Hejsan, nu har vi tittat på elbilar att koppla in i elsystemet, vilket varit tanken ( ) hela tiden och vi lutar åt att leasa en: PEUGEOT e-208 elbil | Nya eldrivna citybilen från PEUGEOT Den kostar 3460:-/mån inklusive 1500 mil/år vinterdäck, försäkring, full service med mer. Jag minns att det var någon partiledare som pratade om att en elbil kostar en miljon. Det är alltså inte alls sant edit: Det går nog att pruta ned priset några hundralappar..
Inte lika cool som denna MINI Cooper SE – helt elektrisk, helt MINI | MINI Ni som har räckvidsångest. Har man möjlighet att ladda hemma så är denna en nobrainer bland små elbilar. Jag provkörde båda innan jag köpte minin . Minin är överlägsen i kvalitet och hur rolig som helst att köra!
Ett tips som brukar nämnas är att skippa vinterdäcken då de betalas många ggr om under tiden du leasar bilen. Köp dessa separat istället för att spara en slant är det råd jag alltid fått höra av de i min bekantskap som leasar bil.
Mindre utrymme och högre pris. Sen så ser den ju väldigt gammal ut i designen. Överlägsen kvalité? Vad baserar du det på? Jo, vi har tittat på den men kom fram till att det var ett betydligt sämre alternativ. Du noterade att Peugeot 208 klarar 10 mil längre på en laddning? Det är inte oväsentligt om man vill göra längre resor.
Här är en presentation av Mini Cooper SE, en mycket fin bil det också men, den når inte upp till 208:an vad gäller utrymme/pris/räckvidd. Sjukt dålig videokvalité för övrigt. Man ser ingenting utanför bilen! Så det är väl mer att lyssna än att titta. View: https://www.youtube.com/watch?v=HarRkpM1puo
Kvalitet är givetvis lite subjektivt. Har ägt Peugeot 208, 308, 508, 3008 genom åren så vet en hel del om Peugeot och kvalitet på deras bilar. Andrahandsvärde är också en viktig faktor när du pratar pris. Känslan i materialval är högre imho på minin för mig . Har åkt långt i både minin och Peugeot och är man bekväm, som jag, så är ingen av dem rolig att köra. Men mina 4 mil om dagen till o från jobb, affärer, barnens skola så är det aldrig problem med avstånd.
Andrahandsvärdet är ointressant när man leasar. Upplevd kvalité är ju inte det samma som verklig kvalité, det vill säga hur länge grejerna håller. Jag har en Peugeot 308 kombi Diesel, som är 10 år gammal och som jag köpte begagnat efter att den gått 17 000 mil och 4 år, jag har inte haft några större bekymmer, jag är nöjd med kvalitén. Kostnaden per år har varit väldigt låg.
Jag har aldrig haft en Peugeot där elsystemet fungerar. Så jsg skulle aldrig köpa en. Men leasa, det spelar kvittar. Bara o ta vad man tycker är kul det är ju aldrig din, så det löser sig.
Inte i enligt min erfarenhet och inte heller enligt statistiken. Peugot har långt bättre kvalitet än exempelvis BMW som kostar 3x mer. Peugot hamnar oftast bland de 30% som har bäst kvalitet. Vad baserar du dina uppgifter på?
Okej, jag har inte inte haft några elproblem med min 308:a under de 6 år jag ägt den. Utrymme/pris/räckvidd är fortfarande av intresse oavsett leasing eller ej.
Inte hos någon jag känner, tvärtom. Peugeot har väldigt gott rykte och många köper dem. Tittar man på statistik över bilmärken som ofta går sönder så ligger de i stort sätt alltid på bra placering och det gäller även rostproblem. Så, nej, jag vet inte vilka du pratar om.
En annan sak man ska tänka på är att Peugeot har både låga priser på reservdelar och på service. Det är billiga bilar att äga och oftast ligger även inköpspriset bra jämfört med de flesta konkurrenter. Det var saker som avgjorde när jag köpte min Peugeot.
Fast ska man leasa är det enda som är relevant månadskostnaden och att man gillar bilen. Reservdelspriser osv är helt irrelevant.
Här är en mycket ingående recension för de som vill lära sig mer i detalj: View: https://www.youtube.com/watch?v=d4CzcoweROs