Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

  1. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Vet inte hur huset i allmänhet ser ut. Å beror på lite hur mkt jobb du tänkt lägga ner.
    Förr i tiden (om du inte har krypgrund) så gjorde man ofta så att man borrade hål längst med ytterväggarna i golvet och fyllde upp med byggskum och slog ner en plugg. Tex 22mm rundstav och slätkapade den sen. Detta gör att golvet varmare.

    Alltid bättre att isolera vinden först. Men då kan det behövas tätskikt emot vinden och det gör i många fall att man behöver fixa nya innertak först. Tätskiktet skall sitta.på boytan sidan så att fukten kan vandra ut genom tex badrums ventilation eller köksventilation och inte "fastna" i trä å reglar nära vinden. Annars kan man isolera med cellplast (bensin i fast form om det börjar brinna dock). Å tejpa alla skarvar riktigt ordentligt med tejp för ändamålet. Görs detta invändigt då. Då försvinner ev lite mer utrymme än att bara sätta plast, reglar å nytt innertak.

    Så ta vinden först. Beroende på hur ventilationen ser ut så måste du ändå sätta in ventiler eller ha fönsterventiler om du byter fönster först. Så draget ser bara till att du får friskluft. Å när du tar fönsterna och fixar ventilationen så installerar du en frånluftsvärmepump, mini ftx eller liknande som värmeväxlare så sparar du lite värme där också :)
    Den lilla Mitsubishi som går hos oss blåser in 16-19gradig frisk luft å i huset har vi i allmänhet 21-22grader i huset. När det nu var -10-15grader ute.

    Ang. Kamin, om murstocken ser hel ut utvändigt kan du alltid installera ett rör längst hela murstocken invändigt. Dvs en skorstensrenovering. Så behöver du inte tänka på hur skorstenen ser ut invändigt. Alternativt att du tar dit en sotare.å provtrycker skorstenen.

    Jag provtryckte själv efter jag hade installerat min insats. Hade det gått dåligt då hade jag fått dra rör i hela skorstenen. Då pluggade jag utloppet i skorstenen. Tände en rök ampull i kaminen och stängde. Sen var det springa och kolla överallt om det rök någonstans. Å sen ta bort pluggen.
    (Har iof många skorstens mästare å sotare i släkten)

    Billigast å enklast för snabb effekt imo. LL pump (vår golvenhet sitter vid soffan å blåser 50/50 uppåt och vid golvet så det blir varmare å skönare vid golvet. Ps sätt den på stativ å inte på väggen ute bara. Har stomljud ifrån våran ena men hade inget val än att montera dem som vi gjorde av div anledningar) + fogskum i golvet (om det nu är möjligt). Så tar du vinden när du känner att det är möjligt. All värme stiger så beroende på tätskikt och isolering är det där värmen försvinner.

    Bara mina åsikter nu då :teeth:
     
    Yoko666 gillar detta.
  2. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 657
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Men vad fan. Tur att det ska bli varmare här (i Stockholm i alla fall) de kommande dagarna. Att betala 150 kr plus om dagen för el är inte kul. Det hade vart bra om vi hade haft lite fler reaktorer som kunde svälja såna här problem. Men men....
    Blåser gör det inte heller. Så passande.
     
    bernard gillar detta.
  3. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    December månad hitintills, +energiskatt, leverans, moms å sånt kul.
    Screenshot_20231206-185734.png

    Kul med en ångest app ;)
    Frugan älskar den:teeth:, speciellt när jag kommer med den när hon duschat å tvättat håret i en halvtimme :P

    Elnätsabonnemang är kostnaden för enbart abonnemanget dvs 20A huvudsäkring.
     
    Last edited: 6 dec 2023
    Yoko666 och bernard gillar detta.
  4. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    803

    MINA ENHETER

    Fin julpresent från EON. 9.36% prisökning på elnätsabonnemang (SYD, 20A). Schysst.
     
    Yoko666, bernard och Klurre gillar detta.
  5. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 126
    Mottagna gillanden:
    3 937
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Dom rika måste bli rikare. Ingen är nöjd med bara några miljarder i vinst o_O
     
    DroidJunkie gillar detta.
  6. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    803

    MINA ENHETER

    Jag vet. "Sjuka" är att jag har minnskat min förbrukning år efter år (har investerat pengar så att jag använder mindre el/minskar slitagen på deras kablar) men trots det så höjer de priserna hela tiden. Utebliven slantarna måste in på något sätt. Tycker att hela den konceptet att man har monopol position är så fel från grunden. (visst de som har ingen monopol kan komma överens bakom kulissarna också men ändå).
     
    Yoko666, DroidJunkie och AxxT gillar detta.
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 744
    Mottagna gillanden:
    2 081

    MINA ENHETER

    Men en situation där alla bolag drar in var sin egen kabel till varje hus och lägenhet är väl inte heller riktigt rimlig?
     
  8. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    926
    Mottagna gillanden:
    1 516
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Det är oligopol som är problemet och det är vad vi i stort har idag. För 25 år sedan när jag flyttade till villa så ägdes nätet av ett lokalt bolag utan vinstintresse. EOn köpte upp en massa små bolag och tredubblade nätavgiften kommande decennium.

    Grannkommunens huvudorts kommunala elbolag såldes inte ut och har idag halva elnätsavgiften jämfört med min, trots exakt samma förhållanden.
     
    cobben, DroidJunkie, F5:ad och 3 andra gillar detta.
  9. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 657
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Här höjde Ellevio med 11% för alla som bor i hus/radhus men sänkte för lägenheter/gruppanslutningar. Antar att det är vi som inte bor i lägenhet som ska täcka upp det.
     
  10. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    640
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    Luleå Energi höjer nätavgiften 9,2% för 2024 (Lgh 16A), så med tanke på tidigare inlägg så verkar kanske vara så att de flesta kommer att höja med runt 10%.
     
  11. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Min abonnemangs avgift höjs med 30% nästa år.
    Har inte fått ngn info om det, gick ut å läste på deras dokument på hemsidan...
    Själv fick man en höjning på lönen förra året på knappt 2%, kanske kan se fram emot en rejäl höjning 2024 då så man inte längre blir fattigare varje månad :P
     
  12. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 499
    Mottagna gillanden:
    3 372

    MINA ENHETER

    Dom höjer ju elskatten också
     
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 499
    Mottagna gillanden:
    3 372

    MINA ENHETER

    Abonnemangsavgiften höjs med 10%,kostar 4300 kr om året med 20 amp och 24 öre kW i nätavgift
     
    Last edited: 14 dec 2023
  14. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 657
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    5400 kostar abbet för mig per år med 20A efter höjningen plus 30 öre/kWh rörligt.
     
  15. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 322
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Jag känner igen det där...

    Bor i villa med direktverkande el som uppvärmning. Investerade 25 kkr i en luft-luft-värmepump för att få ned elräkningen, förbrukningen sjönk men det var fortfarande dyrt.

    Investerade ca 100 kkr på att byta ut (nästan) alla fönster mot 3-glas, förbrukningen sjönk igen, men det var fortfarande dyrt.

    Investerade drygt 130 kkr på andelar i ett vindkraftverk. Med dessa andelar fick jag köpa upp till en viss mängd el till det fasta andelspriset 23 öre/kWh + skatter och nätavgifter. Då blev det äntligen lite drägligare elräkningar.

    Knappt 10 år senare lägger Sverige ned 4 kärnkraftreaktorer och bygger ut vindkraften till en överetablerad nivå. När det inte blåser måste vindkraftsföreningen köpa in el till svin-dyra priser och när det väl blåser måste de betala för att bli av med all överskottsel som de genererar. Nivån på det fasta andels-priset är inte längre fast utan justeras flera gånger om året.

    Så de senaste månadernas elräkningar har jag kunnat se hur jag tack vare innehavet av mina andelar fått "förmånen" att tvingas köpa min andels-el till ett högre pris än om jag haft rörligt pris. Därmed har jag betalat drygt 130 kkr för att få ett elpris som är högre än om jag inte köpt några andelar och i stället valt rörligt pris.

    m v h Henrik
     
    Marjan, MultiMan, cobben och 2 andra gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 939
    Mottagna gillanden:
    45 008
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad innebär 15 minuters avräkning, mätperiod och handel för aktörer på grossistmarknaderna?

    Nu 2024 skall vissa börja med skl kvartsprisavtal. Dvs taxan sätts med 15-minutersintervaller. Det är en ny EU-standard, så alla måste senast 2025 ha elmätare med stöd för att uppdateras med 15-minutersintervaller.

     
    AxxT och SwedeWhite gillar detta.
  17. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 670
    Mottagna gillanden:
    768

    MINA ENHETER

  18. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    640
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    "1 januari 2027, då det införs krav på att nättariffen ska inkludera en effektavgift."

    Jag antar att det kommer att fungera så att en del av nätavgiften kommer att baseras på den största effekt som man tar ut under en kvart. Det känns som att det blir ytterligare en pålaga som kommer av nedläggningen av planerbar kraftproduktion som kärnkraft.
     
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 458
    Mottagna gillanden:
    4 733
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vi har haft "effekt"-avgift i drygt ett år i stugan i Ellevios nät. Det har slagit hårt mot mig som småförbrukare på två sätt när det genomfördes:
    1. Grundavgiften blev densamma för 16-25A huvudsäkring. En höjning för oss som (på egen bekostnad) säkrat ner till 16 och en rejäl sänkning för de med 20-25A.
    2. Trots att jag gör av med väldigt få kWh blir det ändå "effekt"-toppar runt 2-3 kW om man ska köra ett element en stund och kanske laga mat och koka kaffe inom samma timme. Även alltså om det är den enda timmen på en hel vecka man har någon förbrukning alls.

    (Att jag sätter "effekt" inom citat är för att de ju inte alls mäter effekt utan räknar på energi per timme vilket inte är riktigt samma sak. Tack och lov, för när vattenpumpen går är effekten rätt hög, men bara under väldigt kort tid. Men att få detta klarlagt från Ellevio när det skulle införas var en frustrerande upplevelse. Don't get me started...)

    Edit: Kankse ändå ska göra tillägget att totalkostnaden ändå är dräglig för en småförbrukare även om priset per kWh blir väldigt högt!
     
    Last edited: 2 jan 2024
    nyx gillar detta.
  20. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    880
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.