Jag har skaffat solceller

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 28 nov 2019.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du har visst fått svar. Solcellerna ger energi även när det är molnigt, så länge det är ljust och det inte ligger någon snö på solcellerna. Ju mer ljus, ju mer energi får man givetvis. Stark sol är dock inte det bästa, för solceller gillar inte stark värme.

    Med stark solheta så minskar verkningsgraden och solcellerna åldras snabbare. Så därför är det inte bra med solceller i exempelvis nordafrika, där är det mycket effektivare med solfångare som fångar upp värmen och omvandlar den till el.

    Vår solcellsanläggning beräknas ge omkring 8500 kWh per år. Vår förbrukning ligger på 11 500 kWh. Den är ännu inte installerad. På sommaren så kommer vi att kunna sälja el eftersom vi kommer att ha en överproduktion, på vintern blir det tvärtom, då måste vi köpa.

    Det är meningslöst att prata om elförbrukning per dygn eftersom det ändras hela tiden beroende på vad man gör och på hur kallt det är ute. På sommaren går det åt väldigt lite el. På vintern en kall dag så kan det gå åt rätt mycket. Det är också meningslöst att prata om hur mycket el solcellsanläggningen ger på ett dygn eftersom det beror på väder och antal soltimmar. Det varierar enormt.

    Vår villa värms upp av luftvärmepump + elpatron. Vi har även braskamin. Så hur mycket el som går åt beror i hög grad på hur kallt det är. Det ska dock sägas att vi har en mycket effektiv värmepump, den drar det tyngsta lasset.
     
    Last edited: 29 nov 2019
    RuffyMan och Kristy gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur stor är ytan?
     
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ytan består av 33 enskilda block som är smarta och anpassar sig individuellt efter rådande omständigheter. Varje block är på 1x2 meter det vill säga 2 kvm. Den totala ytan är alltså 66 kvm.
     
    bernard gillar detta.
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Lagra överskottet genom att omvandla det till vätgas?

    Möt våra partners: H-O Enterprise

    Ett husexperiment i nordliga Sverige: ZeroSun
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, det är ju intressant rent tekniskt. Ekonomiskt är det dock vansinne i dagsläget.
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Sant.
     
  7. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Cornucopia har en serie mycket detaljerade artiklar om sin anläggning, rekommenderas.

    Han har även artiklar om hur timdebiteringen av el fungerar och kan utnyttjas.

    Samt någonstans om hur gamla uttjänta elbilars batterier skulle kunna användas för (relativt) billig lagring av el.

    Men att den automatiskt höjer värdet på fastigheten med hela investerings kostnaden som han påstår är nog inte alls sant generellt, tyvärr.

    2019-11-05 16:50
    Bra dag för solcellerna - trots november
     
  8. Antehoff

    Antehoff Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Intressant! Vad innebär det att de anpassar sig efter rådande omständigheter?
     
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Exempelvis att solcellsblocket stängs av om den hamnar i skugga. Vilket i sin tur innebär bättre effekt. Det innebär också att man kan avläsa vilken effekt man får ifrån varje enskilt block i realtid.
     
    Last edited: 29 nov 2019
    Kristy gillar detta.
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Den genomsnittliga värdehöjningen på en villa med solcellsanläggning är 14%. Eftersom driftskostnaden på huset går ned så ökar också värdet.
     
    Kristy gillar detta.
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om jag förstår saken rätt så har du ännu ingen anläggning med solceller? Du har tecknat ett avtal om att installera en sådan anläggning? De olika svar du ger är baserade på löften ifrån säljare/leverantör och inte baserade på din praktiska driftserfarenhet av anläggningen?

    Det är gott och väl men det vore betydligt intressantare att framöver få höra om dina praktiska erfarenheter av installationen och sedan det praktiska utfallet av driften. Blir det så bra som utlovats?

    En sak att se upp med är installationen. Det utförs mycket solcells-installationer av företag som inte har elbehörighet. Man slarvar med infästning av kablar, skydd av kablar mot vassa kanter m.m.
    Försäkringsbolag varnar för dåliga solcellsinstallationer
     
    bernard gillar detta.
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det stämmer att anläggningen ännu inte är installerad, den ska installeras i januari är det tänkt. Jag har betalt 20%, resten betalas efter att den är färdig. Firman jag anlitat är en av Sveriges största och äldsta leverantörer av solcellsanläggningar. Firman har varit här och mätt och kontrollerat noga hur mycket energi jag ungefär kommer att få och det är runt 8500 Kwh per år. Självklart så kommer jag att skriva här i tråden om hur anläggningen utvecklas. Med solcellsanläggningen så får man också en app (givetvis 2019!) och där kan man följa exakt vad som händer i realtid, den totala effekten såväl som varje enskilt solcellsblock.
     
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Ok, trodde du hade anläggningen igång redan. Så ingen faktisk erfarenhet. Ska bli intressant att höra din erfarenhet när du börjat använda installationen och kört ett år, genom vår/sommar/höst/vinter.
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Japp, jag kommer att rapportera om utvecklingen här i tråden. Var så säker.
     
  15. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 450
    Mottagna gillanden:
    3 244

    MINA ENHETER

    Vad kostar det att en sådan investering totalt med köp och installation?
     
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    154 000:- efter solcellsbidrag ifrån staten (20%). 33 solcellsblock, totalt 66 kvm och en beräknad effekt på 8500 kwh/år. Men kostnaden och effekten beror givetvis på vilka förutsättningar man har på just sitt hus. Vi har ganska bra förutsättningar, men de är långt ifrån perfekta. Det går att ha klart bättre läge än det vi har för en solcellsanläggning. Jag skulle tippa att vi har ungefär 70% av ett idealiskt förhållande.
     
  17. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Som miljövän måste du skrota braskaminen omgående, för värre miljöbov än braskaminer får man leta efter.
     
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Braskaminen värms upp med 100% biobränsle. Björkved är till 100% förnyelsebar energi. Den kommer inte att skrotas.
     
    Kristy gillar detta.
  19. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Vad menar du med biobränsle? Är ved, pellets, briketter biobränsle?
     
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Att den är förnyelsebar, den är inte fossil med andra ord. Björkarna växer upp igen.