Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

1. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja då var morgondagen spikad, och därmed januari.

Det steg lite på slutet, från 25/1 till 31/1, främst från i måndags, och med sedvanlig rörlighet över dygnet i SE3 å SE4, men inte så extrema rörelser som vi sett tidigare, ca 10 t 150 öre i SE3. Cirka 16 av 31 dygn har väl dygnsmedel varit över vid var tidpunkt ackumulerat månadsmedel i SE3.

Forsmark 3 är nu planerad att börja rulla till månadsskiftet m full produktion må 3/2, men vem vet. Å andra sidan har vi rekordnivåer i magasinen, sett över 20 år, å sydvästlänken är igång igen.
    20250130A.png
    20250130B.png

Januari 2025, SE1-SE4: 23,76; 24,31; 63,44; 76,11 öre/kWh.
    Januari 2024, SE1-SE4: 61,08; 61,20; 80,30; 84,02 öre/kWh.
    Januari 2023, SE1-SE4: 70,38; 70,38; 92,58; 104,43 öre/kWh.

20250130C.png

På timpris-diagrammet valde jag denna gång att lägga in ackumulerat månadsmedel som det såg ut vid varje dygn, istället för så som det såg ut vid sista datapunkten (dvs en rät linje).

AxxT, msandstedt och svenix gillar detta.
  2. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det har skrivits förr om Sveriges elmarknad, elproduktion (å även böcker om elsystemet*), elprisområden, och varför vi hamnat där vi är, även i tidningen Näringslivet, men här är en ny artikel med en liten historik och kommentarer som är rakt på.

Haveriet bakom elkrisen: Så förstördes världens bästa system – ”Skrämmande”

* Så enkelt men ändå så komplicerat; man skulle tänka som vilken vara som helst, det behöver jag, vad kostar det? Men d fungerar som bekant inte så, produktion å konsumtion måste ske samtidigt (i princip); frekvensstabilitet å annat måste upprätthållas; handel å flöden kors å tvärs, som dessutom ändras momentant, i stunden.

3. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    541

MINA ENHETER

Här kan jag både missförstå dig och ha fel; men visst är det så att elhandelsbolagen alltid köper till NordPools spotpris. Därmed är deras medelinköpspris viktat mot sina kunders förbrukning och inte ett simpelt timprissnitt för en viss månad.

Jag tror att liknande gäller för oss som har rörligt pris på el (ej timpris). Det snittpriset som vi betalar är hela kollektivets (vi med samma abonnemangstyp hos samma elhandelsbolag) viktade snittpris. Men andra ord så påverkar jag mitt pris beroende på när jag använder elen, men då det slås ut på X tusen kunder så påverkar det i mycket mindre skala.
    Jag tror att det är detta sistnämnda som gör att du sett mellan 4-30 öre "påslag" mot medelspotpriset, om det nu är så att du själv har räknat fram medel.

4. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 604
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Idag anmälde jag mig till ett annat bolag. Byter bort Tibber och timpris. Finns helt enkelt inget värde för mig att varken stanna kvar eller ha timpris

årsförbrukning på cirka 5000kWh och inte så mycket jag kan styra

5. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jag tror inte du missförstår, eller har något direkt fel; det är min bild också, som jag skrev längre ned:
    Jag ville alltså tydliggöra detta. Dvs jag utgår självklart från att det pris vi betalar inte ska vara detsamma som spotpriset, det sistnämnda är mer en indikation på hur det går för stunden (och när månaden är slut vet man att man i vart fall inte får lägre pris :) om man inte har fast som råkar vara lägre). Och ja, jag har tillskrivit de variationer mellan spotmedel och fakturerat pris (före påslag som en del redovisar separat) till just dessa variationer, volymvägningar, å andra mindre förändringar. På samma vis som snittpriset är "hela kollektivets (vi med samma abonnemangstyp hos samma elhandelsbolag) viktade snittpris" så ställs det mot den totala förbrukningen för hela månaden, oavsett när det förbrukades, om man har rörligt månadsbaserat.

6. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    541

MINA ENHETER

@Tripod@Tripod
    Jag citerade inte hela, då det var lång text. Och jag missförstod kanske dig lite, jag trodde du tillskrev det högre priset som påslag och andra avgifter, men det låter som att vi håller med varandra.
    Dina sammanfattningar tror jag är mycket rimliga och ger som du säger bra indikationer.

Dock om jag ska vara petig så stämmer inte detta helt isf. För att exemplifiera med ett extremt fall: alla (alltså verkligen 100%) av kunderna med rörligt elpris använder el endast när priset är under 10 öre. Och absolut inget annat. Då kommer fakturan ha ett pris på under 10 öre. Även om medelspotpriset har varit högre under månaden.
    Men nu är jag ju inne på småsaker, och detta kommer ju självklart inte hända i verkligheten.

7. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jo, tyvärr lång. Hade inte behövt citera; nämnde bara fall du missat den biten.
    De är i vart fall inte sämre än att jag i princip har kunnat räkna ut på kronan vad månadens faktura landar på när jag vet förbrukningen; men det förstås, som jag sade rör sig dessa differenser (volymavvägningar, avgifter t SvK, NordPool etc.) på ett antal ören, vanligtvis inom ett visst intervall som jag noterat, då slår det inte så mycket fel; om man nu någon gång skulle vilja roa sig med det. Så även om spotprismedel självklart inte är samma som "elpriset" (å här menar jag elpris före elhandlarens påslag till slutkund å elcert] så förklarar det kanske 85-95 % av vad slutnotan landar på.
    Jo, det förstås blir den logiska följden (men spotpriset skulle också börja påverkas av ett sådant beteende).

Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  8. AxxT

AxxT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    256
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Hej gott folk!

Kan någon berätta vad ert rörliga el pris var i Februari?
    Område 3.

Tack.

9. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 797
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Skulle nog gå snabbare kolla här
    Nord Pool | Data Portal

Det flesta elbolag idag säljer sin el för inköpspriset från elmarknaden sedan lägger på typ ett abonnemangskostnad från typ 49-69:- per kund.

Sedan elnätsavgiften kan ju dock kraftigt variera i område 3 som gör att priserna sticker iväg beror på vem som äger elmätarna.

10. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 255
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig 96.31 öre/kWh, bor i Stockholm

11. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 284

MINA ENHETER

90.76 ex moms i Östergötland

12. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 650
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
  13. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Fakturerat pris 89,19 öre/kWh, exkl. moms. (Spotprismedel var 770,49 kr/MWh, ergo 77,05 öre/kWh. Mitt månadsprissatta 85,29 öre/kWh [diff. ~8,24 öre], därutöver elcert. 1,9 öre samt påslag 2 öre, dvs 85,29+3,9=89,19 öre före moms.)
    Som du såg ovan stämmer inte det riktigt; de flesta har ett påslag som flera listar öppet (kanske inte alla), sedan brukar det ofta vara en diff. då de har avgifter till gud vet vad, börsen i sig, Svenska kraftnät för balanskraft, sedan gör de volymavvägningar [gud vet hur], så det blir aldrig exakt börspris utan ett antal ören över. Men som du säger, rent generellt är, å vi är flera som har lyft hur nivåerna ser ut, Nord Pool en mycket bra indikator på var det landar. (Genom att lägga på 6-10+ öre brukar min egen beräkning träffa bra rätt.)

henca och AxxT gillar detta.
  14. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    76,86 öre/kWh för februari 2025, SE3 (Stockholm) enligt Tibber.
    Spotpris 69,95 öre/kWh.
    Påslag 6,90 öre/kWh.

Om man vill kan man även lägga på abbet på 39,20 kr/månad.
    Allt ex moms.
    88% kärnkraft.

Om vi räknar på det totala fakturabeloppet inkl. moms så blev det 1 kr/kWh.

Kör mest tunga prylar på nätterna pga alla möjliga nya kuliga avgifter som hittas på. Orkar knappt hänga med längre och det blir bara mer och mer komplicerat. Jag tillverkar inget varmvatten mellan 06-22 för att inte bli straffad av Ellevio (halv effekttopp räknas 22-06). Pumpen är ganska dum och är på 9kW men jag har begränsat den till 6. Vet inte om det gör så stor skillnad när det räknas på en hel timme. Men men, det funkar. Den har en ganska basic prisstyrning som ändå gör att den undviker att använda elpatronen på "dyra" timmar men det är bara för värme, varmvatten gör den när den vill (om man inte anger blockering mellan vissa tider, som jag har gjort). Den svaga kompressorn går typ dygnet runt den här årstiden.

Last edited: 17 mar 2025
    AxxT och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  15. AxxT

AxxT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    256
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Tackar alla för som har skrivit!

Jag själv greenely.
    79,65 öre
    + Rörliga avgifter 14,30 öre
    93,95 öre ex moms

Vi försöker lösa så vi kör det mesta när det är som billigast.
    Vår berg värme pump är inte smart så nte mycket jag kan styra, kör utan elpatron, förutom när det blir ner mot -20. Som händer väldigt sällan där jag bor.

Har kollat runt och lite, men för oss känns det som vi kommer spara mer på köra rörligt.
    Tills pumpen byts mot en smartare.

16. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 255
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kör du timmespris? Annars spelar det ingen roll när på tiden du använder elen. Jag kör med rörligt ej timmespris

17. AxxT

AxxT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    256
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Ja, jag kör timpris.

18. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 475
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Håller inte med dig riktigt.

Säg att du behåller timpris men inte ändrar något i ditt beteende utan förbrukar som "snitt kunden"
    Då borde du komma ganska nära "rörligt pris".
    Fördelen med timpris är att du har möjligheten att påverka och aktivt välja att t.ex. inte tvätta när det är som dyrast och då komma strax under timpris.

Blir svårt att komma långt under sålänge man inte kan styra uppvärmningen och inte har elbil men ändå några ören under.

Vi kör t.ex. timpris och gör inget aktivt just nu för att undvika eller använda vissa speciella timmar. Ändå ligger vi alltid +/- 5% runt det rörliga priset för vi förbrukar som en genomsnittlig kund med rörligt elpris.

Du kan inte göra nuvarande pump smart med seriell kommunikation eller något relä?

AxxT gillar detta.
  19. Kabe 780

Kabe 780 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Någon som har har koll på vilken bolag som är billigast på fast avtal inklusive moms?

20. DroidJunkie

DroidJunkie Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 397

MINA ENHETER

Enligt elskling och compricer så kan man få rörliga avtal med Greenely? Verkar bli billigast nu när jag ska byta från CheapEnergy. Trodde det bara hade timavtal? Vad är era erfarenheter?