Jag har skaffat solceller

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 28 nov 2019.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det återstår ju faktiskt att se. Vi har inget facit. Men om vi kollar på Sveriges äldsta solceller så fungerar de fortfarande och har fortfarande bra verkan och då är det alltså frågan om gammal teknik som inte är i närheten av dagens. Så jag tror att du underskattar produkten.
     
  2. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja produktens hållbarhet kan ju ingen svara på. Återigen, det är en ny produkt och kostar därefter. Inte värt för mig som är relativt händig och själv kan byta ett traditionellt tak.
     
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Tillverkaren har säkert gjort en massa tester i labb med simulerad ålderseffekt och så vidare, som man gör exempelvis med mobiltelefoner, men det kan aldrig ersätta verkligheten fullt ut.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Solcellerna producerade 3 kWh idag, inte illa för att vara på nyårsdagen.
     
    Kristy gillar detta.
  5. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Själv fick jag bara ihop 1.83 kwh. Men solen står lågt och har dålig lutning på taket. Ser fram emot min första vår/sommar, hoppas det blir många kwh :)
     
    Kristy och Ara gillar detta.
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vi förbrukade 1099 kWh under december, vilket var 48% lägre förbrukning än under december förra året. Men då har vi också eldat med ved flitigt, vilket vi inte gjorde förra året, så det är inte direkt jämförbara siffror. Bra ändå, vi har lyckats få ned el/uppvärmningskostnaden rätt bra.
     
    DroidJunkie gillar detta.
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ni kanske är nyfikna på hur mycket el våra solceller producerade på årets sämsta solmånad, december. Svaret är 12,4 kWh. Då kan man lägga till att under halva månaden så var produktionen noll eftersom det var snö på cellerna. Bäst produktion fick vi den åttonde med 2,6 kWh.
     
    mange76, Kristy, DanielÖ och 2 andra gillar detta.
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Idag blev det 27 Wh. Det räcker alltså för att driva en 27 watts lampa i en timma :D Nåväl, det är mer än ingenting.
     
    DroidJunkie, Bowe, Kristy och 1 annan gillar detta.
  9. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 326
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Shit people say:

    Så jag fick höra en historia av en släkting angående hens plan att installera solceller men hens krav är att, generera el under sommaren, sälja i sommarpris och köpa tillbaka samma el hen tillverkade under sommaren med sommarpris under vintern. Alltså hen vill inte ha kroner, utan garanterad megawatts i vinter. När personen i frågan frågade vattenfall om det är möjligt så blev det nej och hen struntade att installera då det nuvarande systemet inte är accepterande. Nu är elräkningen över 10000 kr.

    Varför är folk så dumma? Om man vill köpa megawatts att använda under vintern kan dom köra dieselgeneratorer. Solceller funkar inte så. Det fattas allmänbildning.

    FYI, framtidens elsparning är inom tillverkning, inte isolering eller effektivitet. Det är långt kvar för dom mest envisa att installera solceller. Dom som har 5 år fastpris och solceller har redan betalat av sin skuld.
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det går ju till viss del att lösa med batteri, men det är en väldigt dyr lösning och ingenting jag rekommenderar. Det mest ekonomiska är att producera och sälja så mycket som möjligt när man kan (det lönar sig att snåla med el även på sommaren) och sen ha tillgodo på elkontot, då kan man sova tryggt utan att behöva vara rädd för vinterns elräkning. Producera max, sälja max och använd så lite el som möjligt. Då kommer vintern att klaras galant med solceller. Har du möjlighet så elda med ved när elpriset är som högst.
     
    DroidJunkie, Kristy och Boris92 gillar detta.
  11. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 326
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Dom fattar inte elkonto, dom vill ha tillgodo för effekt av producerat el för vintern vilket är dumheter. I Sverige har vi aldrig haft det då vi har överskott på el, innan EU.
    Det är bara att JUST DO IT och värpa guld ägget. Sen tänker dom på att köpa vindkraftandelar för en ynka megawatt. Det finns en skala från 1 till 10 på personer som kan tänka på att installera solceller. För att öka antalet installationer behövs bättre retorik för att övertyga den envisa villaägaren.
     
    Last edited: 8 jan 2023
    Ara gillar detta.
  12. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

  14. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    478
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Kristy gillar detta.
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Kristy gillar detta.
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Sådär, nu har jag fått januariräkningen. Alltså elkostnaden för december. Det blev netto 985:- Brutto 3993:- Det är första nettoräkningen sedan i april. Så det är nettokostnader jan, feb, mars och april. Resten av året är betalt av solcellerna. Jag tror dessutom att jag kan snåla ned elanvändningen så jag slipper nettoräkning även i januari till nästa gång.
     
    Last edited: 17 jan 2023
    Oshotta2, DroidJunkie och Kristy gillar detta.
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Om det kan intressera så fick jag räkningen för januari och det blev 1990:- trots att jag inte snålade lika mycket med elen och inte eldat. Man märker stor skillnad på pris och så har det varit varmt också de flesta dagarna. Vi använde 1442 kWh i Januari (1099 kWh i december). Vi använde 52% mindre el i januari jämfört med ett år tidigare (i december var det 48% mindre).
     
    Kristy och Oshotta2 gillar detta.
  18. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 905
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    staten tycker inte om att förlora
    snart lägger dom på massa skatt o avgifter för att det inte ska löna sig att ha solceller

    kommer säkert att börja med Båtskatt oxå efter som man i sverige tycker om att åka båt
     
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det lär i så fall dröja, de har helt nyligen ökat bidragen och de har dessutom gjort det ännu mer skatteförmånligt. Det har varit positivt både ifrån S-regeringen och denna regering. Det ligger i allas intresse att elsystemet byggs ut och regeringen vill alla gånger ha röster även i nästa val. Jag är inte särskilt orolig.

    46 000 nya solcellsanläggningar i Sverige 2022, solenergi börjar få verklig betydelse och utbyggnadstakten ökar ständigt.
     
    Last edited: 15 feb 2023
    Skinksallad och Kristy gillar detta.
  20. Dingus

    Dingus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2012
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    En fundering från en husspekulant. Ibland ser man husannonser för hus som har solceller. Säljer man sitt överskott till elnätsägaren(?) per automatik eller måste man teckna något särskilt avtal?