Fråga: iTUX Stockholm - erfarenheter av bredbandsnätet?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 29 jun 2024.

1. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 108
    Operatör:
    Tele2/Vimla/Comviq/
    Telefon:
    Iphone 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2/Vimla/Comviq/
    Telefon:
    Iphone 15
    Info:
    Defult Launcher,
    itux med hyres värden
    Tele2
    3 hål i väggen
    och ett data kort 40 Gb som reserv i fall 3 hål i väggen slutar fungera

2. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 260
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Uppdatering*

Då har jag krigat med Telia sedan 5 augusti, och idag fick jag rätt till 100% men det satt LÅNGT inne :mad:

Så kortfattat fick jag godkänt att avsluta mitt kontrakt med bindningstid 1 år i mitten av september och som jag startade med just det löftet i början av Juni.

Om du vill höra den längre versionen så ser den ut såhär...
    Innan jag flyttar in i en hyresrätt så vet jag att det är ett korttids kontrakt, max 1 år och troligen 6 månader, HSB bygger om och man får bok tokbilligt om man accepterar byggandet.
    Ovan förklara jag för Telia (som är enda leverantören av fiber i huset) och får veta att när jag flyttar så förväntar sig telia att jag följer avtalet om den nya adressen har telia som leverantör (vilket dom inte hade enligt info från HSB) och OM dom inte kan leverera så går det bra att avsluta utan problem.

Den nya och fasta lägenheten dyker upp mycket fortare än beräknat så från att jag flyttat in i Juni skall jag flytta ut den 17 september och detta meddelar jag Telia i god tid och allt är då fortfarande ok men dom ber mig återkomma när allt är påskrivet och klart.

5 augusti ringer jag upp dom och får då vet att det inte alls går att bryta avtalet med mindre än att jag får en restfaktura på kvarvarande månader upp till 12 månader.
    Jag motsätter mig detta och säger att jag inte har något emot telia men att jag inte kan ta med dom och att vi då måste avsluta, får svar att detta överenskommelse finns ej i deras loggar.
    Förklarar då att just det kan ju jag inte påverka annat än om jag hade spelat in samtalet, samt att ett muntligt avtal är li-ka bindande som ett skriftligt.
    Då går killen till sin chef som ger samma svar.
    Tillslut får jag förslaget att den ursprunglige säljaren skall ringa tillbaka till mig och vi får prata, det bestäms och vi avslutar.

Idag 14 augusti har dom ännu inte hört av sig så jag ringer upp (tredje personen jag talar med)
    Och även denna person säger att deras tidigare erbjudande är det enda dom kan göra...
    under samtalet sitter jag med websidan www.bredbandsval.se och upptäcker ATT Telia NU visst kan ansluta till min nya adress :eek:
    personen kollar och jo det stämmer, WEEEE! då flyttar vi väl bara över det frågar ja? absolut säger dom och jag är ganska nöjd, MEN jag frågar bara för säkerhetsskull varför priset ökar på den nya adressen?
    från 399 kr/mån till 410 kr/mån? och får då vet att det är beroende på att det är ett nytt avtal? VA?
    Det visar sig att telia tecknar ett nytt avtal med detta något högre pris fastän dom hävdar att JAG inte får/kan bryta mitt avtal.
    Och löptiden startar om och går från september 2024 till september 2025 istället för juni 2025 som var ursprunget.
    Jag försöker förklara att då bryter ju dom det avtal dom dom vill upprätthålla?

Jag accepterar inte och ha går till sin chef som säger samma sak, alltså nej.

Då säger jag att jag vill återgå till det ursprungliga avtalet att säga upp det utan kostnad.
    Får nej på det och ber då att få tala med snubbens chef.
    Han ursäktar sig och ber mig vänta, efter 15-20 min väntan kommer han tillbaka utan sin chef och säger att jag får avsluta abb utan kostnad och det datumet jag önskar...

Nu kommer säkert någon att tycka att jag är en rättshaverist, och kanske kan jag inte i text förklara detaljerna och hur jag resonerade, men jag vill få fram att vara bara saklig och så trevlig det går så kan även stora företag som telia backa när dom har fel. :cool:

För egen del kommer jag nog undvika telia på alla områden just på grund av deras agerande, man kan ju undra om det var värt att kriga med näbbar och klor om denna skitsak för deras del?

p.s snubben jag talade med påpekade att när jag får meddelandet om att ge ett omdöme efteråt att det är honom personligen jag svarar på och inte telia som företag, han trycker verkligen på det.
    Och jag säger att han inte på något sätt vara dum/otrevlig och att jag förstår att det kommer uppifrån. d.s

Nu skall jag bara hitta en ny leverantör och ser redan nu att priserna har ändrats sedan 1 månad tillbaka.

Kristy, svenix, Buzz och 1 annan gillar detta.
  3. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 260
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Mer frågor om er kunskap :)

Här har jag sökt på adressen och valt 250 mbit (hoppas det räcker)

Då det är så många att välja mellan och då som jag förstår det är tex Stokab som äger det stora nätet i gatan och ovan dom leverantörer som man sedan väljer i huset man bor i.

Så spelar mitt val någon roll om jag bara vill ha felfri stabil uppkoppling?

Folke som jag aldrig hört talas om är ju utan bindningstid och fiber inte tv uttaget, känns ju bra och är näst billigast, tänker jag fel? eller behöver ta hänsyn till något annat?

4. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 598
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Stokab hyr ut svartfiber till Itux som i sin tur hyr ut till de olika tjänsteleverantörerna. Det kan fortfarande skilja sig mellan leverantörerna då trafiken routas via deras infrastruktur i slutändan. Även annat skiljer sig, som t.ex. möjlighet att få bra support, router inkluderad, osv.

Kristy, Salvion och gymrat2k gillar detta.
  5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 933
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Halebop saknar telefon, men de har chattsupport 24/7. Varumärket förvaltas ju av Telia, så det är nog ett bra val om du vill komma så billigt undan som möjligt.

Annars hade jag slagit till på Bredband2 som tar emot felanmälningar även på helger per telefon.

Salvion gillar detta.
  6. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 260
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor