Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

1. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    573
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, det blir lätt att man struntar i det man inte kan påverka; på förbrukningssidan kan och har folk gjort en del, även hjälpt av teknisk utveckling/energisnålare utrustn. etc. då vår totala förbrukning hittills varit tämligen stabil sen 80-talet, trots större befolkning. Men ja jo, det talas ju om kommande elektrifiering, vad jag kallar "tredje vågen" dvs efter första, och sedan andra med eluppvärmda bostäder/lokaler som ersättning för olja å annat. Men vi har inte sett ngt i stor skala/stora rörelser än (kvarvarande anses ofta vara industrier och transporter), även om enstaka industrier säkert skiftat.

Eländet är ju mer på annat håll, som du säger resp. antyder, monpolsituation på nätsidan med "hittepåpriser" resp. volatila priser i elhandeln pga brister i intilliggande nät etc. Men vi skulle visst få några ören lägre energiskatt i år (som numera är i princip rent fiskal, inte för att styra till låga utsläpp eller annat). Tjo. De borde åtminstone kunna ta elnätsbolagen i örat. (Utbyggda stomnät & energiproduktion tar ju tid.)

PS Läs ej heller artiklar om hur kommuner för "snabba cash" in, sålde sina nätbolag vidare, som sedan i vissa fall kan ägas av bolag utomlands. Just denna kategori har ofta sett högre höjningar än de rent kommunägda nätbolagen. Våra kommuner är ofta vansinnigt inkompetenta/alt. har ålagts allt för mycket av staten, å hittar inte kompetent personal. De sålde fastigheter, också för "snabba cash", för att sedan bli hyresgäst i det som de tidigare ägde, men insåg sedan i en del fall att det var bättre att köpa tillbaka. Inte bra för blodtrycket att läsa om.
    Om inte organisationer å liknande så har ju den årliga Nils Holgersson-undersökningen uppmärksammat prisskillnader över landet (även fjärrvärme har ju stuckit iväg i pris). EI ska väl få lite bättre verktyg av regeringen att hantera nätbolagen, men det behövs nog mer.

2. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    958
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag förstår inte varför elmarknaden måste vara så otroligt komplicerad. Vi har nätabonnemang, elhandelsavtal, elzoner, elmarknadspriser och elexport till EU som driver upp priserna för oss. Dessutom betalar vi utländska företag för el som produceras i Sverige. Till exempel är Eon ett tyskt företag som vi skickar stora summor pengar till. Sen har vi effekttavgiften, kvartspriser, och nästa år kommer det säkert något nytt att förvirra oss med. Jag kanske har missförstått en hel del, så rätta mig gärna om jag har fel. Jag ser el som en grundläggande infrastruktur som alla behöver, precis som vägar. Det borde finnas ett statligt företag som erbjuder ett abonnemang och avtal med samma priser, utan priszoner. Om man använder mycket el betalar man mer, och elen kan säljas dyrt till utlandet. Jag tror inte att konkurrens och den fria marknaden är lösningen för att få ner priserna, även om många anser det. Det kan säkert fungera på vissa områden. Dessutom verkar det inte som att staten är intresserad av att sänka priserna för svenska folket, till skillnad från vad Norge har gjort för sina medborgare.

Det är ju lätt att klaga men någon som har en bra idé hur det skulle kunna vara enklare, billigare, lite inkomstbringande men inte kassakon som man kan mjölka hur mycket som helst?

Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  3. bertone_x19

bertone_x19 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Antar att det handlar om att ta bort så mycket man kan från elmarknaden, och då lär ju el-bilar ligga högt på listan...

4. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 698

MINA ENHETER

Vanliga dödliga betalar AI och sociala mediebolagens el...