Diskussion: iPhone - Snabba frågor och svar

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av Fredriks, 2 jan 2013.

Taggar:
  1. danne_00

danne_00 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    den artikeln är ju riktad mot amerikanska köpare, eu har ju inget "handelskrig" mot kina eller indien där mobilerna tillverkas

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan fortfarande påverkas, beroende på hur Apple väljer att göra

3. nimren

nimren Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    937
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    iPhones could soon cost up to $2,300 in the U.S. due to tariffs

iPhone prices could rise by 43%, meaning the base iPhone 16 model could start at $1,142 and the most expensive iPhone 16 Pro Max model could cost up to $2,300

Source: @Reuters

4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ungefär som den artikeln jag länkade till. De skrev också Reuters som källa om jag minns rätt

5. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Vad det gäller priserna så ska man nog se Trumps tullar som ett första utkast innan förhandling. Jag har svårt att tro att det kommer ligga en tull på 20% mot hela EU. Det här är klassisk Elgiganten/dammsugarförsäljartaktik. Höj priset och erbjud sedan ett fantastiskt erbjudande med stor rabatt.

Om det blir handelskrig så kommer allt som inte är närproducerat bli dyrare, även telefoner från andra tillverkare än Apple. Det hade varit trevligt med en EU-producerad flaggskeppstelefon av högsta klass.

Vad det gäller Apple så håller jag med i kritiken mot både iPhone 16 Pro-serien och iOS 18. Det är svårt att känna sig helt nöjd med det som levererats senaste året. Helt uppenbart att AI tagit alldeles för mycket fokus och att produktkvaliteten har blivit starkt lidande. Som jag ser det måste Apple verkligen tänka om. De behöver absolut inte släppa helt nya revolutionerande produkter varje år. Jag tror de flesta av oss har landat i tanken att man inte längre behöver uppgradera varje år. Men det som släpps får absolut inte vara buggigt eller ha sämre kvalitet än tidigare. Då är det bättre att släppa nya versioner av operativsystemet och telefon varannat år istället för årligen.

Jag har en ganska stark magkänsla att iPhone 17 Pro kommer vara en kopia av iPhone 16 Pro-serien med följande undantag:
    • (Garanterat) Ny SoC som är marginellt snabbare än förra generation och kanske marginellt bättre batteritid. En axelryckning numera då prestandan i 16 Pro är fullt tillräckligt bra för mina behov.
    • (Troligt) Ny kameradesign med horisontell kameraö. Ingen superfan av hur det ser ut men det kan iaf ha fördelen att telefonen blir mer stabil när den ligger på ett bord.
    • (Troligt) 48MP kamerasensor i 5x tele. Tyvärr kan vi räkna med att det blir en liten och ganska simpel sensor där 48MP inte gör någon som helst meningsfull skillnad. Kanske erbjuder de då ett 10x zoomläge som funkar som 2x gör idag (unbinned med sensor cropping) men inte heller det blir jag särskilt excited av. Vissa rykten säger att de kommer minska från 120mm till 85mm brännvidd (5x->3.5x) i och med att den mer högupplösta sensorn kommer klara mer digital zoom. Det förutsätter dock att de väljer en STOR 48mp-sensor och inte samma "junk" som i ultrawide som är på futtiga 1/2.55". Digital zoom kan bli acceptabelt men det kräver stora och dyra sensorer. För mig skulle det bli en stor nedgradering om de minskar brännvidden på en liten sensor då jag älskar att fotografera runt 5x.
    • (Troligt) Något förminskad dynamic island. Helt meningslöst då den ändå är så snyggt integrerad i operativsystemet och fyller en funktion mer än den är en distraktion
    • (Troligt) Nytt egentillverkat modem som kanske är stabilare och har lägre batteriförbrukning
    • (Kanske) Den dubbelstackade IMX-sensorn som ryktet sa att de skulle stoppa in i 16 Pro men som aldrig kom. Det skulle ge dubbelt så bra ljuskänslighet och brusprestanda som nuvarande sensor i 23mm-kameran. Skulle absolut bli en kännbar uppgradering för oss som gillar fotografi.
    • (Kanske) Byte från titan till aluminium för att ytterligare minska vikten och även kostnaden. Alltid välkommet med lättare vikt men aluminium är ju ett mycket mer ömtåligt material
    Kort sagt, en axelryckning alltihopa. Beroende på hur priset landar och vad andrahandspriset på 16 Pro är då kanske det blir en uppgradering men suget är lägre än någonsin.

Om jag bestämde på Apple :teeth::
    • Uppgradering av alla kamerasensorer till modernare LYT-sensorer från Sony på alla tre kamerorna
    • De får gärna minska brännvidden på zoomen till ~100mm men då vill jag också att de stoppar in en toppklass-sensor, typ HP9 som sitter i Xiaomi 15 Ultra som är stor nog att klara mycket digital zoom utan att tappa kvalitet. Dagens hopp från 1x till 5x är väl stort och gör att 16 Pro inte är särskilt flexibel att fotografera med. En annan lösning är att göra som Xiaomi/Samsung och stoppa in en fjärde kamera så att de får brännvidderna 14mm, 23mm, 65mm och 120mm. Kort sagt måste de uppgradera kamerahårdvaran. Mjukvaran är så bra att 16 Pro ändå står sig helt ok mot konkurrensen i dagsläget men med bättre hårdvara skulle den krossa.
    • En ny modell - iPhone 17 Ultra som är fullspäckad med innovativ hårdvara som optisk variabel zoom mellan 50mm och 200mm på en sensor typ HP9. Huvudkamera (23mm) med en LYT800 (1") och variabel bländare. Face ID och selfiekamera under skärmen. 7" skärm. Stöd för Apple Pencil.
    • Snabbare trådad och trådlös laddning
    • Bättre placering av kameraknappen
    • Bättre optik med mindre lens flare
    • Ta tillbaka alert slidern och ta bort action button
    • Mer justeringsmöjligheter på Apple ProRAW. Kopiera upplägget på LOG-formatet på video, dvs noll efterbehandling förutom stacking. Full kontroll över brusreducering, skärpa med mera. Större dynamiskt omfång i RAW-filerna.
    • Högupplöst regular RAW (single frame, ingen stacking)

6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    EU brukar väl klassas som "one singel market"? Jag skulle bli förvånad om det blir olika priser inom EU.

7. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Det jag menar är att jag tror att tullen mot EU kommer bli lägre än 20%. Helt klart kommer hela EU hanteras som en klump men jag tror att det landar på 5-10% i slutändan.

8. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Vi får väl hoppas på det, men jag tror nog inte det. Trump är ju redan anti-EU så

9. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Trump har redan hintat att förhandling kommer vara möjligt.

Jag tror att det har varit planen hela tiden. Ett klassiskt förhandlingsknep är att först föreslå något extremt dyrt och sen låta motparten förhandla ner så att den känner sig nöjd även när det blir en försämring mot hur det var innan.

Ekonomin i USA blöder just nu och ett sätt för Trump att slippa backa på alltihopa och framstå som en idiot är att sätta sig i förhandling.

Hoppet lever!

10. laserturken

laserturken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    501

MINA ENHETER

Jag råkade uppdatera en app (Eniro) som jag ej ville, finns det någon möjlighet att rulla tillbaka till tidigare version?

11. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Dessvärre inte.

12. Droid_309

Droid_309 Guest

Jag börjar misstänka att om dom släpper en 17 air så är det för att dom redan har planerat en foldable som ryktena säger till 2026.
    Rätt smart att släppa en air och testa den ramen och tunnheten med teknik osv då det kommer förmodligen vara en liknande modell för deras kommande foldable.

13. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Tror inte det är därför. Endast för att visa en ny produkt i deras lineup. Helt fel väg att gå om du frågar mig dock.
    Apple stor verkligen och slår sitt huvud i väggen sedan länge.

14. Droid_309

Droid_309 Guest

Ja who knows första ggr dom kommer stt släppa en air mobil.
    Den som lever får se men håller med om att dom lägger fokus på lite galna saker.
    Hade som sagt hellre sett att skippa 17 serien fokusera på att bli det dom en ggr varit med sjukt stabil mjukvara och satsa på AI tåget ordentligt.
    Samt lägga fokus på kamera delen med för den delen.
    Skulle gärna se en design ändring men inte den som kommer på 17 om den stämmer. Grymt ful är den.

15. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

De största skeppen tar längst tid på sig att svänga .mm
    I detta fallet känns det ganska spot on. Om dom inte redan har stämningar mot sig hoppas jag får det med allt dom lovade och basunerade ut inför 16 serien.

16. Fridensliljor

Fridensliljor Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 906

MINA ENHETER

17. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
  18. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    245

MINA ENHETER

Tidigare prishöjningar har lagts på de internationella kunderna för att skona de amerikanska.
    Jag skulle inte bli förvånad om en del av kostnaden förflyttas till övriga kunder.

19. Fridensliljor

Fridensliljor Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 906

MINA ENHETER

Utifrån de artiklar jag läst så är min tolkning att de amerikanska kunderna kommer få ta den största smällen men vi övriga konsumenter kommer också att påverkas i och med högre priser.
    Tycket redan att priserna är alldeles för höga på Apples produkter och blir den ännu högre så är det svårt att motivera för min del.

20. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Håller med om att de är dyra. Återstår Samsung eller Kina telefoner. Om nu Apple tvingas höja kanske de andra också gör det, se blir det det nya normala.