Diskussion: iPhone X

Diskussion i 'iPhone X' startad av Droid55, 12 sept 2017.

1. Droid96

Droid96 Guest

30gb. Halvvägs till 64. Hade inte bytt ner mig. 2000kr är relativt lite pengar i det stora hela. Skönt att veta att platsen finns den dagen den behövs. X är ju en telefon som kommer hålla länge!

2. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Ja jag kan ju egentligen bara hålla med dig. Ska fundera ett tag till. Apple är ju smarta, hade de haft en 128gb version hade saken varit avgjord i mitt fall.

3. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 600
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jag är ingen storförbrukare på lagring, allt är på molnet i princip

Har 44.5gb ledigt på min 64gb

galaxy81 gillar detta.
  4. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Kan tänka mig ett tillfälle där ett stort minne är bra. Nämligen om man åker utomlands med familjen och filmar 4K/60fps en hel del. Det tar minne.

Droid55 gillar detta.
  5. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Ett litet irriterande moment är när man skriver sms eller på tex fb messenger är att det man skriver hamnar under emojifältet.

Rent allmänt känns inte sms helt optimerat ibland. Vid vissa tillfällen försvinner textrutor.

6. Droid96

Droid96 Guest

SMS med iMessage? Det har jag aldrig varit med om. Har du originaltangentbordet?

7. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Använder original.

8. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Om jag skriver text i fb messenger och sen vill ha en emoji så täcks min konversationsruts med emojipaletten. Prova själv.

9. Droid96

Droid96 Guest

Jag kan framkalla det i Messenger men inte i iMessage.

10. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Nej nu när jag försökte framkalla det så blir det bara så med messenger.

11. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Men har för mig att något liknande har hänt även med sms/iMessage.

12. Droid96

Droid96 Guest

Säkerligen en ny bugg i Messenger som kommer lösa sig i nästa uppdatering. Har inte haft det problemet tidigare men jag ser det nu.

13. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Bra, då är jag inte ensam :)

14. Droid55

Droid55 Guest

Den brinnande frågan. Förstår helt klart hur du känner. Jag har nog inte övervägt 64GB versionen särskilt mycket men ibland tänker jag "ska jag välja 64GB och spara..." men samtidigt känns det inte som stor skillnad i sammanhanget. Telefonen är ju redan snordyr så varför inte se till att den håller en lång tid framöver? Ok om du planerar att uppgradera igen i höst eller kanske sälja den redan innan dess. Om du däremot tänker att du ska behålla den ett tag, så kör på 256GB.

Jag tänker lite som du med om man är utomlands. Charmen med en telefon är ju att man kan både filma och redigera på stående fot. Jag behöver inte konka med min MBP eller dylikt för redigera. Dock är det inte alltid man har tillgång till Wi-Fi för molnlagring eller så kanske man inte vill betala för data utomlands (eller så är datan inte att lita på). Sen använder jag Google Foto och Flickr istället för iCloud pga. slipper betala. Google Foto gör inte automatiskt backup, jag måste gå in i appen. Flickr tror jag inte gör backup av video, men jag kan ha fel.

Annars rekommenderar jag att man regelbundet tömmer sin telefon eller gör backup på materialet för ens telefon kan ju fortfarande gå sönder eller försvinna. Då försvinner materialet också. Så backup är viktigt.

15. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Ah, nu har jag bestämt mig, fortsätter med 256gb. Ja om nu inte priset på 64gb kraftigt går ner, vilket förmodligen inte kommer inträffa.

Ja jag skulle önska att jag för en gångs skull kan behålla denna i minst ett år, gärna två. Det är ju bara det där att man gillar nya prylar. Men då inte android i nuläget inte är ett alternativ är det bara att invänta nästa gen iPhone.

16. Droid96

Droid96 Guest

Jag upplever att iPhone blir lite långsammare när man väljer att spara originalbilderna enbart i iCloud. Jag har inte gjort några vetenskapliga tester utan det är enbart en känsla baserad på de två veckor jag använde en iPhone 8 Plus 64GB. Den var jättesnabb förutom direkt efter man tagit en större mängd bilder. Då fick jag lite stutter och hickups ibland. Det har aldrig hänt på min iPhone 7 Plus 256GB eller iPhone X 256GB (med iCloud storage påslaget men med originalversionerna kvar på luren).

Det för mig är skäl nog att jag inte skulle vilja ha en 64.

mange76 gillar detta.
  17. Droid96

Droid96 Guest

Kan ju vara värt att förtydliga att det inte har att göra med att 64GB-versionen är långsammare på nåt sätt, utan enbart att operativsystemet får jobba mer när den måste synka och förminska filer på telefonen. Det gäller ju bara för användare som aktiverat funktionen att låta iCloud optimera enhetens lagringsutrymme, dvs när man har brist på plats.

Jag har i skrivande stund 121 GB använt på min X och jag fotar/filmar mer än jag har gjort med någon annan telefon. Nästa gång hoppas jag att Apple släpper 512GB-version :-)

18. Droid55

Droid55 Guest

Båda kostar fortfarande över 10k så ingen stor skillnad. När 64GB kommer under 10k (om den gör det) så lär det troligen har gått ett tag. Då kanske 256GB också har närmat sig 10k.

Jag brukar istället tänka på alla pengar folk lägger på tillbehör. Ibland är det nästan mer än mellanskillnaden. Spara in på tillbehören och köp 256GB istället. ;)

Detta säger jag samtidigt som jag äger ett par AirPods men jag fick en grym deal på dem.

Ja, att inte byta telefon varje år (eller oftare) är ett problem när man hänger på Swedroid eller håller sig uppdaterad om senaste nyheterna. Någon gång måste man bli nöjd. Kanske den saftliga prislappen och ev. förlust vid försäljning får en att behålla iPhone X. Lite så blev det i varje fall för mig när jag köpte MacBook Pro. Jag skulle förlora så mycket på sälja den att jag lika gärna kunde behålla den. Nu flera år senare är den mer prisvärd att sälja ironiskt nog.

19. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Sett till priset per GB så är 256 GB mest prisvärd. 64 är svindyr i jämförelse.

Löst räknat (priset delat med lagring) så kostar 256 GB runt 51 kr per GB medan 64 kostar 180 kr per GB.

mange76 gillar detta.
  20. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Nu verkar problemet åtgärdat i senaste iOS.