Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 juli 2022.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.604
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Nja. Slår du ut alla fördelar och nackdelar så är jag inte säker på att du fortfarande tycker detsamma.

Pizza varierar också i pris mellan glesbygd och Stockholm city

NiklasO gillar detta.
  2. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, det blir najs med ett snittpris i SE3 runt 3 kronor inkl. moms i morgon och Tibbers påslag som är under 10 öre. Då är det ju inte ens kallt än. Helt orimligt när det inte råkar blåsa. Vem hade kunnat ana att det skulle bli så? :money:

Screenshot_20241210-181228.png

Last edited: 10 december 2024
  3. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja jo, som nation har vi ställt till det för oss. (Vi hade, och har tack & lov fortfarande i delar, en avundsvärd situation jfr med många länder, där vi pga av vårt förhållandevis stora behov [när vi lämnade oljan bakom oss på 60- & 70-tal] byggt ut vattenkraft och kärnkraft. Men nä, det var för bra, så väck med delar av det ... Å så in med, är det tänkt, dubblad förbrukning [en ökning vi knappt upplevt tidigare, kanske sett två gånger på 130 år, vid första elektrifieringen och den stora vågen på 60- och 70-tal].

Vi får hoppas det blir lugnt framöver; men vattenmagasinen lär vara hyfsade, så det är bara hålla tummarna. Och rörligt månadsbaserat, det månadsmedel rör sig mot till slutet av månaden, ligger f.n, med 1/3 av månaden avklarad, på drygt 86 öre på spotmarknaden för SE3 (å 1 kr för SE4).

20241210C.PNG

Marjan, AxxT och NiklasO gillar detta.
  4. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det man kan göra sådana dagar som det blir imorgon, när man är dagledig (typ fjärr arbetande, pensionär, osv. - ingen nämnd ingen glömd), samt kör timdebitering förstås, är att helt stänga av allt i huset under dyr tiderna, inkl. Wifi routern, frysskåpet, osv. - precis rubbet!

Så tar man bilen in till byn och sätter sig på någon gratis uppvärmd samlingslokal, typ - biblioteket!:cool:

Där finns det även gratis underhållning! Visserligen av varierande slag och kvalitet, gratis toalet, dock en undermålig kaffe apparat som inte är gratis heller.:cry:

Men man kanske kan kosta på sig ett besök på ett konditori under dagen för dem pengarna man spar in på elen hemma?

Ungefär så som man får göra i sådana länder i krig, som Ukraina m.m.
    Så det blir även en bra övning inför livet framöver, såsom världen ser ut idag . . . :eek:

5. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.604
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Låter ju fint. Men 07-18 utanför hemmet tenderar att bli ganska dyrt. Först transport, sen troligen frukost, lunch middag att köpa

Låter nästan billigt att stanna hemma :P

6. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Bara att gilla läget, det är dock en bit kvar till rekordpriset från 2009.
    14,58 kr/kWh som spotpriset var i september 2009 motsvarar i dagens penningvärde 20,17 kr/kWh.

Last edited: 11 december 2024
  7. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.187
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 11 december 2024
  8. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1.892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag gillar inte läget men kan ju inte göra något åt det direkt. Ingen bryr sig. Över 10 kr under en timme imorgon och högre snittpris än idag.

Screenshot_20241211-153202.png

9. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7.969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om de nuvarande elpriserna håller i sig så blir det väl snart aktuellt med elpris stöd från staten igen...?

KTM och Klurre gillar detta.
  10. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Vad var det de s.k. miljötalibanerna sa: "det blåser alltid någonstans"; ergo: så mer väderkvarnar är bara bra.
    Som vi har erfarit tidigare, "importerar" vi nu priseffekter från kontinenten, för att det inte blåser tillräckligt där ...
    Prischocken: Så mycket kostar elen imorgon - Nyheter (Ekot)

Låt var och en se över sitt eget hus [land] efter behov och förutsättningar [t.ex. tillgängliga naturresurser som vattenkraft, resp. industrier] innan vi kopplar samman allt för stötta varandra. Ett land som bara med viss möda [utan att befinna sig i kris- eller krigstillstånd] fixar sin egen energiförsörjning är på gränsen att vara diskvalificerad som stat.

11. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1.892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det får man ju hoppas men under tiden det ska snackas så ska man ha råd att lägga ut pengarna också. :cry:

Ellevio byter till effektavgift vid årsskiftet också. Kul med många ändringar samtidigt.

12. emerge

emerge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

MINA ENHETER

Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Var det inte nuvarande regering som utlovade att införa så kallade sverigepriser på elen och att vi skulle komma bort från just det här. Jag gissar att minnet som vanligt hos våra politiker är kort och man redan glömt.

Klurre gillar detta.
  13. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1.892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Sen höjer de ju elskatten också.

14. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Min nätägare har haft det i ett par år nu; dvs i deras fall effektavgift existerar under sk höglasttid november t mars, vardagar 07-20. Det blir den högsta vid ett enskilt tillfälle, säg laga middag samtidigt som annat är igång i hyfsad omfattning, men inte varje gång så sker. De har även differentierad överföringsavgift för höglast resp. låglasttimmar nov-mars, men tillsammans med vid något tillfälle ngt sänkt(!) årsavgift vid införandet, innebar det inte avsevärd skillnad till det sämre här (men låg förbrukning). Dock höjs ju priserna igen, och som du säger energiskatten ...

15. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    541

MINA ENHETER

"Sverigepriser" var det väl V som lade fram som ett förslag.
    Jag minns inte att regeringen hade någon annan lösning än att bygga kärnkraftverk och sänka skatten (vilket gått sådär), men blir gärna påmind om annat var fallet.

16. emerge

emerge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

MINA ENHETER

Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Det stämmer det du säger, jag höll inte riktig koll på alla utfästelser alla partier gjorde sist. Däremot har väl alla lovat att göra något åt problemet.

17. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Efter 100 dagar.....

Gorgeous gillar detta.
  18. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det var ju knappast slumpen som avgjorde var vi placerade våra kraftverk en gång i tiden; att då plocka bort vissa av dessa, ett efter ett, får ju konsekvenser.

19. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Noterade prisjusteringarna här avseende nätdelen, som kommer vid sidan av vad politiker ev. gör med energiskatt etc, på lägenhetsnivå inför 2025 (så förvisso för en mer eller mindre låg förbrukning; men som alltid är förändringar inte enbart intressanta i absoluta termer, utan även relativa).

Årsavgiften höjs med drygt 400, så drygt 30 kr/månad mer*; överföringsavgiften som tidigare var differentierad för låglast- och höglasttid (07-20 vardagar, under nov-mar) blir nu densamma, 7 öre, 5,6 öre utan moms; tidigare var de 5,3 resp 5,9 öre + moms, å innan dess något större skillnad vill jag minnas, alltså mycket små justeringar.

Det intressanta är möjligtvis att den styrningen plockas bort, men effektavgiften, endast under höglastperioden, för den "högsta förbrukningen" höjs från 23 kr till 28 kr/kW. Vad gäller överföringsavgiften, som var lägre större delen av året, apr-okt, och 20-07, samt helger, så höjs alltså den för låglasttid men sänks för höglasttid (07-20 vardagar nov-mar). Jag vet inte hur det ser ut för andra, men för mig så är det föga förvånande mest förbrukning under låglasttid, helger, kväll/natt (somligt går ju dygnet runt), med en fördelning på ungefär 2/3 låglast och 1/3 höglast. Om ser ut så för många kanske det blir intressant för dem att höja överföringsavgiften för just låglasttid.

Dock inget att snacka om för en enskild kund, med en höjning på drygt 0,3 öre blir det t.ex. 1 kr på drygt 250 kWh, men många bäckar små. Dock är just. av fasta och effektavgift mer märkbar i kronor räknat.

* Inte så mycket, men det innebär ändå att en sketen stackars lägenhetskund kan ha fasta avgifter (nät resp. handel) på 180-200 kr/månad innan de ens slagit på strömmen och börjat förbruka.

20. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.626
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Svenska politiker har ju totalförstört elnätet p.g.a. deras godhetsknarkande, samtidigt som Karlshamnsverket tvingas bränna 40 000 liter olja i timmen nu och i princip hela Tyskland drivs på brunkol.

Detta kommer dessutom bli värre om man inte börjar bygga ny kärnkraft hyfsat omgående. En stor del av alla vindkraftverk är placerade till havs eller i direkt anslutning till havet vilket gör att de rostar mycket snabbare. Sådana vindkraftverk har en livstid på ca 20-25 år. Vet inte hur många tusen snurror de har monterat upp, men när dessa börjar närma sin tekniska livslängd kommer det bli enorma problem.

Är glad att jag bara gör av med 70-80 kWh i månaden. Snålar jag kan jag nog få ner det till hälften, men orkar inte stänga av datorn varje natt och liknande.

nexusS och Timpppa gillar detta.