Iphone 4

Diskussion i 'Off Topic' startad av paffare, 7 jun 2010.

1. Goodbody

Goodbody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

2. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Guldkornen från Apples senaste presskonferens:

10:07AM "But we want to make all of our users happy. If you don't know that about Apple, you don't know Apple. We love making our users happy."
    Kommentar: Jaaajaa... Slick, slick.

10:08AM "It's been judged the number 1 smartphone..."
    Kommentar: Av vilka?

10:08AM "It has the highest customer satisfaction rating of any iPhone and any smartphone out there."
    Kommentar: Vilket han grundar på?

10:10AM "Antennagate -- that doesn't seem like a good thing if you can make the bars go down by touching the phone. Well we first learned that this doesn't just happen to the iPhone, Nokia, Motorola... other phones have this issue."
    Kommentar: Men Jobs... skillnaden är att alla telefoner inte påverkas så mycket av det som iPhone 4. Alla telefoner tappar inte samtal eller förlorar datahastighet.

10:11AM "The BlackBerry Bold 9700... let's see what happens when you hold it in a normal way... 5 bars... and now on holding the left side. The bars go down."
    Kommentar: Är inte vänsterhänta normala? :eek:

10:17AM "You have to build these rooms or you don't get accurate results. This is a state of the art facility. We've invested over $100 million on this. We have 17 anechoic chambers."
    Kommentar: Ändå så kunde ni inte hitta antennproblemet?

10:35AM "In ending, I'd like to talk about how we make decisions. We love our users, we love them.
    Kommentar: Jo, du sa det.

10:36AM "We do this because we love our users, and if we screw up, we pick ourselves up and we try harder.
    Kommentar: Det med.

10:41AM Q: I can't get my Bold to drop right now, maybe you can show me how to do it?
    Steve: You may not see it in certain areas.
    Kommentar: Självklart. Man kan inte se det i vissa områden. Suprise, suprise.

10:43AM Ryan from gdgt: You showed people almost covering the entire phone in their hand, but on the iPhone 4 it can happen with just a touch. Can you explain that difference?
    Bob: When you touch the phone, you put yourself between the signal and your phone, so when you touch that spot you can attenuate the signal, and if you grip it with your whole hand, you can attenuate it even more. We don't build phones with an antenna on top...

Hmm, that didn't really sound like an answer to us.
    Kommentar: Har Jobs blivit politiker?

3. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

var faktiskt inte steve som svarade på den utan någon bob?
    men annars enormt kul pressgrejsimojs.
    skrattar gott åt det

4. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Oh. Det såg jag inte. :)

Har Apple blivit ett politiskt parti då? ;)

5. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det är lite tråkigt att de hanterar det som de gör. I det här läget skulle de ha gjort en så kallad "pudel" och helt enkelt bara erkänt att hårdvarudesignen är bristfällig och att de arbetar på att fixa det till revision 2 av iPhone 4, som kommer till hösten.

De skulle vidare ha lovat att alla som upplever dessa problem får byta ut sin iPhone 4 revision 1 mot revision 2 utan kostnad. Det skolla kosta dem många 100 miljoner kronor, men de har en såpass stor pengakista att de skulle ha råd med det 1000 gånger om. I gengäld skulle de få en sjukt bra goodwill; fenomenal PR som är nästintill ovärdelig.

6. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

exakt.
    störde mig något enormt på hur de ursäktade sin antenn med att peka på att alla andra har ju också liknande problem.

7. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    De/han glömde bara att nämna omfattningen. En Nexus One tappar 11 dB, en iPhone 4 tappar 20-24 dB. Eftersom dB-skalan är logaritmisk så är det en stor j-a skillnad.

8. Acid

Acid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

9. Acid

Acid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

10. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det som krävs för att "bota" problemet är ju dock inte särskilt mycket. Man kan täcka över antennen med något hårt, transparent och icke ledande material och problemet skulle vara löst. Iaf tills någon lyckas nöta bort det... Utan att ändra designen allt för mycket är det nog enda lösningen.

Jag skulle förmodligen inte bry mig om problemet då jag använder min telefon främst till att surfa och till sms. Då gör det inget (inte så mycket iaf) om mottagningen försämras om man råkar komma åt där. Om man ringer mycket blir ju problemet mycket större, tappade samtal är inte så trevligt.

Last edited: 17 jul 2010
  11. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det riskerar att bli problem vid surfning också, då det har påvisats att bandbredden kan sjunka rejält då man vidrör antennen/glipan samtidigt som man laddar ner/upp saker. Det tar betydligt längre tid att ladda webbsidor i 300 kbit/s än i 2 Mbit/s.

Bumpers och tejp och liknande är bara att sätta bandage på en skada som måste opereras. Apple är bättre än att bara bandagera, de är rent hårdvarumässigt bland de allra bästa i världen, så det känns inte direkt värdigt med sådana lösningar.

12. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Instämmer med att man förväntat sig mer av Apple som helhet kring både hantering av situationen och utformningen av telefonen. Samtidigt känns det här som något som verkar beröra fler icke-iPhoneägare snarare än dessa som det egentligen borde beröra. Givetvis kan man sitta här och teoretisera över hur hemskt detta är, men det framgår ju med tydlighet att detta är ett icke-problem för 99% av användarna. Många, inklusive svenska tidningen Mobil, lyckades ju inte få ett signalfall ens när de verkligen försöker.

Jag kan märka ett signaltapp även på min HTC Legend när jag håller den i handen, vanligtvis 1 stapel men ibland 2. Det har dock inte påverkat mig negativt. Detsamma lär väl rimligtvis gälla för iPhone 4, och de svenskar jag känner med iPhone 4 har heller inte haft något som helst problem med detta.

Visst är det synd för dem det berör, men det gäller väl för alla tillverkare av mobiltelefoner. Sen om det skiljer 1 eller 1000 dB spelar väl ingen större roll så länge som det faktiskt uppenbarligen inte påverkar mer än enstaka användare. Det vore som att säga att man ska återkalla Desire för att det finns enstaka måndagsex - och det gör det ju.

Ett större problem i mina ögon (för jag håller i stort med Jobs vad gäller antennen) med designen är den lättskadade utsidan. Det är den enda hårdvarumässiga anledningen till att jag väljer bort iPhone.

13. edsbyn

edsbyn Guest

Apple kan inte operera flera miljoner iphones. Dom måste göra det bästa ur situationen dom själva satt sig i. Och det är det dom presenterade igår.

Det går inte att försvara antennlösningen dom valde. Är man inte nöjd så får man ju alla pengar tillbaka och kan köpa en annan telefon. Som måste anses som det bästa apple kunde göra i denna situation. Även att dom erbjöd denna sak så tror jag inte att många kommer byta tillbaka sin telefon. kanske en procent av alla iphoneägare. Resten är jättenöjda med telefonen annars och vill inte byta tillbaka telefonen för detta problem som går att lösa ganska enkelt.

Du kan inte komma nu och klaga på deras designmiss. Gjort är gjort och nu får man göra det bästa ur situationen vilket dom har verkligen lyckats med.

14. Goodbody

Goodbody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

och alla som följt historiens gång vet att om inte Microsoft hjälpt apple på fötter när dom var i konkurs kurs vet att dom inte funnits idag

15. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    I rev2 gissar jag att de kommer ha åtgärdat problemet och de kan då ge bort iPhone4 rev2 till alla befintliga rev1-kunder som begär det. Bar att visa kvitto och byta sin rev1 mot en rev2. De har råd med det tusentals gånger om. Det är en fråga om vilja.

Men ja, just nu är bumpers den enda lösningen eftersom det kommer ta tid att plocka fram en rev2.

16. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Borde ju gå att bara spruta på något tunt plast lager typ transparent färg eller lim på metall delen så är det löst sen. Vet bara inte om det kommer se fult ut efter ett tag men så svårt borde det inte vara.

Men det känns lite löjligt att om de nu har ett så sjukt avancerat labb hur kunde de missa detta som kunderna hittade på bara några dagar? De måste ju ha testat detta i minst ett år innan de släppte den.

17. Acid

Acid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Och Microsoft hade aldrig varit där dom är idag utan Apple så vart vill du komma?

18. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Och ingen av dem hade vart där de är idag utan Xerox. Alla har vi sett filmen.

19. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Ja, det är en lösning i den stilen som jag förväntar mig för revision 2 av iPhone 4.

20. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det jag menar är att man lätt kan ta bort handen om man märker att det går segt. Inte att problemet inte finns om man bara surfar.