super grym för andra som fotar mycket.

eastbound gillar detta.
  17. Naki

Naki Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

iPhone 16 Pro's Average Screen Refresh Rate is 80Hz, Not 120Hz

Låter inte kul om man köpt Pro för 120Hz, men märks det i verkligheten?

18. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 545
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Verkligen inte. Apple använder en teknik där refreshrate synkas med hastigheten som saker rör sig på skärmen. Lite som GSync när man spelar spel. Det ger bättre batteritid jämfört med att konstant synka i 120hz.

P1200VB, Becs9310 och Naki gillar detta.
  19. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 288

MINA ENHETER

Det är väl väldigt få mobiler i premium klassen som kör konstant i 120hz. Om det inte används i rött scenarier är det ju ett problem

20. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 545
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Ja, jag tror att det är väldigt ovanligt. De flesta kör variable. På Pixel kan man forcera 120hz i developer options vilket jag brukar göra för bättre flyt. Har alltid tillgång till laddning så bryr mig inte om det drar lite mer batteri.