Jag tänkte prova Linux...

Diskussion i 'Off Topic' startad av bjoli, 19 apr 2010.

1. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det ska finnas ett program för hårdvarutest installerat från start. Där kan du kolla vad du har för nätverkskort.

2. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Ja, det var ju lite halvt om halvt obegripligt, i alla fall det jag provade, men jag får göra ett nytt försök imorgon då.

Är det tillverkarens hemsida som gäller även för drivrutiner för Ubuntu?

3. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Tyvärr inte. Det är vanligtvis inkluderat i kerneln. annars så går det oftast att installera med pakethanteraren.

4. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Så det innebär att jag behöver ha en kabelanslutning för att låta Ubuntu hämta hem det som behövs? Jag ska strax kolla om jag kan få fram en beteckning på nätverkskortet.

5. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tyvärr tror jag att det är så men vet ej säkert för jag har alltid haft möjlighet att ansluta till internet via sladd och då har det kommit upp en ruta där ubuntu undrar om jag vill installera propritära drivrutiner.

6. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är DÄR haken ligger.

Det där med drivrutiner till linux är lite lurigt.

För att skriva en drivrutin så måste man känna till hårdvaran. Man måste alltså ha specar, protokoll etc. Får man det från tillverkaren av hårdvaran så är det en smal sak att skriva en Open Source drivrutin.

Om tillverkaren av hårdvaran inte släpper specarna, eller har strikta villkor för att släppa dem, blir det svårare att skriva en Open Source drivrutin.

Många hårdvarutillverkare släpper bara specarna för hårdvaran till de stora (Apple och Microsoft) och tar kanske t.o.m. betalt för det ("Vill ni att användare av era operativ ska kunna använda vår hårdvara så får ni allt betala för det" typ). Då är det svårt för Open Source-folket att skriva nåt. Det blir en massa reverse engineering och sånt för att få fram vettig info.

Andra hårdvarutillverkare skriver drivrutinerna själv. För de operativ som de tycker att de vill ha drivrutiner till. Samma sak där, hur ska Open Source-folket kunna skriva nåt om de inte ens får veta hur hårdvaran funkar?

Vissa tillverkare skriver egna drivrutiner för Linux, men släpper dem inte som Open Source. Då får inte Linux-distributionerna distribuera dem utan de får lägga in script som vid installationen laddar hem drivrutinerna från hårdvarutillverkaren, kanske t.o.m. packar upp källkod och kompilerar.

7. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tror att det är så det funkar med kombinationen ubuntu och broadcom som jag har på en dator.