Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Discussion in 'Bygg, renovering samt hus & hem' started by mange76, Jul 11, 2022.

1. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej, men den typen av diskussioner (och handlingar som brexit) gör Europa svagare.

Även protektionistiska diskussioner om vissa varor (som t ex el) skadar oss då de lätt sår split.

Det stämmer att Sverige exporterar mycket mer el än vad vi importerar, men varje vinter brukar det vara några kalla dagar då Sverige behöver netto-importera el. Att bara klippa alla ledningar till våra grann-länder skulle ge oss gynnsammare priser under större delen av året till priset av roterande strömavbrott när det är som kallast.

Nu befinner vi oss i den situation som vi gör. Oberoende av vad man tycker att våra (och Tysklands) i förtid skrotade reaktorer skall ersättas med så kommer det kosta oss väldigt stora pengar under väldigt lång tid framöver. Det kommer synas på höga energipriser och energipriserna kommer vara inflationsdrivande (när energi blir dyrare blir allting dyrare). Företag kommer gå omkull, folk kommer bli arbetslösa, pensionärer kommer välja att leva utan varmvatten, kort sagt kommer det bli trist under lång tid framöver. Det finns inte någon snabb fix på problemet med skrotad storskalig energiproduktion.

m v h Henrik

Yoko666, Buzz, katho and 1 other person like this.
  2. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    De partier och politiker som varit inblandade och denna utveckling borde ju diskas. Det är absolut en viktig sak att man vill ta stora bra beslut för miljön men samtidigt var sverige aldrig den största miljöboven utan mer att vi vill visa oss lite bättre än alla andra, förutom tyskland som var än mer godhetsknarkande med nedläggning av kärnkraften.

Man måste väl ha något att ersätta elproduktion med innan man lägger ner befintliga lösningar. Så less på att det inte verkar finnas en politisk opposition mot elprisets utveckling, det känns som alla politiker försvarar eller rättare sagt accepterar att det nu ser ut så här och det är jobbigt men vi ska försöka höja priset ytterligare om vi kan hitta på någon mer avgift.

henca and Klurre like this.
  3. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror att staten inte vill förlora skattepengar därför gör man inget.

4. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Nej det är väl helt förståeligt men hur mycket ska staten sko sig på sina medborgare. Prisökningar på elen kommer inte minska när alla kör tesla inom 10 år eller vad tanken är kring elektrifieringen, medborgaren har inget att säga till om och ingen möjlighet att rösta på någon som vill ha en lite rimligare utveckling. Hur många kommer ha råd att värma sina kåkar i framtiden?

5. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    En liten uppdatering (när nu söndagens och måndagens priser spikats slutligt tillsammans med tisdagens). De senaste 3 dagarna 15-17/12 har SE3 haft ca 2-10 öre högre än SE4 (hände i början av dec också, annars har SE4 legat i snitt drygt 23 öre högre än SE3 i dagsmedel i december, med som mest 1 kr mer i torsdags 12/12). Vi är nu tillbaka på ungefär samma nivå av ack. medel över december som vi låg på onsdagen 11/12 innan det stack iväg lite, men morgondagen ser lite högre priser igen.

20241216A.png
    20241216B.png

msandstedt and svenix like this.
  6. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    När nu söndagens å måndagens pris blivit spikade och även morgondagen är det läge för en liten uppdatering när vi passerat 2/3-delar (runt 21/12) och nu 3/4-delar.

Svagt stigande, om än vid mycket låga nivåer, i norr senaste dagarna, och fortsatt sjunkande medel för elfte dagen i rad i SE3 & 4.
    20241223C.png
    20241223D.png

Som liten jämförelse, månadsmedel 2022 & 2023 för SE1, SE2, SE3, SE4 (öre):
    2022 december 205,95 206,03 269,02 271,45
    2023 december 72,60 72,60 79,18 80,24
    2024 24/12 15,16 13,46 71,41 83,42

svenix likes this.
  7. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag är glad över att det fortfarande är relativt varmt ute i SE3. Känns skönt att överleva ändå men det kan vända snabbt.

8. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    upload_2024-12-28_13-31-44.png

Enligt elbruk landar genomsnittspriset för SE4 och SE3 på 75 öre respektive 63 öre per kWh för december, så det blev ändå inte så farligt i slutändan. Mycket tack vare att vi fick så milt väder, så nu har elpriserna varit riktigt låga \o/

Kan tillägga att detta är lägre än för 2023, som låg på 80 öre respektive 79 öre.

msandstedt and NiklasO like this.
  9. NiklasO

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, skönt att det är så varmt. Blir det lite kallt så ballar det nog ur. ;)

10. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det ska bli kallt nu runt nyår och så långt in i Januari som man kan se på SMHI här i Stockholm. Äntligen snö!

11. NiklasO

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Åh nej. Jag ogillar snö och vinter.

Och enorma elräkningar förstås..

12. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Hade tänkt vänta tills på måndag då vi får def. pris för sön, mån och årets sista dag, för att avrunda "diagramdecember"; men ja, det ska mycket till för att ändra något, och man gick ju i princip ut i flera nyheter i går (inkl. SVT:s dammsugande reporter ...) med det "fantastiska" att vi har haft ganska lågt. (Å ja, 2020 var lågt, lägre.)

Samtidigt är det ganska talande att vi som nation (enskilda å företag) är så pass "strykrädda", påverkade av priserna 2022-2023, att vi, eller våra politiker, gick igång å pucklade på varann i mitten av december.

SE3 och SE4 har t.o.m. i dag 28/12 sett 15 dagar med sjunkande månadsmedel, å det går som sagt mot f.n. 63 resp drygt 74 öre.
    I måndags/tisdags var det ack. medel, för SE1-SE4: 24/12 15,16 13,46 71,41 83,42
    Å nu som sagt:
    2023 december 72,6 72,6 79,17 80,24
    2024 28 dec 13,53 12,02 63,27 74,89
    20241228A.png
    20241228B.png

Det lär ändra på sig; å minns att midvinter, det är januari det, oftast kallare (men förhoppningsvis kickar Forsmark 3 i gång i slutet av januari, så dags ...).

Bonusdiagram, för SE3, med timpriser ställt mot månadsmedel så här långt, 28/12, och dygnsmedel.
    Ungefär 28 % (189/672) av timmarna, so far, har sett högre timpriser än månadsmedel.

20241228C.png

msandstedt, svenix and fraxion like this.
  13. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jaha, då var december månads priser spikade i dag. Det slutar med drygt 14 till drygt 26 öre i medel för morgondagen i SE3 å 4, med toppar på 40 till 50 öre. Resan nedåt för månadsmedel fick extra hjälp i går söndag, då genomsnittet var 1,3 öre för hela landet, å ett halvt öre dyrare i norr än i söder ...

SE1-SE4 (öre/kWh)
    2023 december 72,6 72,6 79,17 80,24
    2024 december 12,58 11,21 58,25 69,35

20241230A.png
    20241230B.png
    20241230C.png

svenix and uddevallare like this.
  14. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  15. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jo, inte helt oväntat i princip mitt i vintern med helger bakom oss; de senaste åren har väl t.ex. januari legat högre än december. Om knappt en vecka är det tänkt att Forsmark 3 kör igång igen efter revisionen som dragit ut på tiden [holding thumbs fingers crossed etc.], (årets, 2025, revision som var tänkt i mars ställs därför in, å man kör om inget oförutsett inträffar till mars 2026, den revisionen tidigarelades från juni, men lär bli en vinst på 14 dagar eller så).

16. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja då har vi klarat av 25 dagar av januari (priser för 26/1 är ännu preliminära). Januari, midvintermånaden, brukar väl ha lite högre priser än december, med sina helger, men det behöver inte bli så. Vi har sett fler dagar med förhållandevis stor rörlighet över dygnet (än i december), och högre toppar, men inget extremt jämfört med t.ex. 2022-2023. Lite tur med mildare och blåsigare väder med andra ord, samtidigt som vi sett förlängd revision på ett block, och sydvästlänken (SE3-SE4) ur drift i mitten av månaden.

Så här långt in i månaden ligger ackumulerat medel av spotpriserna (dvs det som till sist blir månadsbaserat medel) för SE1-SE4 på: 24,15; 24,83; 63,45; 75,21 öre/kWh.

Januari 2023 (SE1-SE4): 70,38; 70,38; 92,58; 104,43 öre/kWh.
    Januari 2024 (SE1-SE4): 61,08; 61,20; 80,29; 84,02 öre/kWh.

Cirka 10-11 öre högre i norr, SE1 & SE2, och cirka 5,5 öre lägre i SE3 & SE4, vid samma tidpunkt i december förra året. Trenden var då sjunkande, och december landade på 12,58; 11,21; 58,25; 69,35 öre/kWh. Det mesta talar för samma under januari månads sista dagar; milt väder i söder, även i norr (med kanske -10 t -15 grader som mest enstaka dag), samtidigt som Forsmark 3 planeras gå ur revision 27-28/1.
    20250126A.png
    20250126B.png
    20250126C.png

Som man kan se i timpris-diagrammet var måndag till torsdag i veckan, 20/1-23/1, inte så kul i SE3, med en topp på drygt 4,50 kr/kWh runt 08-09 på måndagsmorgonen (1,8 kr i snitt på måndagsdygnet; å som @bernard@bernard visade ovan 1,40 på onsdagen). Det är väl denna volatilitet som talar emot timprisbaserat om man inte har stora laster man kan styra, jämfört med månadsbaserat timpris. Å andra sidan låg timpriset under ack. månadsmedel t.ex. 15-19/1.

bernard and vibsp97 like this.
  17. marr

marr Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Vi har haft timpris länge. Men gammalt hus, har inte möjlighet att styra det som går mest. (uppvärming) och resten känns som det kvittar.
    Så gick vid årsskiftet över till månadspris eller vad det nu heter istället. Vore intressant o kartlägga skillnaden i pris som det hade varit. Men orkar nog inte lägga energi på det.

18. AxxT

AxxT Teen Droid Medlem

Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
  19. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Nä förändringar är sällan till för konsumenten. Det finns väl knappt inget värmesystem eller privatperson alls som pallar hålla koll på varje kvart

Själv är jag på väg bort från timpris, när jag bara orkar leta upp en bra deal på rörligt

AxxT likes this.
  20. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Har själv som sagt rörligt månadsbaserat (och låg förbrukning), och tror inte att skifte (i sommar) till kvarts-avläsning kommer att påverka.
    De senaste 20 åren har de väl bytt mätare i den här regionen/kommunen 2 ggr, senast härom året. Det första bytet innebar ju bl.a. avläsning på distans (inte att ngn åker runt en gång om året*); det senaste utökade nog "finesserna", även om det första bytet innebar möjlighet till timavläsning, så har den nu redan möjlighet till kvarts-avläsning, men det redovisas per timme (så mycket man nu kan begripa redovisningen [vissa timmar tycks vara utan last], och faktureras timmätt, månadsprissatt. Bor man i lgh (hyres-/bostadsrätt) har man sedan sällan tillgång till mätaren, så ev. anslutningsmöjligheter till HAN-portar etc. är inte aktuellt, å tämligen ointressant vid låg förbrukning.

Det månadsbaserade medel, på spotmarknaden, som ligger till grund för mitt energibolags inköpspris** påverkas förstås något om det är högt eller lågt enstaka timmar, men egentligen högst marginellt (som vi sett i en del diagram jag postat); det är trots allt i snitt 730 timmar på en månad (och 2920 "kvartar" i snitt, då får det vara bra högt om det ska lyfta medel så att det märks). Däremot avgör förstås allmänt höga eller låga nivåer över flera dagar [*alla tittar på Tyskland*].

Om man ökar granulariteten, handlar & mäter i kortare intervall lär det inte påverka det månadsbaserade i sig, allt annat lika, om jag inte tänker fel. Däremot om det påverkar efterfrågan, beteende, vid vissa tidpunkter, vilket man får anta är poängen (samt att kunna sno åt sig någon krona när det är extra dyrt), då påverkar det nog även nivån något på månadsbasis. Svårt att säga hur, tror jag. Om timpris fick vissa kunder [privatpersoner & företag] att styra till tid m lägre pris, ja då gynnades jag även om jag inte hade timpris, men hur mycket är väl svårt att säga. Däremot är det förstås bra i ett land som hade, men sedan lade ned, produktionsanläggningar och fann sig stå inför överföringsproblem (tänka sig), om kunder försöker styra så gott de kan eller orkar. Men egentligen borde det inte behövas extrema insatser.

* När det lästes av en gång om året, blev ju kommande års fakturering högst preliminär förstås (avläst förbrukn. ställdes sedan mot de kunskaper branschen har om årstider, gradtimmar etc. etc. å fördelades väl någorlunda). Det kunde förstås hända att man ett år hade osedvanligt hög förbrukn. några veckor, ombyggnation etc., då kunde resultatet bli att första fakturan efter nästa års avläsning redan var betald när den skickades ut, plus att man fick en bankgirotalong på ett antal hundra. :) Det är klart, man hade ju betalat för mycket under det gångna året.

** Olika företag kan redovisa lite olika, men flera skryter om låga påslag, och de kan de facto vara låga; säg att de redovisar ett påslag på 2-3 ören, å så ett elcertspåslag på säg 2 öre (allt före moms givetvis), men "grundpriset" en viss månad, säg: 69,5 öre, kan vara 11-12 öre mer än det månadsbaserade medelvärdet på NordPool, men jag har sett allt mellan 4 å drygt 30 öre. Exakt vad som ingår/hur beräknas vet jag ej; men de har avgifter till SvK, balanskraft, hur elen rört sig i systemet påverkar säkert, kanske ngn avgift till NordPool etc. Å på något vis sätts priset i förhållande till hur många som förbrukade just då. Detta innebär att det stående påslaget på säg 4 öre är en sak, medan differensen mellan spotmedel och redovisat pris per kWh kan variera mellan månaderna, och vara 2-6 ggr mer än det påslag som redovisas öppet och separat (men visst är det bra om det är lågt). Hur det ser ut för de med rörligt timprissatt å påslag vet jag ej/brytt mig om att gräva i; det verkar lite osannolikt att de skulle få det rörliga börspriset rakt av, så de "stående" påslag jag nämnde, 2-3 öre (plus för elcert) kanske ser ngt annorlunda ut. Å andra sidan kanske de får ngt som liknar börspriset, för att de tar risken att betala dyrt när priset är högt.