Vi har haft "effekt"-avgift i drygt ett år i stugan i Ellevios nät. Det har slagit hårt mot mig som småförbrukare på två sätt när det genomfördes:
1. Grundavgiften blev densamma för 16-25A huvudsäkring. En höjning för oss som (på egen bekostnad) säkrat ner till 16 och en rejäl sänkning för de med 20-25A.
2. Trots att jag gör av med väldigt få kWh blir det ändå "effekt"-toppar runt 2-3 kW om man ska köra ett element en stund och kanske laga mat och koka kaffe inom samma timme. Även alltså om det är den enda timmen på en hel vecka man har någon förbrukning alls.
(Att jag sätter "effekt" inom citat är för att de ju inte alls mäter effekt utan räknar på energi per timme vilket inte är riktigt samma sak. Tack och lov, för när vattenpumpen går är effekten rätt hög, men bara under väldigt kort tid. Men att få detta klarlagt från Ellevio när det skulle införas var en frustrerande upplevelse. Don't get me started...)
Edit: Kankse ändå ska göra tillägget att totalkostnaden ändå är dräglig för en småförbrukare även om priset per kWh blir väldigt högt!
Last edited: 2 januari 2024