Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

  1. Warleader

    Warleader Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2018
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    22
    Telefon:
    oneplus 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    oneplus 7
    Så som jag förstår det två veckor till har nuvarande regering makten
    om nu inte Magdalena väljer att avgå tidigare


    Om den som är statsminister väljer att avgå efter ett val, begär hen att få avsluta sitt uppdrag hos riksdagens talman. När talmannen godkänt ansökan är det talmannens uppgift att ta fram ett förslag på en ny statsminister.

    Om statsministern väljer att sitta kvar efter ett val ska en statsministeromröstning hållas i riksdagen inom två veckor efter att den nyvalda riksdagen har samlats. Om mer än hälften av riksdagens ledamöter då röstar nej till statsministern måste statsministern avgå. I annat fall kan statsministern sitta kvar. Sedan valet 2014 är det obligatoriskt att det hålls en statsministeromröstning efter val
     
    bernard, Kristy, AxxT och 1 annan gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det där är beroende av framtida politiska beslut. Vi får väl hoppas att Sverige inte är så dumma att vi ger tillstånd till fler exportledningar för el så länge vi har ont om el.

    Moderaterna har tydligt sagt att de vill se ett högkostnadsskydd enl. Norges modell där norska staten står för 75% av kostnaden om elen kostar mer än 1:-/kWh. Moderaterna säger också att de vill att stödet ska gälla för elräkningar fr.o.m. augusti.

    Så jag tror inte att det blir en långsammare behandling av elprisstödet med en högerregering. Snarare tvärtom eftersom Socialdemokraterna hittills inte kommit längre än att de gett Svenska Kraftnät i uppdrag att utreda hur stödet ska se ut.
     
    polar590, Klurre, Avarell_Dalton och 2 andra gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag är lite tveksam till din beräkning att man skulle kunna generera el för 3,60 kr/kWh. Mellan tummen och pekfingret innehåller en liter diesel energi motsvarande c:a 10 kWh. Men det gäller om man eldar upp dieseln och gör värme av den. Ska du köra en motor på dieseln som driver en generator så kommer verkningsgraden att hamna nånstans på drygt 30%. D.v.s att av en liter diesel får du kanske 3 kWh elenergi. Då hamnar vi på ett pris per kWh på 6 kronor ungefär. Så 3,60 kr låter lite för billigt i mina öron.

    Sedan har du det faktum att billiga små portabla elverk inte är gjorda för kontinuerlig drift. De har en livslängd på kanske några hundra timmar innan det behövs service och reservdelar. Och så tillkommer kostnaden för inköp av elverket som ska divideras med antalet kWh du producerar.

    Sådär väldigt mycket pengar kommer du troligen inte att spara på att generera el med dieselelverk om du räknar samman alla kostnader tyvärr. Sedan är det ju också otroligt mycket mer opraktiskt än att bara slå på den vanliga strömbrytaren.
     
    Klurre, Kristy och jogge gillar detta.
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    0,19 liter/kWh enligt energimyndigheten som testat några dieseldrivna elverk. Opraktiskt som fan. Men det kan man nog leva med om man sparar 5-15 kr/kWh :)

    Jämförelsesida
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag läser testet men får inte ihop att de skriver om en bränsleförbrukning på 0,19 liter/kWh. Det borde vara teoretiskt omöjligt. Volvos senaste personbilsdieslar ligger på en verkningsgrad av 46%. Att en liten primitiv dieselmotor i ett portabelt elverk skulle komma över 50% i verkningsgrad förstår jag inte hur det skulle gå till? Jag misstänker att siffran 0,19 liter/kWh inte stämmer riktigt. Förutom dieselmotorns verkningsgrad så har vi ju också generatorns verkningsgrad att tänka på. Även om elmaskiner är effektiva så är inte verkningsgraden 100% utan kanske runt 95-97%.
    Så rent teoretiskt borde det inte gå att komma så lågt som 0,19 liter/kWh. Men jag släpper det. Jag vet inte hur de har fått fram sina siffror.

    Mer bekymmersamt om man läser testet av de två dieselelverken är dessa noteringar:
    Om Kipor: "Stora mängder svartrök kom ur elverket efter 30 timmar. Testet avbröts."
    Om Defenda: "Eldslågor slog ur avgasröret efter 16 timmar. Testet avbröts."

    Alltså, de är inte gjorda för kontinuerlig drift utan bara tänkta att användas tillfälligt. Av åtta testade små elverk var det bara tre som klarade "långtidstestet" på 150 timmar. Fem av åtta gick sönder innan de kört i 150 timmar...
     
    pobin, Kristy, Kate och 5 andra gillar detta.
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag håller med. Förbrukningen låter i lägsta laget. Men även om man räknar på 0,25 liter/kWh så är det ju ”billigt”.

    Men som du säger så bör man nog köpa ett bättre elverk. Det finns ju sådana som är gjorda för kontinuerlig drift. Fast de kostar därefter.

    Jag köpte mitt mest som en försäkring. Jag vet att jag alltid kan få el för ca 10 kr/kWh. Även när samhället sviker
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Alltid? Nja, knappast eftersom driftstiden enligt tester som stod ovan är ganska kort...
     
    Kate och Asawi gillar detta.
  8. KiloEterna

    KiloEterna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    975
    Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Intressant att du skrivit om detta, då jag sitter i sitsen att teckna elavtal med just Mälarenergi. Är sjukt sugen på att testa deras förvaltade elfond och så lär det bli. Ska flytta in i en tvåa, så elräkningarna lär inte bli enorma men rörligt känns livsfarligt :eek:
     
  9. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Ta det lugnt! Snart får vi lägre elpriser....
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är sant. Fast det var bara ett som gick sönder. Övriga kan antagligen startas om igen. Dieselelverkets eldslågor är ju lite oroväckande dock.

    Men visst. Säker är man väl aldrig. Kanske bättre att uttrycka det som mindre osäker :)
     
  11. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Varför skulle vi få det? Kärnkraft bygger man inte på en natt...
     
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    EU-kommissionens förslag däremot kan göra skillnad redan inom några månader.
     
    Kristy gillar detta.
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    I Sverige är det väl svenska staten som tjänar 90% av inkomsterna från de höga elpriserna. Detta eftersom staten drar in alla flaskhalsavgifter via Svenska Kraftnät som är ett statligt bolag. De flesta större kraftverk både kärnkraft och vattenkraft ägs av Vattenfall som är ett statligt bolag. Och staten drar in all ökad moms som blir följden av de höga elpriserna till statskassan.

    Så vi borde ju kunna fördela om detta tillbaka till svenska folket alldeles oberoende av ev. beslut i EU. Om bara politikerna vill.
     
    Kristy, schrödinger, KTM och 3 andra gillar detta.
  14. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Nä,inte bygga nya men starta upp dom som ligger i malpåse,mm. Vi har ju nya som lovat....
     
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    De ligger inte i malpåse, de är nedlagda och kräver både politiska beslut och en massa investeringar som tar tid innan de går att starta igen, det är tveksamt om det går att få lönsamhet i det.
     
  16. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Jag har sett påståendet att de är såpass rivna/nerlagda att de inte går att start upp igen med mindre insats än att riva färdigt och bygga nytt.
     
  17. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Läste att det var för vissa verk bara för företagsekonomiska och legala skäl man inte kan och ej utrett och nu när man har dom som lovat lägre elpriser snabbt. Det var prioriterat så..
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fortfarande rätt hyggligt enligt Elbruk. 50 öre SE1/2, 126 öre SE3/SE4.
     
  19. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Ja, och imorgon verkar dagspriset gå ner till 104 ören.
    Antar det fortsätter blåsa :)
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jo, det är 30% vindkraft idag. Det håller nere priserna.

    upload_2022-9-15_16-42-16.png
     
    bernard gillar detta.