iPhone 17 Pro / 17 Pro Max - allmänt

Diskussion i 'iPhone 17-serien (2025)' startad av Swedroid, 30 aug 2025.

1. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 600

MINA ENHETER

2. Keelhauled

Keelhauled Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    284
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Imponerad över hur skönt 17pro ligger i handen. Man vill ju inte ha skal alls helst. Frågan är om man vågar?

bernard gillar detta.
  3. phattrance

phattrance Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 456
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Tvärtom här. Jag har alltid telefonen i handen så jag tappar aldrig telefonen alls. Däremot så brukar ibland få repor på skärmen. Därav skärmskydd

4. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4 119
    Telefon:
    iPhone 17 Pro Max 256 Silver

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag kommer köra utan skal. Finns dock lite oroande rapporter om repor på baksidan av den svarta Air och blåa Pro. Kanske värt att ha skal om man har en mörkare färg.

5. Keelhauled

Keelhauled Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    284
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Vilken tur att man kör silver då :) då kanske man vågar köra naket

galaxy81, Tiopental och DrT gillar detta.
  6. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

Upplever detta på min Air också, men bara i Safari. Chrome flyter på som smör. Vet inte om Pro har samma problem, förhoppningsvis åtgärdas det väldigt snart i alla fall. Märks tydligast när man skrollar i Safari och skrollen är på väg att stanna; då hackar den till några gånger innan det blir stopp.

7. Xygen

Xygen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone 13 Mini
    Ja Chrome betydligt bättre flyt! Hoppas det kommer en uppdatering..

Hatsune Miku gillar detta.
  8. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 734
    Telefon:
    iPhone 17 Pro Max | Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Stock-kameran ger fortfarande överprocessade och onaturliga foton tycker jag.

Adobes Project Indigo var bra på 16 Pro men den stödjer inte 17-serien än.
    Hoppas de fortsätter utveckla den. Var två månader sedan senaste uppdateringen.

Last edited: 23 sept 2025
  9. Tiopental

Mottagna gillanden:
    4 119
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag har nu haft 17 Pro Max i ett dygn och här kommer mina första intryck.

Jag hade ganska låga förväntningar (efter att ha blivit lite besviken flera år i rad) och därför kändes det faktiskt oväntat bra att uppgradera i år.

Byggkvalitet

Största wow-känslan var ändå när jag tog upp telefonen första gången. Unibody-designen gör att man inte känner några skarvar nånstans. Vid direkt jämförelse med 16 Pro Max blir skillnaden väldigt tydlig. 17 Pro Max är så härlig i handen att man inte vill stoppa ner den i fickan. Aluminium som material har dock inte samma premiumkänsla som titan. 16 Pro Max känns både tyngre (fast den inte är det) och rejälare på något sätt. Men klart mindre bekväm att hålla i.

Bildskärm

Det som oroar mig mest vid byte av telefon är att få en sämre OLED-panel med färgskiftningar, skitig vitbalans eller flammiga gråtoner. Lyckligtvis är panelen i min 17PM helt perfekt. Mest uppenbara skillnaden är hur ljus den blir - 3000 nits är bländande. Det syns också att Apple har gjort en viss antireflex-behandling på skärmen. Jag skulle säga att den är ungefär hälften så stark som ett Flolab-skärmskydd eller S25 Ultra. Det som är bra är dock att skärmen är helt fri från den regnbågseffekt som jag stör mig på i S25 Ultra (pga den starka antireflexbehandlingen). Vill man ha bort reflexerna effektivt så är det fortfarande Flolab som gäller...

Kalibreringen är som vanligt toppklass. Finns ingen telefon som hanterar färg lika bra som Apples flaggskepp i mitt tycke. De är både punchy/färgstarka när man spelar spel och helt korrekta när man tittar på bilder eller film. Mycket bra hantering av HDR i både stillbilder/film.

Högtalare

Högtalarna låter lite bättre än 16 Pro Max. Fylligare, lite tydligare röster och klipper mindre på hög volym. Apple är bäst på ljud och skillnaden är väldigt stor mot t.ex. Pixel 10 Pro eller Samsung S25 Ultra.

Prestanda

17 Pro Max är världens snabbaste mobiltelefon och det är påtagligt. Det finns helt enkelt ingen telefon som kan leverera samma fps i spel eller lika blixtsnabba exporter ur Lightroom. Ett monster som inte ens renodlade gamingtelefoner rår på. Den största skillnaden mot 16 Pro Max är uthålligheten. 17 Pro Max vägrar krokna och levererar samma prestanda i över en timme medans 16 Pro Max börjar throttla efter 20 minuter. Mycket imponerande.

Värmeutvecklingen har varit mestadels låg men man ska ju veta att en vapor chamber inte kommer göra telefonen svalare - den kommer avleda värmen snabbare från de delar som överhettas (GPU/CPU) vilket ger bättre prestanda. Det blir varmt när man pressar den hårt men till skillnad mot 16 Pro Max slipper man att ljusstyrkan dras ner eller att telefonen blir långsammare. Vid vanligt vardagligt bruk är den hur sval som helst.

Märks också att A19 Pro är snabbare på bildbehandling. 48MP processas blixtsnabbt och det är inga problem att ta 48MP-bilder löpande utan fördröjning.

Batteritid

För tidigt att uttala sig men trots installation och ganska hård användning igår var det oväntat mycket batteri kvar när jag skulle sova (~20%). Det är första gången jag inte behöver stödladda vid installation av en ny mobil och då kom den bara laddad till cirka 70%. Lovande.

Kamera

Kameran är i stort sett identisk med 16 Pro Max. Bilderna blir dock lite mer detaljrika överlag, troligen pga bättre efterbehandling i A19 Pro.

Tele är enda hårdvaran som är utbytt och visst märks det att sensorn är större. Ljuskänsligheten är klart bättre vid samma ISO och slutartid (ungefär två f-stop). 48MP är dock inte något jag rekommenderar på en sån här relativt liten sensor. 24MP eller 12MP ger bäst bilder.

Brännvidden är nu 100mm vilket gör att hoppet från 1x till tele blir mindre och det uppskattas. Den nya större sensorn ger faktiskt något bättre bilder vid 5x än den förra trots digital zoom.

"8x optical" är givetvis en ren PR-grej - inget annat än en lögnaktig omskrivning av "digital zoom".

Överlag skulle jag säga att kameran presterar mycket snarlikt föregångaren - stabil, snabb och bra som man kan lita på i alla situationer. Den når inte upp till kineserna när det gäller absolut teknisk kvalitet men å andra sidan slipper man buggar och strul som ofta gör kinalurarna opålitliga. Jämfört med Pixel 10 Pro är iPhone mer naturlig (inte lika platt och överdriven HDR-effekt) och har mer korrekt färgåtergivning. Pixel har snäppet bättre astroläge.

Touch

16 Pro Max hade en hel del problem med touchen vid release. Det mesta åtgärdades med uppdateringar men den blev aldrig riktigt så rapp som 15 Pro Max var. Glädjande nog är 17 Pro Max blixtsnabb i touchen, precis som det ska vara.

Micro-stutter

Precis som många här har påpekat så förekommer det microstutter på vissa ställen i systemet när den tar ner uppdateringsfrekvensen från 120hz. Märks tydligast i Safari när man scrollar långsamt (små hack precis när den ska sluta scrolla). För mig är det ingen big deal även om jag hoppas på snabb fix.

Värt att uppgradera?

"Normala" människor ska inte uppgradera om de inte har en iPhone 14 Pro Max eller ändre.

För oss icke-normala technördar:

Kommer du från en 16 Pro Max kan det vara värt att uppgradera om du spelar mycket eller använder andra tunga appar. 17 Pro Max är en stor förbättring i prestanda.

Kameramässigt är det knappt värt att uppgradera om du inte fotograferar väldigt mycket med tele, särskilt i dåligt ljus.

Överlag skulle jag säga - vänta ett år till. Har en känsla att kameran kommer få mer kännbara förbättringar nästa år när Apple förhoppningsvis börjar tillverka sina egna kamerasensorer.

Jag ångrar dock inte att jag skaffade 17 Pro Max. Framförallt komforten i handen och prestandan är sånt jag kommer märka av dagligen och det gör det värt för mig.

Last edited: 20 sept 2025
    cinejan, edgarn, roberto99 och 9 andra gillar detta.
  10. Tiopental

Mottagna gillanden:
    4 119
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Tredjepartsappar brukar släppa uppdateringar första veckan. Väntar ivrigt på en patch till Pro Camera som just nu bara vill fotografera med 4x.

Jag tycker dock att stockkamerans bilder ser mindre processade ut än förra året. Vilket läge fotograferar du i? ProRAW 48 ser väldigt naturligt ut här iaf.

11. psp123

Mottagna gillanden:
    5 734
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Främst JPEG 48 med olika photographic styles. Exempelvis tegelfasader och asfalt ser superskarpa och nästan upplysta ut. Har lekt med exponeringsinställningarna men får inte riktigt till det. Kontrasten känns ofta överdriven.
    Har inte kvar min 16 Pro så kan inte jämföra men det är möjligt att det blivit lite bättre i år.

Hur mycket redigering kräver ProRAW? Ska testa det i alla fall.

12. rince0r

rince0r Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    814
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Tänkte köra skallöst i år, men börjar trilla in rapporter om hur repkänslig den orangea och blåa aluminiumprofilen är. Om så är fallet är det lite trist, otroligt skön telefon att hålla i utan skal… nu känner man skarvar i allt annat man håller i.

Keelhauled gillar detta.
  13. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    325

MINA ENHETER

Blir nog även ett skal som går över kameraön annars lär det repas snabbt.

14. rtreal

rtreal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Söker en privacyskärm i glas utan ring runt kanterna. Någon som hittat ett bra? Lite svårt att avgöra med alla AI bilder som finns på produktsidor. På många så är det en svart kant som förstör upplevelsen.

15. Tiopental

Mottagna gillanden:
    4 119
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Orange också? Har bara läst om blå och svart. Kan du länka?

16. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 600

MINA ENHETER

Aluminium är mjuk så rätt lätt o skada ytan, troligen bara silver där inte repor syns så väl.

17. psp123

Mottagna gillanden:
    5 734
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
  18. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 462
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Var o kikade på 17 serien idag men inget köpsug uppstod. Har en 16P och kan inte motivera ens med villhöver faktiskt. Vad skulle syftet vara?

Men det känns bra att jag mognat och inte behöver köpa ny telefon varje år :)

kissidor gillar detta.
  19. Tiopental

Mottagna gillanden:
    4 119
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Brukar inte du säga så varje år och sen uppgradera? ;)

bernard, KTM, Timpppa och 3 andra gillar detta.
  20. Tiopental

Mottagna gillanden:
    4 119
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon: