Problem: Jag har ett stort problem Swiftkey

Diskussion i 'Xperia X Compact' startad av dragontrumpetare, 4 nov 2016.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Som titeln säger har jag problem. Jag hatar Swiftkey innerligt och letar efter ett bra substitut för den appen. MIna problem med swiftkey är att den hela tiden skriver fel ord, den vill hellre skriva på engelska än svenska och den jobbar helt enkelt emot mig hela tiden. Jag har testat Google keyboard som är nog den som funkat bäst, och även några andra. Men hela tiden saknar jag Sonys gamla keyboard som för mig samarbetat bäst. Varför gav Sony upp sin egna keyboard.

    Så någon som har ett tips på en keyboard som är som Sonys?
     
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Har du samma layout eller olika layout för svenska o engelska? Är det QWERTY (svenska) för båda språken eller bara för svenskan? Du kan gå till Swiftkey-appen --> Språk och kolla upp det.

    Genom att använda Swiftkey mer och mer så lär den sig dina meningsuppbyggnader. Du säger att den hela tiden skriver fel ord men du kan ju alltid trycka på det rätta ordet när förslagen kommer upp. Om ditt ord inte finns bland förslagen så kan du skriva ordet rätt med alla bokstäver och sen trycka där uppe bland förslagen för att på så sätt lägga till ordet i ordlistan. Swiftkey kommer gissa rätt oftare i framtiden om man bygger upp sin ordlista med ord och meningsuppbyggnader.

    Jag har använt Swiftkey i flera år och använder det både på Android och iOS. Swiftkey är det bästa tangentbordet som går att använda och t.o.m. Stephen Hawking använder det. Du kan testa Fleksy och se om det känns bättre.
     
    Psicosis gillar detta.
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vad har du laddat ner för språk? Har du inaktiverat engelska?
     
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Nej använder samma layout för båda och med svenskt qwerty. Har nu använt den ett tag och den blir då fans inte bättre, snarare missförstår den mig nog mer och mer. Får i stort sett alltid skriva ordet. Engelska funkar bra däremot. Men den verka se Engelska som primärt språk för i stort sett väljer den alltid att skriva på engelska först om jag swipar. Jag får då manuellt skriva på svenska, för den skall fatta... aha... du vill skriva på svenska. Jag hatar swtiftkey helt enkelt och saknar Sonys keyboard som för mig funkade absolut mycket bättre. Swiftkey är helt oanvändbart.

    Tja, svenska förstås och engelska. Och nej, eftersom jag använder engelska också ganska mycket p g a brasilianska vänner. Visst ibland kan jag skriva på svenska med dem också, få de lärt sig lite svenska. Men det är enklare att använda engelska.

    Ett annat problem som jag har med swiftkey är att den laggar ut när man skall använda facebook, SMS, Gmail eller G+ som ett sätt att lära sig hur jag skriver. Det är fortfarande inte fixat, as we speak. Keyboarden är det enda jag har att klaga på direkt när det gäller denna lur. Och om jag inte snart hittar ett som funkar bättre, så känns det som att jag hellre säljer den. För vill inte bli motarbetad av min egna mobil.
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag använder aldrig swipe så jag vet inte hur det fungerar där. Går det bättre om du skriver orden?
    Jag testade med swipe och när jag försökte göra det snabbt och inte så noggrannt så blev det engelska ord, men om jag var mer noggrann så valde den svenska ord.
     
  6. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Jag har också inaktiverat Flow och har det inställt på Gester istället. Det är kanske där problemet ligger? Testa att avaktivera Flow och kolla om det hjälper.
     
  7. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Går det inte att ladda ner sonys gamla tangentbord som apk från tex apkmirror.com ?
     
  8. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Det går det säkert men problemet är att appen inte stödjer den nyare mjukvaran som är installerad på mobilen. Det går dock att hitta en modifierad och kompatibel app på XDA.
     
  9. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Vart hittar man den? Men iallafall. Att skriva tecken för tecken typ a la iPhone, funkar ju, men allt tar ju sådan tid då. Fruktansvärt irriterande tagentbord.
     
  10. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Där är ditt problem ju, har du inte förstått hur appen fungerar?
    Ju mer du skriver, ju mer lär sig appen, dvs om du använder massa engelska ord hela tiden så är det också vad appen kommer att föreslå.
     
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    Ok, vart någonstans tror du jag inte har förstått hur appen funkar? Visst jag kanske hade en förförståelse att alla är insatta att de flesta keyboards sedan flera år tillbaka har haft en sådan funktion att den skall lära sig ord under tiden man använder det. Mig veterligen hade Sony Ericsson det i sin tangentbord redan under 2002. Så självklart vet jag hur det ska funka, det är ju därför jag klagar, för den lär sig ju aldrig svenska på ett bra sätt. Jag vill kunna tala om för keyboarden att svenska är huvudspråket, så när man skriver skall den i första hand välja svenska. Jag använder inte engelska hela tiden, utan då och då. Mest är det ju svenska. Men nu har jag haft den här mobilen sedan september och det har då inte blivit bättre. Snarare blir det sämre. DEn är trots att jag bett den lära sig ifrån facebook, min mail, mina sms-konversationer och när jag då skriver, inte bättre på sin sak. Jag skriver "Jag" och den skriver något helt annat. Aldrig varit med på maken ett sämre tagentbord. Jag får som sagt oftare skriva en bokstav i taget, så det går aldrig skriva speciellt fort på tagentbordet.

    Men skall erkänna, testade och skriva nu, och nu fankens skall den göra rätt hela tiden. hehe. Får se om det håller i sig. Men hade det inte varit för tagentbordet, hade mobilen varit perfekt, nästan.
     
  12. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Typ här verkar det inte som att du förstår.

    Oavsett vilket språk du ställer in så lär den sig ALLA nya ord, dvs alla engelska ord loggar den som ett NYTT ord.

    Exakt som alla andra appar gör med inlärning, bara det att Swiftkey är lite bättre o smidigare.

    Du ska nog ha en app som inte lär sig alls.
     
  13. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Jag tycker att du ska ha olika layout för svenska och engelska så att de är separerade. Man behöver bara svepa på mellanslagstangenten för att byta språk. Genom att ha olika layout så kommer tangentbordet inte blanda ihop språken och det verkar vara det som har hänt dig.
     
  14. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Nu är det så att det här inget med inlärning att göra. Jag vet allt du nyss berättade. Mitt problem är att den skriver fel ord ideligen och man lägger in samma ord om och om igen. Jag hävdar att Sonys gamla tangentbord vart bättre på att gissa rätt ord.
    Mmm hade det men gjorde inte saken bättre, men skall testa igen.
     
  15. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Då har du lyckats lära fel ord till fel språk. Eftersom du är inloggad med ditt Google-konto så brukar SwiftKey ladda upp dina ord till molnet. Radera alla säkerhetskopior och inlärda ord och börja sen från början men med två olika layout så att språken är separerade.
     
  16. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok ändrat. Men varför har den engelska som primärt språk. Skall inte behöva ändra till svenska varenda gång. Behövde aldrig tänka på detta med Sonys egna tangentbord. Finns ingenstans att ändra detta, och visst SwiftKey skriver fortfarande mycket fel.
     
  17. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tror inte detta är speciellt troligt då jag alltid haft svenska som primärt språk men detta går inte att göra i SwiftKey.
     
  18. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Ändra layouten för Engelska till QWERTY. Slå av (stäng av) engelska. Kontrollera att tangentbordet bara har svenska. Slå på engelska språket så kommer du se att svenska blir det primära språket.

    Vad är det nu som den skriver fel? Ge det några dagar. Om du har återställt inlärningen så behöver SwiftKey några dagar för att lära sig hur du skriver och vad du skriver.
     
  19. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    SwiftKey har haft 4 månader på sig nu
    Och engelska blir alltid primärt när jag än gör.
     
  20. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Men du måste återställa inlärningen som jag har påpekat tidigare. Du har lyckats lära fel ord till fel språk och det kommer alltid vara fel om du inte återställer inlärningen.