Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Discussion in 'Bygg, renovering samt hus & hem' started by mange76, Jul 11, 2022.

1. Kate

Kate Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Det går faktiskt nästan +- noll att generera el med mitt elverk istället. Man får typ 2 kWh/liter bensin.

Bensinröken kommer att ligga tung här i vinter.. :(

Timpppa likes this.
  2. Anne Droid

Anne Droid Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Det finns ju vissa risker med att kallställa rum också. Det är ett litet moment 22 :)

Kristy, Kate, bernard and 1 other person like this.
  3. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Har nu varit och köpt in gaskök och patroner nog för att laga mat 2 gånger dagligen under 2 månads tid. Köpte även massa torrmat (Huel) som bara kräver kokande vatten för att få en färdig måltid.

Även om jag inte behöver använda detta nu under vintern så kommer både gasköket och maten till användning under mina vandringar nästa sommar.

Ska även skaffa en UPS som klarar att köra datorn och liknande under i alla fall 7-8 timmar.

Kristy, bernard and Kate like this.
  4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Vattenfall har sina timpriser på sin sida. Jag noterade just att man kan jämföra med hur det var för ett år sedan: vattenfall.png

Nästan ingen variation över dygnet. Eller åtminstone så liten att den inte syns numera.

Edit: Jag tittade bara på bilden. När jag kollar siffrorna så ser att det är rätt mycket variation även då egentligen. Från 44 till 62 öre ungefär. Dvs ca 50% upp från lägsta till högsta.

Tomaro likes this.
  5. schrödinger

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Blir rekordpris imorgon igen, 798 öre per kWh i Skåne. Jag gjorde en snabb beräkning, och tar man med skatter och överföringsavgifter så kommer en dusch på 15 min med varmvattenberedare kosta ca 160 kronor.

Allt detta i "miljöns" namn, samtidigt som Karlshamn bränner 70 000 liter i timmen...

Kate likes this.
  6. Kate

MINA ENHETER

Det gör det! Tror försäkringsbolagen kräver 12 grader eller något sådant.

Men jag tror vi hamnar där. Man får kallställa hela huset och värma upp ett rum med elverk. Bara att tappa alla vatten-/värmestammar och vänta in våren :o

Last edited: Aug 22, 2022
    cobben likes this.
  7. Tomaro

Tomaro Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Betänk även att varje människa i huset bidrar med cirka 100 W energi. Ju fler ni är i huset, desto mindre extra energi behövs.
    Men varje person kostar nog lite mer i energi per dygn än de ger, i varmvatten, matlagning, datorer (som iofs all el som datorn drar blir till värme (mycket lokalt i rummet iofs))

8. Kate

MINA ENHETER

Oklart. Vi har en splitteeny luft-/Vattenvärmepump installerad i april. Vi har hittills förbrukar ca 80% av deras beräknade förbrukning. Vi är 5 st i hushållet. Misstänker att det hjälper till att sänka förbrukningen.

Varmvatten ligger väldigt långt under beräknat. Kanske 50%.

9. xKit

xKit Infant Droid Medlem

Hur gjorde du den uträkningen?

Jag får det till typ 50 kronor - OM man kör elpatron, har timpris och duschar när det är som dyrast, vilket är absolut worst case scenario. I praktiken med genomsnittligt månadspris (vilket de flesta med rörligt pris har) så blir det lägre, likaså om man har t.ex. värmepump som värmekälla för varmvattnet.

Men kanske har jag fel i min uträkning? Såhär räknade jag:

12 liter per minut (0.2 l/sek, verkar vara något standardvärde för dusch)
    15 minuter
    30 graders uppvärmning av vattnet (säg 10 grader in, ~40 grader ut)
    8 kronor per kWh
    4.2/3600 är någon värmekoefficient för vatten jag sett florera på nätet

12*15*30*8* (4.2/3600) = 50.4 kr

Säg att man har en effektbesparing på minst 50% med värmepump, månadspriset hamnar på 4 kr och man duschar mer rimliga 7 minuter:

12*7*30*4* (4.2/3600) / 2 = 5.88 kr

Eller för att ta ett annat exempel som torde vara hyfsat vanligt för t.ex. fritidshus. Säg att man har en genomströmningsvärmare på 15kW (tror dock inte man kan få ut 12 l/min 40-gradigt vatten från en sådan):

15 kW
    15/60 timmar (15 minuter)
    8 kr per kWh

15 * 15/60 * 8 = 30 kr

Så jag förstår inte riktigt hur man kommer upp i 160 kr?

Last edited: Aug 23, 2022
    Kristy and Klurre like this.
  10. schrödinger

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag räknade med 200 liter vatten uppvärmt från 10 till 45 grader. Det drar exakt 8,14 kWh. Räknar man med 100% påslag med skatter, överföringsavgifter, elcert osv så blir det en kostnad på 130 kronor. Visst, det är 30 kronor under min grova beräkning (som jag gjorde i huvudet när jag skrev inlägget), men det var ändå hyfsat nära. Och ärligt talat, oavsett om det kostar 80:- eller 160:- så är det absurt i vilket fall som helst.

11. xKit

xKit Infant Droid Medlem

Ok, tack för uträkningen!

Det är dock många variabler från fall till fall i denna typen av beräkningar. Jag mätte t.ex. nyss upp hur mycket vatten som kommer ut ur mitt duschmunstycke per minut - 7 liter/minut. Mätte även upp temperatur på kallvatten och lagom duschtemperatur - 12 respektive 37 grader.

Med de variablerna skulle en 15 minuters dusch med elpatron, 8 kr/kWh och 100% påslag med skatter osv. alltså kosta

7*15*(37-12)*(4.2/3600)*(8*2.0) = 49 kr

Kan dock tycka att det är ganska extrema värden fortfarande.
    En mer normal duschtid verkar vara 5-10 minuter, så säg 7 minuter.
    Ett mer normalt påslag verkar vara ca 30%.

Då får vi istället 7*7*(37-12)*(4.2/3600)*(8*1.3) = 15 kr

Byter man ut elpatronen mot berg- eller jordvärme så kan man komma ner i 20% förbrukning i bästa fall, men säg 30% i realiteten. Då får vi

7*7*(37-12)*(4.2/3600)*(8*1.3)*0.3 = 4.50 kr

Nu har ju inte alla jordvärme, 12 grader kallvatten, 37 grader duschtemperatur, 7 minuters duschtid, 8 kr/kWh elpris och 30% påslag. Men detsamma gäller alla andra värden på variablerna, som t.ex. det ursprungliga worst-case-scenariot. Vad jag vill visa är att kalkylen förändras dramatiskt beroende på ingångsvärdena, så 160 kr för en dusch (eller 130 kr) får nog ses som något extremt over-the-top-scenario som i princip ingen har.

Man kan ju lika gärna cherry-picka extremt låga värden, t.ex. duschtid 3 min, jordvärme med perfekt verkningsgrad, snålspolningsmunstycke och 34 graders duschtemperatur och komma fram till 65 öre för en dusch...

jogge and Kristy like this.
  12. schrödinger

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Oavsett hur vi än räknar så kan vi nog komma överens om att det blir för dyrt :)

13. xKit

xKit Infant Droid Medlem

Absolut! :) Dagens elpriser är inte hållbara, och framförallt snedfördelningen mellan elprisområdena har ju blivit helt tokigt!

14. Ugga

Ugga Senior Droid Medlem

Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tyckte i början på sommaren när jag skulle förnya avtalet att dubbla priset på fastprisavtal var för dyrt så hoppade på rörligt. Ångrar det bittert. :D Då var det kanske 120öre/kWh.. Dock lägenhet så överlever väl med rörligt trots elområde 3.

Landstället har jag bundet till våren 2024(36 månaders)för 41,75öre/kWh ink moms. :)

bernard likes this.
  15. flipp

flipp Android Expert Moderator

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Uppe i Umeå är elen fortfarande billig. En av få fördelar med att bo här uppe. Tycker korta somrar, lägre löner och långa avstånd suger så man får trösta sig med relativt billiga elräkningar. :P

bernard likes this.
  16. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Absolut är det dyrt! Så då får familjen faktiskt finna sig att skippa 15-minuters-duschar! Finns absolut ingen anledning alls att duscha så länge! 200 liter är mer än ett ordinärt badkar. Kan också notera att mitt nya duschmunstycke drar MYCKET mindre vatten än mitt gamla trots riktigt bra strålar. Några 12 liter per minut får jag knappast ihop från det. Påslaget med 100% känns också tveksamt.
    Men även med en halvering eller rentav delat i 4 är det DYRT!

17. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

När styrelsen för ett tag sedan gick ut med att elpriset skulle gå upp till 4,50 inkl alla avgifter osv. Tyckte jag det kändes dyrt. Börjar alltmer kännas som bra pris.

18. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det
    Man kan bo i bilen, som en del gör i USA, och stänga ner huset helt under vintern.

Ska man ändå bränna bensin ellet diesel för värme och el, varför inte låta bilen göra det jobbet?

Behövas inga dyra investeringar, allt är redan klart!

patrick0209 and Kate like this.
  19. Kimball

Kimball Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Gjorde samma miss fast då jag kunde teckna på ~163öre och kände att "näheddu, den lätte går jag inte på", ganska bittert nu även om vi också sitter i lgh, dock förbrukar vi märkligt nog 4500-5000kwh per år på något vis. Fine att vi pga 2åring tvättar, tumlar och använder diskmaskinen mycket men ändå.
    Är väl främst glad över att vi inte gick igenom med planerna på ~4 miljoners lån och bosätta oss i hus för 1 år sedan. Hade inte varit ett särskilt kul scenario i dagsläget...

Taskman and bernard like this.
  20. Ugga

Ugga Senior Droid Medlem

Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @Kimball@Kimball Har mellan 6500-7000kWh/år i vår lägenhet utan att betala för uppvärmning förutom elgolvvärme i ett av badrummen.. :(