iPhone 4 ägare

Diskussion i 'Desire HD' startad av mr3giphone, 28 sept 2010.

1. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    +1 på den, jag blir mörkrädd när jag får hålla i en x10 mini :S

v33nom gillar detta.
  2. v33nom

v33nom Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

håller med dig helt och hållet. jag har haft alla iphones på marknaden 2g,3g,3gs,och nu 4an men android slår apple på fingrarna något grön jävulskt, med android är man helt obegränsad om man gämför med en iphone,
    vist apple har fina designer och vass skärm och tuchen är ruggig, men aldrig mer ett äpple på ett bra tag, :P
    plus att desire hd är mycket snabbare i internet hantering än vad iphone 4, både i wifi och 3g nätet,

3. Hultner

Hultner Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Innan folk börjar kritisera så vill jag säga att detta är min högst personliga åsikt.

Jag äger för tillfället 3 iPhones (2st svarta 3G 8GB och en vit 3GS 16GB) och en HTC Desire HD (har även lite andra smartphones men de är de "viktiga"). Första gången jag kom i kontakt med Android på riktigt var i våras/somras när Android höllt på portas till iPhone 3G så var jag med rätt mycket och körde android på iPhonen lite för att leka runt då det egentligen var ganska värdelöst (först fungerade inte ens touchen men sen fixade vi så att det fungerade med Zephyr2 touch, detta kan nog ha varit runt April. Jag har länge varit sugen på Android, t.o.m. redan innan det blev helt färdigt, kan väll varit 2008 eller så.

Då jag alltid bär två telefoner (eller i alla fall de senaste 4 åren) så har jag alltid både en iPhone 3GS och min Desire HD på mig (tidigare 2 iPhones och innan det iPhone+Symbian S60) och man märker verkligen stora skillnader på dem.

För mig som är programmerare, van iPhone användare och kört med Jailbreak sedan första dagen jag hade en iPhone så har jag inte direkt märkt av i vardagen att platformen är så låst då grejer som t.ex. max 12 items i folders aldrig berört mig då jag haft Stacks/folders långt innan Apple implementerade det och jag har alltid haft tre mappar; Tools, Phone och Games där jag allt utom mina 9 viktigaste ikoner som är centrerade i en 3x3 grid på hemskärmen, denna typen av sortering saknar jag lite i Android just nu då min AppDrawer är väldigt rörig, finns säker liknande lösningar som jag bara inte hunnit höra talas om än. Andra saker så som USB-Tethering har jag också haft långt innan Apple släppte det jag t.o.m. släppte ett dator-program som tillät usb-tethering några månader innan Apple anouncade att de skulle komma med den funktionen. Så som sagt de här låsen har jag aldrig direkt upplevt i första person utan jag har alltid gått runt dem. På samma vis saknar jag WinterBoard i Android och jag är inte alls lika hemma på det här med teman till Android. Men som sagt det är väll vanesaker.

I vardagen så är de största skillnaderna jag märker mellan min Android lur och iPhone lur dessa.

Pro Android (Desire HD)
    + Jag behöver inte välja mellan jailbreaka eller betala straffavgift till Apple för utveckla
    + Där finns custom grejer som är ovanliga eller näst in till ej existerande till iPhone dessutom kräver de ofta inte root/jailbreak så som launchers, nya tangentbord.
    + Mycket skönare skärm att surfa på, när man kört några dagar på 4,2" så känns helt plötsligt 3,5" pyttigt. Detta är nog den viktigaste punkten av alla. På flera vis är iPhonens webbläsare bättre (kan ha fler flikar i ett snyggt flik system, lättare att öppna i nytt fönster, text anpassas bättre osv) men storleken på Android skärmen i kombination med standardfonten gör texten så pass mycket mer läsbar och man behöver inte zoom och vända telefonen alls lika mycket som förr.
    + Även om detta är delvis relaterat till den förra så är den mycket bättre att läsa på, som dag och natt.
    + OpenSource, finns till många plattformar =mer konkurrens vilket leder till en bättre postion för oss konsumenter med mer att välja på. Dessutom även om HTC skulle gå i konkurs så skulle Android kvarstå och t.o.m. om google skulle försvinna/droppa projektet så finns möjligheten fortfarande att fortsätta.
    + Framtiden, med antalet tillverkar och antalet priskategorier som Android kan lägga sig i så har Apple ingen chans i längden, en dag kommer Android market och iTunes Appstore få omvända roller och jag tror det bara handlar om en tidsfråga.

Pro iPhone
    + iPhone har över lag mycket högre kvalitet på appsen och det är mycket lättare att hitta kvalitets apps i appstore. Ett exempel är skånetrafiken appen som jag använder dagligen, den till iPhone har jag alltid tyck illa om och tyck den är dålig men i jämförelse mot alternativen i Android Market så är den underbar, jag har t.o.m. börjat funderat på att skriva en egen skånetrafiken app för Android om jag får tid. Samma sak gäller spel.
    + Tangentbordet känns säkrare när man skriver, jag vet inte vad som skiljer egentligen men jag antar att iPhonen har något bra pattern för att gissa på vad man ska trycka, trycker mycket oftare fel på DHDn
    + Den inbyggda kalendern känns mycket bättre (används dagligen) och jag har Notes syncat över mitt google konto på alla mina iPhones och antog att det skulle fungera driekt i Android men icke, verkar inte ens finnas någon inbyggd notepad.
    + Där är färre men apps ifrån början vilket kan ses som ett minus men mycket av det som fanns på min DHD från början skulle kunnat passa bra under samma app, känns redundant på Android.

Så vilken är min favorit just nu? Helt klart DHDn, jag vet inte om det är nyförälskelse eller om det är äkta kärlek men jag använder DHDn extremt mycket mer än min iPhone och innan använde jag iPhonen nästan hela tiden. Stör mig bara på att jag inte kan roota, finns så mycket jag skulle vilja testa med custom roms och allt möjligt. Nu är jag kanske inte den genomsnittliga konsumenten heller men jag tror de flesta här kan nog relatera mer till mig än till en genomsnitts konsument bara utav det fakta att ni sitter på ett android forum (jag vet flera folk som har Android och inte har en aning om det och kallar det pekmobil eller "HTC iPhone" och liknande).

Edit: Oj blev ett ganska långt inlägg.