Jag har svårt att dela synsättet om att det är så "dåligt" och "misslyckat" att ersätta systemet i enheten med en custom ROM för att få fler inställningar.
Hittills har jag inte upplevt en enda tillverkarlevererad ROM som varit i närheten av vad XDA och/eller MoDaCo kan erbjuda. Inte ens ren vanilla Android ger mig vad jag vill ha (men är utmärkt ihop med Xposed och GravityBox). Samtidigt vet jag att ingen tillverkare kommer att hålla liv i en mobil i
tre-fem år med ständiga uppdateringar ihop med omfattande optimering och konfigurationsmöjligheter. De har ju en ny modell ute efter ett år och riktar fokus dit, pengarna ligger ju i hårdvaran.
Sedan kan man naturligtvis filosofera i all oändlighet om hur det "borde" vara, t.ex att tillverkarna "borde" utveckla en stock ROM i stil med Cyanide, ha en kernel med full konfiguration via Kernel Auditor eller Synapse, alltid undervolta enheten till lägsta stabila värde o.s.v men det kommer helt enkelt inte att inträffa. ).
Det är helt enkelt så att "man skall inte behöva" inte är en fungerande filosofi när vi talar om mjukvara. Mjukvara av högsta klass tar tid och resurser att utveckla och kräver fokus. För en tillverkare som säljer hårdvara är detta inte intressant.
Därav kommer custom ROM alltid att vara det bättre alternativet.
Click to expand...