Diskussion: iPhone 16-serien - allmänt

Diskussion i 'iPhone 16-serien (2024)' startad av Swedroid, 1 aug 2024.

Taggar:
  1. Droid_309

Droid_309 Guest

Tror faktiskt inte dom kommer höja RAM känns inte som någon läcka har pratat om det. Då 15 PM kommer kunna köra AI så tror jag dom stannar på 8gb. Hade dock gärna sett 12gb iaf

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 895
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lanseringen sker 9:e kl 19:00 svensk tid:
    image (20).png

msandstedt och Tiopental gillar detta.
  3. Droid_309

Droid_309 Guest

Yääässs nice eller fasiken också jobbar ju kväll/natt den dagen usch. Nåja får kolla i efterhand på Youtube. Vill mest bara se 16pm och egentligen inget annat.

4. P1200VB

P1200VB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    iPhone 15 Pro var den första iPhone modellen med 8 GB minne. Ofta stannar de på samma mängd i ett par generationer så det känns inte så sannolikt att de ökar upp. Men de kanske har tänkt om nu i och med AI satsningen, man kan alltid hoppas.

5. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 554
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Siffror är en sak, upplevelsen en annan.
    Om ett system är så illa optimerat att det kräver dubbelt så mycket ram som ett annat så vet jag vad jag ändå väljer

jimel gillar detta.
  6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 087
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast AI funktionerna verkar ta mycket på RAM, i o med så få iPhones som får det

7. wmb

Mottagna gillanden:
    2 554
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Ja absolut. Men om 15 PRO får AI så är jag så naiv att jag tror det räcker. Apple är inte kända för att släppa saker som inte fungerar

Men vi vet ju inte. Kanske bommar 15 PRO någon funktion :eek:

8. wmb

Mottagna gillanden:
    2 554
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det som är helt sjukt dåligt är om 16/ 16 plus ligger kvar på 60Hz refresh rate.
    Det går inte att försvara hur mycket man än vill

9. Droid_309

Droid_309 Guest

Ja det är trist men måste ändå säga att det är den mest smooth upplevelse iaf på en 60hz skärm.
    Dock så tänker jag med att dom måste släppa AI sakerna först och som det ser ut nu så går vi bet på dom säkert detta år iaf.
    Har svårt att se att dom plötsligt skulle släppa apple intelligence bara för att 16pm släpps.

10. wmb

Mottagna gillanden:
    2 554
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop

Grabbens iPad mini 6 och min gamla iPhone 12 känns som en gammal Android på den tiden vi bara pratade om ”microlagg ” på detta forum. Nu när jag vant mig med 15PM.
    Men jag kanske tillhör de få som är känslig för detta

11. Droid_309

Droid_309 Guest

Jag håller med dig så man är van vid promotion så blir det svårt att återgå till 60hz.
    Provade en ipar air m2 jämte en iPad pro 13 och märkte direkt hur seg airen kändes.
    Men innan man vande sig så tyckte jag att det fungerade bra.
    Skulle vilja se när dom höjer och gör skärmana ännu snabbare typ 240hz. Samt dom borde åtminstone höja vanliga 16 till 90hz om inget annat. Det är dags nu..

12. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 214
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Skulle sätta högerarmen på att majoriteten av de kunder (99%) som köper basic-modellen av iPhone 16 inte ens vet vad 60 hz är och bryr sig inte. Alla Apple-kunder som är tekniskt intresserade köper Pro-modellen.

Apple är i en ganska unik sits där de inte måste konkurrera med tekniska finesser på samma sätt som andra mobiltillverkare. En stor majoritet av deras kunder är inte intresserade av att byta plattform/ekosystem och då spelar det ingen större roll om man kan få en Android med 120hz för samma (eller mindre) pengar.

Kunderna är inte missnöjda och Apple får behålla sin tydliga uppdelning mellan instegsmodellen och Pro. De enda som klagar är technördarna som aldrig skulle köpa iPhone 16 oavsett vilken uppdateringsfrekvens den har på skärmen.

Kalme, galaxy81 och P1200VB gillar detta.
  13. P1200VB

P1200VB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Syrran köpte en iPhone 15 trots att jag visade henne skillnaden mellan en 60 Hz skärm och en 120 Hz skärm. Hon bryr sig helt enkelt inte. Det är en ny modell och därför bör den vara bra verkar många resonera. Jag skulle själv aldrig köpa en mobil med 60 Hz skärm i dagsläget. Och ingen dator heller för den delen.

14. wmb

Mottagna gillanden:
    2 554
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jag håller helt med om att de flesta köparna av icke PRO inte vet skillnaden, eller bryr sig. Men lite ansvar tycker jag ändå Apple får ta här själva. Det är stor skillnad, och ALLA andra tillverkare lyckas.

Det är det enda rimliga

jnsson gillar detta.
  15. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 253

MINA ENHETER

Ja, och även sett till priset man betalar så bör 120hz vara det enda rimliga, i värsta fall 90hz

wmb gillar detta.
  16. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 214
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Vet inte om jag tycker att "lyckas" är rätt ord. Apple skulle ju med lätthet kunna lägga till 120hz på iPhone 16 men det går inte i linje med deras produktstrategi. Olika tillverkare har behov av olika strategier för att tjäna mer pengar. I slutändan är ju vinsten Apples största ansvar, gentemot sina aktieägare. Att lyckas som företag handlar om att tjäna pengar.

På Android-sidan är det väldigt mycket fokus på de tekniska parametrarna eftersom telefonerna är en del av samma ekosystem och användare är enkelt flyttbara från t.ex. Samsung till Google. Där är det ett måste att inte vara avsevärt mycket sämre på en viss parameter om man vill behålla sina kunder. 120hz på instegsmodellerna blir då en lyckad strategi.

Hos Apple kan det vara tvärtom. De som köper instegsmodellerna bryr sig uppenbarligen inte om skärmens uppdateringsfrekvens och om Apple i det läget rubbar produktstrategin och börjar flytta ner Pro-funktioner till den billigare modellen så finns det ju risk att de förlorar Pro-försäljning. 120hz på instegsmodellerna blir då en misslyckad strategi.

Jag är ju konsument och har inga aktier i Apple så självklart skulle jag personligen gärna se att de lägger till 120hz, always on display och ett teleobjektiv på iPhone 16. Men jag förstår varför Apple inte gör det ur ett entreprenörsperspektiv.

Det är dock helt rätt att fortsätta upplysa kunder om vad de missar. Det är där makten och ansvaret finns - att konsumenter inte köper produkter som är sämre än de borde vara på en viss prisnivå. Om kunderna sviker och slutar köpa produkterna så kommer Apple lägga till funktionerna som saknas. Problemet är att kunderna är jättenöjda och de vill inte byta bort Apples ekosystem för lite snabbare uppdateringsfrekvens på skärmen.

Android, nDre och galaxy81 gillar detta.
  17. wmb

Mottagna gillanden:
    2 554
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Du har jättebra poäng med vad du skriver. Jag tänker betydligt mindre ur aktieägarnas perspektiv och mer som konsument. Det är, även utan Pro, några av världens dyraste massproducerade telefoner. Och tekniken är inte ny på något sätt. Det börjar kännas som en ny bil utan elhissar och AC vilket självfallet alla skulle vägra

Men, jag förstår vad du skriver och tänket bakom. Kan dock inte förlika mig med det

namkrad gillar detta.
  18. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 214
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Problemet är väl att likna steget 60hz till 120hz med att gå från en bil utan AC till en bil med AC. ACn är en sån skillnad som alla märker. Uppdateringsfrekvens på skärmen är inte det. Jag ger ofta råd till nära och kära när de ska köpa mobil. Det första jag visar när någon frågar vad skillnaden är mellan vanlig iPhone och Pro är just 120hz. Vissa ser det inte ens. De andra ser det, men hittills har ingen tyckt att det är en big deal.

Samma sak med Always on display. "Det där skulle jag nog stänga av" har jag hört flera gånger.

Vi technördar är nog inte representativa för befolkningen som helhet.

eddy och P1200VB gillar detta.
  19. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 253

MINA ENHETER

Har man en 60hz och testar 120 lite snabbt märks det kanske inte så tydligt direkt. Snarare när man vant sig med högre så skaver det i ögonen när man provar en 60hz. Och återigen. Priset...då bör det ingå. Det är ingen pro feature sedan mycket länge oavsett vad apple tycker.

wmb gillar detta.
  20. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 087
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop