Jag fick ett Nigeriabrev!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 8 okt 2010.

1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

2. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

kom tillbaks till honom på måndag och säg att din bank inte har iban och sånt. och att han ska använda Western Union istället.

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Be om en bild på honom med ett meddelande och en tidning från ett specifikt datum.
    Glid sedan in på något snyggt sätt där du undrar om han känner någon i området och kör på street-viewgrejen. xD

4. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jag fattar inte grejen. Kan någon förklara för mig varför man ska scamma tillbaka?

Vad skulle personen i fråga göra med ditt IBAN-nummer täntke du? Det enda han kan göra är att sätta IN pengar på kontot. Man kan inte ta UT pengar med ett IBAN-nummer.

Det enda du kan bli blåst på är om du skickar grejerna i förväg innan överföringen är helt bekräftad på ditt konto.

I västa fall kanske det visar sig att personen i fråga inte alls är en scammer. Då har du blåst en ärlig person på några tusenlappar...

... Man jag antar att jag missat något väsentligt. För så omoget agerande stöds väl inte så många personer som har svarat i den här tråden? ;)

5. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Tänk på att det här är personer/organisationer som har levt på att lura godtrogna sen innan du föddes. Om de ber om ditt IBAN så har de garanterat användning av det. Även om du och jag inte kan lista ut vad de ska med det till kan jag lova dig att det är en dålig idé att ge dem det de vill.

Det finns flera varianter på scammar där de sätter in pengar på ditt konto, oftast mer än överenskomna summa. Du ska sen skicka tillbaka pengarna via Western Union eller liknande. Problemet är bara att pengarna på ditt konto inte kommer från personen du har haft kontakt med utan från något annat offer. Gissa vem som råkar illa ut när den personen går till polisen.

6. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jasså. Vad kan man göra med det då? Berätta.
    Jag tror att praktiskt taget alla som sysslar med internationell handel via ebay och liknande skulle vara extremt intresserade av att höra hur kontonummer på egen hand kan användas för att tömma ett konto. Det är en allvarlig säkerhetsbrist i bankernass system i så fall.

Jag förmodar att det i det här fallet, om det är en scam, är en del av processen för att få det hela att se "äkta" ut. Bara för att man frågar efter något så behöver man itne ha en baktanke med just det.

Fast i det här fallet så handlar det ju inte om att vidarebefordra pengar. Det krävs osannolikt syncade bedrägerier, på rätt summor, för att lyckas med såna saker. Särskilt om det är flera steg.

Och om Western Union-överföringen ändå inte är spårbar så hade första personen i ledet skickat pengarna på det sättet direkt. Varför strula med att skicka pengarna via en tredje part, som potentiellt kan sabba hela scamen?

Förövrigt kan man ju själv styrka korrespondensen, samt att man "skickat vidare" pengarna. Om någon nu är dum nog att gå på det.

-

Men! För att återgå till saken. Varför ska man scamma tillbaka och potentiellt hjälpa till att blåsa en ärlig person. Antingen genom att köparen råkar vara ärlig, eller om man exempelvis gör på det sättet du beskrev; låter någon annan stackare föra över pengar till någon annan persons kontonummer. Då får man helt plötsligt två offer!

Nej, jag tycker att det hela med att scamma tillbaka låter jävligt omoget och oansvarigt.

7. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det här är inte en tråd för diskussioner av den typen. Starta en ny tråd om ni vill gräla om huruvida detta är en bra eller dålig idé.

8. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Hur dom planerar att använda kontonumret vet bara dom själva. Tror du att de skulle be om kontonumret om de inte hade användning för det?

De kan inte ta ut pengar men som jag skrev finns det flera varianter av scams där de använder ditt konto och din ärlighet för att få pengar från tredje part.

Att det inte blir rätt summor som sätts in är hela grejen. Ditt kontonummer ger legitimitet när de ska lura någon annan och när du får mer pengar än överenskommet är du givetvis så ärlig att du skickar "tillbaka" överskottet. De får visserligen inte hela summan men alla spår kommer att leda till dig.

Är du inte så ärlig som de hoppas på är det inte så noga för pengarna som satts in på ditt konto är ändå inte deras.

Exakt hur de planerar att använda ditt kontonummer vet som sagt bara de själva. Det enda vi kan vara säkra på är att de har användning för kontonumret, annars skulle de inte be om det.

9. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

OK.

Jag rekommenderar att du inte gör något alls, om din avsikt är att inte (försöka) slutföra affären.

10. farquado

farquado Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Och snap..tror jag råkade ut för detta för bara någon vecka sen.
    La ut en klocka på blocket, mest för att se om någon var intresserad, och fick snabbt mail av en kille i england som ville köpa klockan till sin son i nigeria.
    Priset prutade han inte på och han erbjöd även 50 euro för frakten.

Tyckte det lät skumt så jag sa att jag skulle fundera.

Allting slutade med att jag valde att behålla klockan (för den är så snygg! INVICTA FTW!) så jag mailade till honom, men efter det fick jag inga svar.

Han ville även ha kontouppgifter så han kunde föra över pengarna direkt!

Känns nu riktigt skönt att man inte gjorde något mer utav det

Last edited: 9 okt 2010
  11. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja du har missat att det är en scam. Dessa människor försöker, och lyckas, blåsa hur många personer som helst. De gör det som ett arbete. De tjänar dessutom otroliga pengar på det.

Har du missat hela Nigeriabrevskulturen?

Detta är inget annat än en scam. Om du tror något annat så får du nog banta ner på din naivitet ett uns :)

12. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Oj, nu var huggtänderna framme igen. ;)

Smått OT: Jag vet mycket väl vad ett Nigeriabrev är för något. Däremot verkar många andra inte göra det. Läs på exempelvis http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev så ser du att det som TS beskriver INTE är ett typiskt Nigeriabrev.

Dock är det antagligen någon form av initiering till ett bedrägeri. (dock inte ett fullbordat scamförsök i sin ursprungliga form, eftersom den efterfrågade informationen i sig inte räcker för genomföra det)

Men det är inte särskilt aktuellt för den ursprungliga frågan.

Det är med största sannolikhet en scam, ja.

Dock ser jag inte problematiken med min rekommendation. Väljer man att inte agera så slipper TS garanterat bli blåst. Hur bra som helst!

Om han svarar finns det ett antal alternativ som kan inträffa. I bästa fall visar detta sig verkligen vara en scammare, och vederbörande förlorar tid och pengar på att försöka blåsa någon som tillsynes har gått på bluffen.

MEN! Det kan också resultera i att man hjälper andra personer att bli scammade. Genom att tillhandahålla information så blir det kanske som Skywriter skrev; att någon annan luras att stoppa in pengar på ditt eget, eller ett fejkat, bankkonto.

Det finns även en minimal sannolikhet att personen i fråga faktiskt är legitim. Faktum är att det antagligen finns personer i Nigeria som faktiskt vill beställa varor från utlandet (minimalt i förhållande till antalet scammers, visst). Genom att bege sig in i någon form av scambaiting så finns det faktiskt en risk att man själv blir den kriminella, som blåser en ärlig person.

(!)Jag tycker inte att den potentiella vinsten i att få en bedragare att slösa lite tid är värt risken att man eventuellt utsätter andra människor för lidande. Därav min rekommendation. (!)

-

Jag förstår inte varför du ställer dig så kritisk till min rekommendation. Förklara gärna mer sansat istället för att komma med påhopp. Jag tror att TS skulle uppskatta vettig input på området, eftersom det här med att försöka luras tillbaka kan slå bakut på ett eller annat sätt.
    En mod har redan kommit med synpukter på OT-inlägg och tjaffs, och jag tänkte inte fortsätta på det spåret.

Vill TS "lura" den här personen så föreslår jag istället att man skriver lite krypiska och konstiga meddelanden, och inte på något sätt "spelar med" i något som får affären/bluffen att fortskrida. Det gör att man i västa fall bara är en jobbig person.

Last edited: 10 okt 2010
  13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

EDIT:
    Du får ursäkta min osammanhängande svenska idag. Är bakis och då tappar jag helt min förmåga att uttrycka mig i skrift.

---

Du kan lika gärna skriva "du" istället för att referera till mig som i tredje person ;)

Eftersom det är en scam så känner jag inte samma medkänsla som du gör. Detta är personer som dagligen lurar personer som faktiskt i många fall står och faller med att sälja saker. De kanske har planerat något för de pengar de väntar sig få in för en vara. En telefon för 2000:- är ju ingenting mot vad som händer var dag. Det var ju inte så länge sen det uppdagades att en liknande scammer hade riktat in sig på dyrare båtar och lyckats lura flertalet naiva människor till att sälja en båt mot en generös, men falsk, insättning som handpenning. Efter att folk slutat gå på de riktiga Nigeria-breven är ju detta det nya.

Detta är folk som man aldrig skall få dåligt samvete för att jäklas med. De är under all kritik gällande allt vad som är moraliskt, och etiskt, korrekt. De är inte helt OK på dagens svenska.

Att på något vis tro att detta är en människa, den jag har mailkontakt med alltså, som verkligen vill köpa en telefon till sin son i Nigeria är naivt. Men för att övertyga dig kan jag rabbla upp ett par ledtrådar:

* Första mailet var i comic sans, andra i vanligt skrivet text
    * Engelskan blev sämre efter det första mailet
    * Svaret på mitt första svar till honom kom på mindre än 5 sekunder och svarade inte på några frågor utan var bot-utskickat
    * Adressen hans son bor på är en postbox
    * Han vill ha en Acer Liquid till sin son men när jag sa att det fanns en till ville hans son helt plötsligt ha två
    * Min kompis fick en exakt kopia av mail nr:1 ifrån en annan annons via samma köp/sälj-ställe

I och med att det till 100% är en scam känner jag inget som helst dåligt samvete för att jäklas tillbaka. Det ligger inte heller någon risk i att jag blir blåst. En scammer har nog svårt, ifrån Nigeria, att bry sig mindre om någon som jäklas tillbaka. Han tar nästa offer istället. Men den tiden han lägger på mig, som scammar honom, kunde lika gärna gått åt till att scamma någon som verkligen förlorar både pengar och produkter. Även om man inte kan stoppa idioterna som lurar folk så kan man sätta käppar i hjulen.

Därför ser jag inga problem med att jäklas tillbaka.

Sedan undrar jag hur känslig du egentligen är när du tog mitt inlägg som påhopp ;)

Last edited: 10 okt 2010
  14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Diggler lägg inte energi på att förklara en självklarhet. Lägg tid på att göra en grym plan. Få fram var han bor och glid in på att ni vill ha streetviewbilder.

15. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Jag skulle gett honom en Robert Williams CD då de har samma namn ;)

16. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Whoho! På något sätt lyckades du missförstå mitt inlägg totalt.

Det är inte scammaren jag tänker på. Jag tycker mig ha sagt det ett flertal gånger... Det är andra offer som man eventuellt ställer till det för genom att spela med på "fel" sätt. Läs tidigare inlägg för ett exempel på vad som kan hända. Ett annat exempel är lustiga bilder på scammaren som vissa här förespråkar att man ska fixa fram. Har sett att vissa sedan lägger ut dessa bider på nätet. Man har ju ingen aning om vem det egentligen är på bilden. De kanske tar en bild på sin granne eller någon annan, som någon sedan hänger ut som en scammer.

Sist men inte minst så vet vi inte helt säkert att det är en scam. Det är nästan helt uteslutet inget annat än en scam. Men helt säkert vet vi inte. Det finns en astronomisk chans att det är en ärlig människa. Löjligt liten kanske, men jag skulle ha det i åtanke om TS väljer att göra något som kan ha ekonomiska konsekvenser för den has misstänker är en scammare.

Det är upp till två års fängelse för bedrägeri. TS får själv avgöra om han tycker att vinsten av tidsfördrivet det är värt den lilla risken risken att man eventuellt åker i fängelse i ett par år.

Nåväl. Jag har sagt mitt.

Resten av er får gärna "konspirera" vidare. GLHF!

EDIT:
    Aha. Fattade inte att du var TS. Blandade ihop dig med någon annan. Nåväl. Det gör lyckligtvis ingen skillnad på det jag säger.

Last edited: 12 okt 2010
  17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det finns en astronomisk chans att du får blixten på dig när du är ute och går men inte går du runt med en faradays bur 24/7 för att skydda dig. Det finns en chans för allt men man måste ha någon slutledningsförmåga också.

18. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Haha blås skiten ur honom :D skicka tegelstenar med han som avsändare och betalare :) såg en tråd där en snubbe skickade trasiga laptops, tvättmaskiner osv från USA till nigeria :D och snubben i andra enden blev helt tokig! "presidenten och kommisarien kommer att ta dig i din stad, jag har snackat med dom" :D

19. Aramis

Aramis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

20. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Inte hört något ifrån honom idag. Ger det en eller två dagar till innan jag kastar ett ben.