Jag börjar misstänkar hårdvarufel på GPS-en

Diskussion i 'Galaxy S' startad av zetar, 5 aug 2010.

1. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER

2. svendolph

svendolph Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fel på hårdvara består av att när dom tillverkar komponenter kontrolleras de och de dåliga slängs vilket i vissa fall kan vara en stor %. Jag tror inte ett så stort företag som Samsung tillåter underleverantörerna fuskar med den biten för att få ut telefoner snabbt som attan. Inte heller tror jag att komponenterna är av dålig kvallite för att de inte testats ordentligt bara för att skynda på processen.

Arbetar inte inom teknikbranschen men har läst mycket om detta under åren och har mina funderingar som får tas komma från en nördig ammatör.

3. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

4. krofo

krofo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Provade den där appen nu, min gamla gps puck hittar 12 satelliter låsa på 7 på ett kick inomhus. SGS:n brukar hitta 7 och låsa 5-6 utomhus- ;)

5. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag brukar hitta till sängen även utan GPS inomhus ;):D

6. DigiMan

DigiMan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Tjoho.... nu verkar min GPS vara klockren...
    Denna när jag cyklade med hunden ikväll, Sportypal och på JM5...

Så här såg det ut tidigare när jag var ute och gick med samma hund och då hade jag JG5...

PS det verkar gå snabbast i nerförsbacke!

Last edited: 7 aug 2010
  7. svendolph

svendolph Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trött kanske jag är?

Last edited: 7 aug 2010
  8. krofo

krofo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ser lovande ut!

9. Gnopps

Gnopps Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Trots 10 minuters kalibrering under klar himmel idag lyckades min Galaxy S inte klura ut var jag befann mig. Uruselt Samsung!

10. Rojje

Rojje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

11. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

12. strangnet

strangnet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det är ju en variant på det "tips" som florerat en tid. Ingen större skillnad, och ingen lösning på problemet. Dock finns det gott om folk som sitter och fipplar fram "lösningar" på chans, och laddar upp sin "fix" på youtube...

13. horvendile

horvendile Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tja, jag är inte heller branschman, så jag erkänner villigt att jag sitter och gissar.
    Att ett helt defekt GPS-chip kasseras utgår jag från, men när det kom till sådana saker som signalmottagning så tänkte jag mig att det skulle kunna finnas grader av nedsatt funktionalitet, som kanske inte upptäcks så lätt vid ett diagnostiskt test.
    Men, som antytts - vad vet jag.

Egentligen fattar jag inte riktigt vad som skulle kunna gå fel i mjukvaran. Vad en GPS-mjukvara väsentligen ska göra är att lösa ett ekvationssystem med fyra obekanta. Hur svårt kan det vara? Det kan man göra för hand, även om det tar lite längre tid...
    Sedan kan man förstås lägga till saker som att extrapolera position från tidigare data ifall man tappar satellitkontakten, men vad mjukvaran ska kunna göra åt grundläggande funktioner som att hitta satelliterna, det förstår jag inte.

Jag är dock inte bara inte hårdvaruutvecklare, jag är även inte mjukvaruutvecklare. Så jag kanske pratar i nattmössan. Och jag hoppas verkligen att det är en mjukvarugrej - jag har inte en SGS, men anledningen till att jag är här är att jag funderar på att köpa en. Och det skulle vara surt med en kass GPS.

14. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Min GPS har fungerat helt ok, och jag har testat en del med MyTracks och GPSCompassMap. Vad som trots det är lite oroväckande är att den låser aldrig till mer än 8 satelliter, och aldrig till satelliter med SNR <20. Det borde göra att den har lite svårt under dåliga signalförhållanden.

En viktig funktion i mjukvaran för systemet är just att hålla reda på satelliter och bestämma vilka som skall låsas till, och det troligaste är nog att det är just mjukvaran som strular. Men det skulle inte vara helt omöjligt att det är begränsningar i hårdvaran. Dock är chippet senaste versionen av ett populärt chip som brukar fungera bra och inget obskyrt budgetchip.

15. horvendile

horvendile Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det är förstås ett gott tecken. Och en indikation på att det kan vara mjukvarufel - vilket väl Samsung själva säger, om jag hängt med rätt. Jag har som sagt hemskt gärna fel i min misstanke om hårdvarufel!

16. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    alltså den hittar posistionen väldigt exakt men det tar tiiiid, funkar inte när man går runt osv.

fixen ovan där man ställer allt i auto-config är ju precis tvärt emot vad som koms fram till här om dagen där custom servers var det hetaste ;)

17. Denoud

Denoud Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hej allihop. Går i tankarna att införskaffa en SGS, men det är ju trist om det verkligen är problem med GPS:en...

Dock fattar jag inte varför det inte är konsekvent... läser man på xda developers så strular samtliga versioner för vissa, en del "fixar" löser det för vissa, en del versioner funkar för vissa, andra löser det sig aldrig för.

Det är ju inte konsekvent.
    Så därmed undrar jag följande (lite av ett poll stuk på det här)

Ni som har problem, har ni många andra appar igång samtidigt?
    Funkar det bättre om ni rootar, dödar "samtliga" samsung appar (som jag har läst en del om även skapar "lagg"), och kör ex launcher pro istället.
    Är ni anslutna mot google hela tiden? Mao om den ligger och pollar hela tiden och stör övrig mjukvara.

Nåja... jag bara letar efter något konsekvent i det här... känns ju helt otroligt om Samsung skulle släppa en enhet där 50% av dem har en kass broadcom krets...

/D

18. Denoud

Denoud Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag förresten, du DigiMan som postat bilderna... Nu när du kör JM5, om du drar igång en massa appar samtidigt som din runda, "google" anslutning igång och en massa sånt... blir det skillnad då?

19. strangnet

strangnet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Med tanke på androids application life cycle, så spelar det ingen större roll hur många appar som "kör" samtidigt, eftersom de sätts i viloläge när man lämnar fokus. Googleanslutningen är persistent push, och inte poll.

20. DigiMan

DigiMan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320

Telefonen hade några widgets igång, och synk til Google..