Jag har skaffat solceller

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 28 nov 2019.

1. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    978
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Har du några planer för en vindgenerstor, alltså inte den klassiska fläkten utan dom där runda boll baserade turbinerna som snurrar från vilket håll som helst?

2. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har aldrig sagt ett ord om vad man ska göra 2025. Och nej, man bör inte köpa batteri idag. Det var lönsamt när jag köpte batteri och staten betalade halva priset. Inte idag. Vad gäller solceller så är det en ren gissning. Ingen vet vilka beslut politiker tar och ingen vet elpriset i framtiden kommer att bli. Mina solceller har varit en hyfsad affär än så länge, vissa år är superbra och andra så undrar man varför man köpte när elpriset varit väldigt lågt. Jag råder ingen, jag beskriver vad jag har för erfarenhet och jag ångrar ingenting, men jag hade förväntat mig bättre avkastning vissa år. I år så har batteriet varit en stor besvikelse, solcellerna ger bra effekt däremot. Men jag kan säga detta, när elpriset drar iväg så är man glad när man har solceller och batteri. Det fungerar som en försäkring mot allt för stor elräkning.

3. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Lögn, många har tjänat fina pengar på batterier, de som gick in tidigt.
    Det där är ju ren gisssning ifrån din sida. 2024 drog jag in fina pengar på batteriet och i år har det varit lite bättre avkastning än bankräntan, men inte mycket mer än så. Vet du hur det kommer att se ut i framtiden? Nej, inte jag heller.

Solcellerna har varit en hyfsat affär än så länge för mig och de förväntas hålla i 30+ år. De kommer garanterat vara en plusaffär efter 30 år. Hur mycket? Omöjligt att säga idag. Det beror på elpriset och på politiska beslut.

Last edited: 15 apr 2025
  4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nej, inte med vår väldigt begränsade tomt. Om vi flyttar till något större så ska jag kolla på det.

5. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag kommer inte att ha en elräkning förän tidigast i november, mer troligt i december, kanske så sent som i januari. hur ser det ut för dig? :cool:

Last edited: 15 apr 2025
  6. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    978
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Alltså inte den traditionella snurran som är rätt ineffektiv. Tänkte mer dom mer små centrala, "blad lösa" turbinerna på taket. T. ex. kan man generera el från speciella drag förbättrade. Men tills dom blir mainstream kommer nästa generations solceller med effekt över 22%

7. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jo, jag förstod det. Men det är som sagt inte aktuellt där vi bor. Edit: Jag kan ju tillägga att det blåser väldigt lite där vi bor, så det är inte aktuellt av den anledningen också.

8. LordMAD

LordMAD Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone

Nej det kommer inte garanterat vara en plus affär, nej det är inte en gissning från min sida men från din jag går på svks prognoser och min tillgång till statistik för ett större elnät med över 10.000 konsumenter med solceller inkl flera MW batterilager.

Frekvensregleringen är mättad och SVK´s prognoser visar inte på något ökat behov kommande år, batterier är rent ut sagt ett bedrägeri mot privatpersoner.

Om någon funderar på solceller / Batteri

Kolla elpriset när solen lyser:

Kontrollrummet

Kolla vad batterilager egentligen har betalt i

Checkwatt kunder på facebook där folk faktiskt visar verkligheten 2024-2025

Kolla Mimer | Svenska kraftnät men ta i beaktning att det bara är vinnande bud och allt är inte batterier utan vattenkraften käkar upp de mesta pengarna.

Last edited: 16 apr 2025
  9. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Givetvis gissar du, ingen vet framtiden, vilka nya tjänster som tillkommer, eller vilka politiska beslut som förändrar förutsättningarna. Du vet inte vad ett batteri kommer att kunna användas till i framtiden, eller hur mycket man kan tjäna på dessa, men vi vet redan nu att flera tjänster kommer att komma. Jag kan redan idag använda mitt batteri till flera olika saker.
    Solceller kommer utan tvekan att vara en plusaffär för mig, jag har sparat en hel del redan efter fem år och livslängden förväntas vara 30+ år. Batterier har jag inte uttalat mig om annat än om hur det har gått hittills för mig och det var ett bra 2024 med skaplig avkastning (långt bättre än bankräntan) och i år har det hittlis varit svaga siffror, något bättre än bankräntan, men inte mycket. Jag har varit med i nämnda grupp i åratal.

Edit, jag har räknat: Jag har på 12 månader tjänat 11 900:- på mitt batteri som jag betalade 99 000:- för inklusive installation. Det är väldigt mycket bättre än bankräntan, särskilt som det är skattefritt. Men du vet ändå att det är en dålig affär? Det är otroligt vad du vet. Har du batteri själv?

Last edited: 17 apr 2025
  10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du vet om att en av de fina grejerna med att kombinera solceller med batteri är att du kan ladda batteriet med el ifrån dina solceller när priset är lågt och sen sälja elen när priset är högt via batteriet, eller använda elen själv? Nej? Du visste inte det?

11. LordMAD

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone
    Arbitrage kräver en extremt stor differans för att täcka inköp, överföring och slitage på batteriet.

Jag bryr mig inte om dina fiktiva data utan alla variabler, för mig är du som tomtarna som fortfarande försöker sälja på folk batteri och solceller.

Med minuspris och att nätbolagen börjar analysera hur solceller och batterier stör kan det här tyvärr blir väldigt dyrt för konsumenterna.

60 öringen är också ett minne blott

Du har heller inte tjänat 11900 på ditt batteri ladda gärna upp checkwattprint.

12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Varför ljuger du? Jag har bara redovisat faktiska siffror, siffror som redan har inträffat. Sluta ljug om vad jag skriver är du snäll. Du är direkt oförskämd.

Det system som Checkwatt använder är oerhört snällt mot batteriet. Batteriet blir aldrig urladdat och går inte heller upp till 100%. Slitaget är väldigt lågt. Du visste inte det heller? Vad vet du egentligen? Har du något batteri själv du allsmäktiga som tror dig veta allt?

Ja, 60 öre är ett minne blått med en högerregering. Jag sa skrev ju det flera gånger om att man kan inte veta framtiden, för politiska beslut kan ändras när som helst och då ändras förutsättningarna. Vi kanske får se 60 öre eller ännu mer med nästa regering, det vet vi inte idag.

Sluta påstå att du inte gissar om framtiden. För det är exakt det du gör.

13. LordMAD

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone

Jag säger bara att du är en tomte, precis som alla andra galningar som lurat på folk solceller och batterier.

Visa siffror jag har data från ca 100k och det är inga pengar i solceller och batterier efter 2024

14. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du är bara sjukligt oförskämd och lika lögnaktig. Jag har aldrig sagt att någon ska köpa solceller (edit: och inte heller har jag uppmuntrat någon till att köpa batteri). Jag har sagt att jag har köpt solceller (och batteri) och jag delar med mig av mina erfarenheter. Varför ljuger du om mig och varför är du så otroligt oförskämd?

15. LordMAD

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone

Printa din data

Inköp fcr arbitrage checkwatt har en bra portal. Du kan skippa lån och totalpris för batteri antar du inte vill dela det och det förstår jag.

Jag säger som Jan G till Gunilla du sitter här och ljuger och det stör mig.

Jag jobbar med det här varje dag, jag har räknat på allt även batterier på 200MW simulerat solceller på 10MW etc

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Varför ljuger du lika saftigt som du är sjukligt oförskämd? Du har inte kunnat påvisa att jag har ljugit om någonting överhuvudtaget. Däremot så vet vi att du ljuger om att jag skulle ha uppmuntrat eller sagt att någon ska köpa solceller och batterier. Vi vet att du är en lögnare. Vi vet dessutom att du ljuger om att jag skulle ha framfört några lögner. Har du ingen självrespekt alls?

17. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du tror att du vet så jävla mycket, men du har ingen anläggning själv. Givetvis kan du få data om du så vill. Men sen vill jag ha en STOR ursäkt ifrån dig, okej? Jag kan visa data, men då får du å andra sidan på förhand garantera att du ska be mig om ursäkt och ordentligt också, för att du ljög om mig när jag kan visa att jag inte ljuger, okej? Deal?

18. LordMAD

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone
    Jag vet hur fcr marknaden ser ut 2024 och att det inte givit något om man kollar på inköp värme och batteri

Jag har redan all data så det är lugnt och alla som är intresserade kan läsa i checkwatt gruppen på Facebook och se verkligheten

19. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Så du är inte redo att erkänna att du ljuger om mig och be om ursäkt för detta när jag visar upp data som visar fakta om vad jag haft för inkomster av batteriet? Är du en liten lort eller är du en människa? Nå? Har du alla mina data? Det har du definitivt inte. Så varför ljuger du åter igen?

20. LordMAD

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone
    Visa din data totala kostnaden vi pratar om. Folk plockar bort sina CM10or pga det inte ger någon nytta.

Kom igen nu