Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

1. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 906
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Som småförbrukare i Ellevios nät där effekt avgift är införd kan jag vara bekräfta: Jadå det blev dyrare. Man höjde den fasta elnätsavgiften för oss som låg på 16 ampere och sänkte den för det som låg på 25 så vi betalar alla samma avgift. Vilket ju känns som att det går emot deras så kallade önskan att sprida förbrukningen över dygnet.
    Kör jag ett 2 KW element en timme per dag under tre dagar i en månad blir effektavgiften 130 kr för dessa 6 kWh (fritidshus så ofta är det inte mycket mer än lite värme eller matlagning). Känns ju sådär... Ett j-a pyssel med på/av xx.45-xx.15 bara för att vara lite vrång.

bernard gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 065
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har Mälarenergi idag och kollade för skojs skull vad de erbjuder direkt på hemsidan, och man kan visst teckna 6 månader på 118 öre/kWh. Bor i lägenhet och har egentligen rätt låg förbrukning, men det vore kanske trevligt att slippa oroa sig över vintern, och ta den högre smällen utifall det inte blir några nämnvärda spikar. Nedan är räknat på ett genomsnitt med ca 3000kWh/år. Ett år ligger på 106 öre/kWh.

upload_2024-9-21_16-28-33.png

3. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 876
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Suck.
    Jag har också Ellevio.
    Det ska bli spännande när det kommer till mig.

4. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Personligen tycker jag ju att de kunde lagt lite mer energiskatt på det man använder dagtid och lite mindre på det man använder nattetid. Så folk styr över mer användning till sena kvällar och nätter. Med dagens smarta elmätare borde det väl kunna gå att ha 2 skattetaxor under samma dag kan man tycka. Fast, det kanske öppnar för mygel på nåt sätt. Det här med effektavgift etc tror jag blir mycket krångligare för gemene man.

Asawi och bernard gillar detta.
  5. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Det här med effektavgift känns som det kan bli dödsstöten. Finns ingen möjlighet här att styra när bergvärmen kör sitt race eller när man ska laga mat. Väntar på någon form av uppror kring elpriser som man verkar kunna höja precis hur fan man vill...

6. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Wilderäng har en artikel om förändringarna som är på gång.
    Som vanligt är det privat personer och småföretag som ska sugas ut maximalt.

El skatten samt moms på el borde omgående tas bort enligt mig, med minskad statlig byråkrati som följd när antal byråkrater minskas motsvarande minskade skatte intäkter.

Vilket politiskt parti står för detta?
    Inget?:P

Dödsstötar för småskalig solkraft – stöd tas bort, privatpersoner tvingas själva betala nätbolagens ombyggnader
    skriven av Lars Wilderang 2024-09-19

Det finns en hel mängd olika mer eller mindre intressanta ideer i kommentarerna, bl.a. en uträkning att en bra diesel generator för båda el och uppvärmning kan hamna på en genomsnitllig kostnad på c.a. 2:-/kWh.

Här är min favorit:

"Brasklapp 2024-09-19 13:47 - 13:47
    “Din funktion som privatperson är att vara vinstkvarn för andra och stå med mössan i hand, tacksam för att du fortfarande får finnas på denna jord.”

Detta borde inte komma som någon överraskning för någon! Om ni ursäktar sarkasmen men det är nästan gulligt hur många tror att dom kan “lura” systemet…

Lars Wilderang 2024-09-19 14:31 - 14:31
    Man kan lura systemet, men det är alltid tillfälligt."

Last edited: 22 sept 2024
    Yoko666 och slarre gillar detta.
  7. Yoko666

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Är det någon som har timpris taxa som lyckats sänka sina elkostnader och vad har ni i så fall för prylar installerade som går att styra efter prissättning. Vår 20 år gamla bergvärme kan jag inte styra efter taxa men funderar på att komplettera kåken med en luftluftVP som ska stå för den största delen av uppvärmningen som då eventuellt går att styra på spotpris.

8. Yoko666

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Funderar på det här med den kommande taxan som jag förstår kommer från ett EU-direktiv och läst lite om det men funderar på om ett hypotetiskt utträde ur EU, som vissa påstår, verkligen ge Sverige billigare elpriser det "känns" lite som ett hokuspokus-argument för att få igång en Swexitdebatt? Såg en artikel om att villaägarna ska ha ett teamsmöte idag om elpriser och tänkte ifall någon ska vara med där som gärna får skriva vad som behandlades.

9. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 925
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Medlemsskap i EU eller inte påverkar troligen inte elpriserna. Kablarna till andra länder finns ju redan och att vi skulle bryta oss loss från elhandeln med andra länder tror jag inte kommer att hända. Det är marknaden som sätter priserna och har vi kablar till andra länder och därmed möjlighet att sälja elen till dem så kommer det att dra upp priserna i Sverige vare sig vi är med i EU eller inte.

Storbritannien bröt sig ju ur EU men de har fortfarande elhandel med flera europeiska länder. Jag vet inte om deras elpriser förändrats efter Brexit, men jag skulle inte tro det. Deras elpriser följer troligen marknadsläget.

katho, Kristy, Yoko666 och 1 annan gillar detta.
  10. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 876
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Vi kan ha elhandel men i första hand sälja elen inom Sverige till ett rimligt pris, nära priset det kostar att producera. De som vill köpa el av oss får väl betala rimligt för det också men att vi ska betala exakt samma pris som någon annan är villig att betala som högst, även för någon annans el, det är orimligt tycker jag. Förstår att det blir dyrt när vi vill importera el i så fall men då får man ta den smällen eller bygga ut så att vi aldrig behöver göra det.

Last edited: 2 okt 2024
    Kristy, Das Erdbeerkuchen, Yoko666 och 1 annan gillar detta.
  11. Oxygenic

Oxygenic Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    536
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Vi har bergvärme - pannan är modern (2016) men ingen sa att man skulle uppgradera till en smart panna då, så det tänkte vi inet på när vi byggde huset. Har löst det genom Ngenic Tune som styr pannan och integrerar fint med Tibber som vi har. Elförbrukningen minskade drastiskt.

Kristy och Yoko666 gillar detta.
  12. bernard

Mottagna gillanden:
    47 065
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag körde på Mälarenergi fastpris 6 månader (nov-april) om 116 öre/kwh (elområde 4), mest som ett experiment. Mitt förra experiment med elfond var inte alls särskilt lönsamt, så förväntar mig samma visa den här gången :) Blir ju mer en försäkring än något annat om det nu skulle visa sig att det blir problem med övergången till det här nya systemet för att överföra el, vilket det förhoppningsvis inte blir.

Har en relativt låg förbrukning (lägenhet), så det är ju också skönt att slippa behöva tänka på vad timpriset säger. Inte för att man bör dra på i onödan om det råder elbrist så klart.

Last edited: 5 okt 2024
    Yoko666 gillar detta.
  13. AxxT

AxxT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    För dig som privatperson

Har något som heter Tim pris med tak.
    Låter faktiskt bra i mins öron.

"Med Timpris med tak har du ett rörligt timpris som följer spotpriset på elbörsen. Du betalar för spotpriset som råder för just den timmen du förbrukar elen, plus handelsavgifter, moms och ett påslag. Men för detta påslag får du ett pristak som gör att du aldrig betalar för ett högre spotpris än 80 öre/kWh.

När elpriset på börsen är lågt följer ditt elpris med ner och du får ett lågt pris. När elpriset på börsen stiger över 80 öre/kWh är du skyddad av pristaket och behöver inte oroa dig för extrema priser.

Påslaget du betalar utöver spotpriset och handelsavgifter är 11 öre/kWh men du som har en anläggning inom någon av våra ägarkommuner Åre, Östersund eller Krokom har alltid 3 öres rabatt/kWh, vilket alltså gör att ditt påslag endast blir 8 öre/kWh."

Bytte nyss ifrån Vattenfall till Greenly, hade en kampanj där får rabatt på 200kr/månad i sex månader.

Men detta är med pristak låter väldigt intressant.

Jaha ...
    EXKLUSIV för område 2..

Snabb googling så såg att jag Telinet har något likande, ifall någon är mer intresserad att kolla upp det.
    Kunde inte läsa mig till om dem har också det enbart för ett viss område.

Last edited: 9 okt 2024
    chraist gillar detta.
  14. Kimball

Kimball Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    421

MINA ENHETER

Flyttar till villa om 3 dagar med ~10k förbrukning. Ser att jag i Kungsbacka då kan binda till 80 öre/kWh via Stockholms Elbolag... kanske vore värt det? Binda på 80 är ju trist givet priserna som är på sommaren dock... attan så knepigt. Samtidigt skönt med stabila fakturor...
    Snittpriset på elen 2024 var ju bra mycket lägre än 80 öre. Kikar jag på mina gamla fakturor är det bara 3månader jag betalat mer än så, annars ganska långt under, men historisk data i dessa tider känns jäkligt knepig att lita på alltså.

Samtidigt erbjuder de ju ngt de kallar "Jämtpriset" som låter som ngt liknande ändå. Lät som en lite intressant mellanväg rörlig vs fast...

Last edited: 9 okt 2024
  15. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Du kanske vill kolla upp dem lite mer. Tror det har skrivits en del saker om missnöjda kunder.

16. bernard

Mottagna gillanden:
    47 065
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    När jag Googlade runt lite på att binda på 6 månader (dvs fram till April), så fanns det en del att välja på för elområde 1-3. Var däremot väldigt få som erbjöd i elområde 4. Dock får man mer räkna på 100 öre snarare än 80 då, men det tar man kanske igen under andra halvan av året. Mest bör man väl dock tänka på det som en typ av försäkring som man betalar extra/en premie för.

17. Kimball

Kimball Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    421

MINA ENHETER

Bra input. Mälarenergi på 2a plats ger 82 och Svea Elbolag 83, Skellefteå på 4e som jag har mitt rörliga via idag ligger på 85. Fortfarande svår kalkyl..

Ja det är ju också en mellanväg. Man ska ju aldrig binda i andra månader än april-aug generellt om jag minns rätt, så det tordes också vara ganska smart kanske. Alltid hatat gambling, och nu när man flyttar till hus är så mycket mer på spel pengamässigt än vi haft i lgh.

18. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Att binda elpriset ser jag lite som en försäkring, och en försäkring fungerar ju som så att det sitter ett företag som ger ut försäkringen som är väldigt myket smartare än vad jag är och har mer data och mer erfarenhet. Dvs, som helhet kommer vi konsumenter förlkora på att binda eftersom elbolaget måste se till att de inte "går på pumpen". Därför kör jag alltid rörligt då jag ahr råd att bli bränd och vill tro att det är billigast sett över tid.

Har någon fakta som bevisar motsatsen vore det intressant att höra :)

LFCFredda gillar detta.
  19. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det tror jag också och ändå band vi på två år (89 öre tror) från 1/8. Liknelsen med försäkringen köper jag men vi sökte stabilitet

20. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB
    Billigaste var 102 öre, men kunde få halva priset på el abonnemang om jag valde vattenfall 1 år för 105 öre. Detta var i slutet av januari i år. Fast pris 1 år. funderar på att ta rörligt pris nästa gång. Dvs om några månader.