Postar igen det jag skrev i en annan tråd gällande detta.
Borderlinx är faktiskt ansvarig för att betala tull och skatt baserat på de uppgifter som beställaren ger, eller värdet som står på paketet (som avsändaren anger). Skulle jag som beställare ange fel värde eller innehåll så hålls jag som beställare ansvarig. Om rätt värde och innehåll har angetts så är det Borderlinx ansvar att rätt skatt + tull betalas. I detta fall så har Borderlinx inte tagit betalt för momsen, trots att rätt värde och vara är specificerad, och får således skylla sig själv. De ska presentera alla kostnader inkl skatt och tull innan jag som beställare godkänner vidaresändning. Följande text är från Borderlinx T&C:
30 Appointment of Borderlinx as Agent.
You appoint Borderlinx to act as your agent to manage all export, import and customs clearance procedures and to ensure customs duties and taxes are paid to the relevant customs and tax authorities. Borderlinx will perform these functions based on the information you provide and, accordingly, Borderlinx will not be responsible or liable for any additional duties or taxes that are assessed if the information you provide to us is inaccurate or incorrect.
Jag kommer att driva detta ganska hårt. Jag har betalat Borderlinx för sköta allt som har med skatter att göra, och de har helt klart inte utfört sin uppgift. Tycker det är kul att bråka med företag som har gjort bort sig. Staten har redan fått sina pengar så där blir det inga problem.
Men främst ska jag bestrida detta för att Barilla ska må ännu sämre över att livet inte alltid är rättvist

(om jag nu kommer att få något efterkrav)
Click to expand...