Och ger runt 8500 kwh för 154 000? Vacuumrören ovan ger knappt 6000 kwh för 32 495:- Vilket är billigast?
Så enkelt är det inte, den angivna siffra du har är maxeffekten och mitt tak kan inte ge maxeffekt. Dessutom är det så att ditt förslag inte ger mig någon el, vilket är långt mer intressant än värme på sommarhalvåret.
Alla har olika syn på detta. Jag ser energi som energi. Kostar lika mycket per kwh att värma vatten som titta på tv.
Jag har låga värmekostnader, Luftvärmepump och välisolerat hus. Jag har ingen nytta av extra värme under sommarhalvåret. Med solceller kan jag sälja el på sommaren och dra in pengar.
Som sagt, förutsättningar varierar. Vacuumsolfångarae är nog bästa för allra flesta villaägare, speciellt äldre hus med vattenburen värme.
Det har jag svårt att se, det är på vintern man behöver värmen och då finns det knappt någon sol. El behövs året runt.
Men då har du väl en ackumulatortank ( = batteri) samt diverse automatik som skötar om det hela. Är dessa inräknade i dessa 20,000:-?
Detta är ett helt ok system, har haft ett hus med sjövärme tidigare och även tittat på sådana solpaneler, dock blev det aldrig av. Det förutsätter som sagt vattenburet system, samt plats för en rejäl ackumulator tank.
Det är en bra affär även om inköpspriset är högt. Det betalar sig om du har perfekta förhållanden redan efter 10 år. Resten är ren vinst.