J*vla batteri ;(

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Liisa, 17 okt 2010.

1. diordnA

diordnA Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Intressant. I mitt fall är det facebookappen som fular sig, och den fular sig något enormt dessutom.

2. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Brukar skriva det i batteritrådar..
    Vad jag har läst mig till verkar 1.6 tappa sync mot batteriet mellanåt.
    Där batteriet rapporterar en viss nivå (info) tolkar telefonen som en annan nivå.
    Batteriet behöver inte vara slut vid 3% utan telefonen stänger ned sig för att skydda sig
    och batteriet trots att i verkligheten ligger de på kanske 75%.

Varje gång det har hänt på min x10, x10 mini eller på x10 mini pron har jag laddat dem
    fullt, stängt ned dem, tagit ur batteriet i 2 min, stoppat i det och sen har de fungerat
    som de ska.

Har jag extrem tur eller funkar de för er andra också?

3. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Inget jag lagt märke till. Får i snitt 2-3 arbetsdagar på varje laddning.

Last edited: 20 okt 2010
  4. Liisa

Liisa Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar :) jag har gjort som ni sa så nu är den borta. Dock är batteriet fortfarande värdelöst ;( måste ladda den 2 gånger om dagen annars så laddar den ur.
    Jag har ganska så dålig mottagning här jag bor men har ju inte varit något problem förens nu haft Xperian i 3 månader.

5. Jickelsen

Jickelsen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma problem med min Mini Pro, verkar ladda ur sig ganska snabbt även i idle. Klarar sällan en hel dag, men nu har jag iallafall lite fler saker att testa innan jag skickar in den på service...

6. Pano

Pano Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hjälpte för mig, batteriet har hållt i 2dygn och fortfarande 70% kvar..
    På den tiden har jag laddat ner nya Appar, skrivit ca:20 sms och 5-6 kortare samtal.. Helt klart en förbättring mot förra veckan då den började knasa och sög ur batteriet på 20-24h..

Första posten i detta forum men har hjälpt mig mkt då detta är min första Andriod..

Keep up the good work på detta användbara forum!! :P

7. Mizz Mezz

Mizz Mezz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hur kan du få batteriet att räcka så länge?
    Mitt räcker i bästa fall en dag (7-16), och då gör jag inte nåt särskilt mer än kanske något samtal.

8. Rallyharry

Rallyharry Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Batteri tid

Bedrövlig batteritid på xmini pro. Räcker inte ens en arbetsdag, ens med minimalt antal samtal......om det ska bero på ev appar man har installerat(?) vad är det för skräp som finns, måste ju vara nåt fel i grunden på operativsystemet?
    :(

9. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Inget speciellt.

Skärm 50%.
    GSM + GPRS enabled (3G utan data fungerar dock lika bra).
    All automatisk synk avstängd utom market och RoadSync.
    WiFi avstäng (provade att ha den always on en gång och då räckte batteriet strax under 48h, antar att när den konstant ligger och söker efter nät tar en del kräm).

Som mest har jag dock kommit upp i ca 5-6 dagar på en laddning med allt utom 3G avstängd och med ganska sparsam användning. Idealt så drar den runt 0.5% per timme när den ligger statiskt på soffbordet med allt utom telefonidelen avstängd.

Just nu ligger den på ca 58% efter 33h och ca 10-15 min samtal.

Ja, då är det nog något fel på alla OS. Inte speciellt svårt att hitta t.ex. en uppsjö av IPhone ägare som beklagar sig över exakt samma sak. :)

Last edited: 20 okt 2010
  10. Mizz Mezz

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det tråkiga är väl att det som gör en smartphone till en himla användbar telefon är det samma som gör den näst intill helt oanvändbar.

Funderar på att återgå till min "dum-phone" w810 för den håller batteri i en vecka utan laddning

11. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Precis. Batteriutvecklingen har helt enkelt inte hängt med. Hade det inte varit för det relativt lågra priset på minin hade jag nog fortfarande suttit med min G502.

12. Haxer

Haxer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har också haft problem med batteritiden tills nu, "Kör" låg ständigt på 100%.
    En inaktivering av EasyTether löste problemet.

EDIT: Jag avinstallerade en uppdatering av Market samtidigt, så jag vet egentligen inte vad som löste problemet.

Last edited: 27 okt 2010
  13. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min "Kör" ligger faktiskt på över 95% och detta i standby. Jag kör inga appar förutom JuiceDefender och Locale, men dessa verkar inte påverka nämnvärt. Greed (Google Reader) däremot kommer högt upp. Spotify har tidigare påverkat batteriet rejält (märkte en rejält tydlig skillnad när jag råkade ta bort den) men den får ynka 4% i infosidan faktiskt.

En lösning ser ju ut att bli att skaffa en iPod Touch och köra Mini Pron endast som en dum telefon fast med lite bättre interface. Synd dock att man inte kan dra nytta av de smarta funktionerna utan att det blir dumt med batteriet.

Android 2.1-uppdateringen verkar bli en rejäl besvikelse också, men förhoppningsvis blir det iaf lite bättre med batteriet överlag.

Ang. att 1.6 tappar synk med batteriet så kan jag säga att den upplevelsen har jag också med flera 1.6-enheter, men det är ändå något som extremt sällan orsakat några problem. Det enda jag upplevt är att batterimätaren kan "hänga kvar" på en viss % för att sedan droppa ner till "rätt" nivå, dvs. kan ligga på 75% hela dagen och sen på kvällen slår den om till mer korrekta 14%.

14. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sämre täckning ger i 99% av fallen sämre batteritid på alla telefoner, ja. Även om man växlar mycket mellan 2G/3G. Värt att ha i åtanke om man rör sig mycket på dagarna (mellan kontor, längre sträckor till jobbet osv.)!

När jag bodde i Finspång och tog mig till Norrköping med buss växlar telefonen mellan 2G och 3G säkert tio gånger, bara den sträckan. Och påverkan på batteriet är märkvärd. Om jag åker mellan Lungvik och Torvalla (förorter till Östersund) så växlar den åtminstone fyra gånger.

Min Mini Pro får i vart fall en stand-by tid på en dag till om jag kör på enbart 2G. Min iPhone 3G fick flera dagar extra om jag körde på enbart 2G.

Om ändå det fanns nåt sätt att ställa in så att den kör på 2G, men slår på 3G när man öppnar browsern :-)

15. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min batteritid gick ner rejält sedan nya Market kom igång. Mer exakt antar jag att det beror på att den av okänd anledning hade "Automatisk uppdatering" aktiverat på vissa (men inte alla!?) appar. Över huvud taget dränerar Automatisk synk batteriet fenomenalt snabbt för min del.

16. Liisa

Liisa Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min Pro hade 79% kvar av batteriet när jag gick & la mig vid 00:30 inatt & när jag vaknade kl 9 i morses så blinkade Mobilen & det var bara 5% kvar av batteriet ;( va är det som drar så jävla mycket någon som vet?

Jag har inte tankat ner något på market så jag fattar inte.

Ska jag lämna in den igen eller ska jag leva med att jag måste ladda den 1-2 gånger dagligen?

Sjukt irriterande då alla andra sonyericsson mobiler jag har haft har batteriet hållt i minst 1 vecka men denna lilla pallar ju inget.

Blir kanske till att byta till en Iphone 4 istället..

17. imbee

imbee Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Så... 100% är inte bra då? :D Ja, faktiskt. Den visade 100%. 3 h efter urkoppling... konstigt att man tycker den laddar ur fort... Jag har mina misstankar om några appar det kan vara (spotify, fb..). Det här får undersökas. Tack för ett bra tips.

En liten fråga: Har någon en aning om varför RoadSync visas om jag kör ES Task Manager? Den sägs dessutom ligga i förgrunden. Kan faktiskt inte någonsin komma ihåg att jag startat den appen. Har inte den med synkning av outlook att göra?

18. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

RoadSync har med sync av exchange att göra. Den bara ligger där och idlar men köra normalt alldrig om du inte registrerat din version. Det enda som kör i förgrunden är det du ser på skärmen allt annat ligger i bakgrunden och sover i 99% av fallen.

Vad som drar just i din telefon kan endast du veta (finns inget patentsvar då det kan se lite olika ut från fall till fall). Ladda ner något i stil med Android System Info eller Sysem Panel (betalversionen har tom en historikfunktion). Testa också med en fabriksåterställning. Drar den fortfarande mycket efter det, så kan det nog vara något fel på telefonen.

Min verkar då inte dra speciellt mycket just nu. Är inne på 4:de dagen med 38% kvar.

Vill du lägga 3000-4000 mer så visst, men precis som i fallet mini är det inte speciellt svårt att hitta individer som både får bra och usla batteritider även där. Gäller väl också att ha lite tur antar jag.

Last edited: 25 okt 2010
  19. Mizz Mezz

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag kör med både ADW och tagHome *velar*
    Drar detta mer batteri än om jag bara har en även om man ju bara kör dom en i taget
    (dum fråga kanske)

20. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Nej det gör det inte, då det bara är 1 som körs .

Och generellt för att spara batteri, stäng av Wifi och sådant, sätt en policy på 15 min på dem. Där har ni stora strömslukare . Konstant flöde av data.