Just gått från iPhone till SGS, inte helt nöjd

Diskussion i 'Galaxy S' startad av fandroid, 25 aug 2010.

1. fandroid

fandroid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har nu efter några dagars mkt aktivt användande bestämt mig för att sälja min SGS. Men jag är rätt övertygad om att jag kommer tillbaka till en ny Android-enhet snart. Men för just mitt användningsmönster upplever jag att iPhone fortfarande är bättre. Låt mig motivera...

Till att börja med vill jag säga att mkt med SGS är riktigt grymt. CPU och GPU har bra råprestanda, luren är lätt och känns tålig. Och framförallt är skärmen fantastisk när det kommer till storlek och färger. Den är perfekt för att se bilder på och högupplöst film är makalöst snyggt på SGS. Dessutom har den ju inbyggt stöd för de flesta vanliga videoformaten.

Om jag var en användare som, utöver att ringa, mest tittade på film på min lur skulle SGS vara ett självklart val. Men mitt främsta användningsområde utöver att ringa är textbaserat: surfa, läsa, twittra, facebooka osv. Och här känner jag att iPhone 4 är bättre på flera sätt:

Svart text på vit bakrund ser helt enkelt skarpare ut på iP4 och är behagligare att läsa. Dessutom tar batteriet snabbt slut på SGS vid denna typ av användning. Någonting som tycks ha med SAMOLED-tekniken att göra då just vit färg ska suga mkt kraft eftersom skärmen rent tekniskt inte stöder färgen i grunden om jag förstår saken rätt.

Vad gäller själva OS:en som sådana så känner jag också att iOS ännu passar mig bättre. Och jag säger "ännu" därför att skillnaden mellan iOS 4 och Android 2.1 är betydligt mindre än vad det var mellan t ex iOS 3 och Android 1.6. Men jag upplever att alla, för mig konstanta, småsysslor utförs något snabbare på iOS som är mer "tight" och enhetligt i funktionaliteten. Ibland känns Android direkt klumpigt, vilket till stor del har med tredjepartsappar att göra (t ex facebook-appen som är betydligt bättre på iPhone).

För den som gillar att trixa och fixa med sin teknik är såklart Android mkt bättre, eftersom systemet är mer flexibelt och man kan styra över det mer själv.

Om ryktena om 3.0 stämmer och införlivas så tror jag att det bara är en tidsfråga innan Android drar ifrån iOS rejält. Det är en "bredare" plattform i grunden och om bara det där lilla extra här och var i interfacet kan putsas till, samtidigt som vi får lite mer kvalitetsappar på Market, så lär nog saken vara klar.

Jag gillar Android-filosofin i grunden, samt den höga takten som Android utvecklas i, och kommer hänga kvar här och följa Android utifrån i väntan på att det är dags för nästa robotlur! :)

2. Denoud

Denoud Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ska inte klanka ner på dig fandroid, säger istället grattis! iPhone 4 är en grym lur, absolut.

Men den passar inte mig (eller de flesta här ;-) ) och kommer troligen aldrig göra det så länge Apple håller benhårt i tyglarna.

Android passar mig, just för att jag har möjligheten att byta ut "allt". Ex byta tangentbord till swype eller till något jag själv utvecklat. Jag kan bygga en egen homescreen eller widget till en som jag gillar som är helt anpassad för mig, jag kan bygga en egen facebook app med den funktionalitet jag vill ha (har faktiskt byggt en simpel i .NET).

Allt detta anser jag är fantastiskt och det kommer aldrig ske i iOS.

3. poipoi

poipoi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Offtopic kanske.. Men om man jailbreakar en iphone.. Hur upplåst blir den då egentligen? Vad kan man göra för extra saker så att säga..

4. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

fandroid:
    Det är alltid bra när man inser vilken produkt som är rätt för en själv och kan göra ett korrekt val. Även om iPhone 4 inte matchar SGS för mig hoppas jag att du blir riktigt nöjd med den.

Bara en tanke om apparna. Själv tycker jag att det börjar gå för långt med appar för allting som fungerar minst lika bra genom att göra en genomtänkt hemsida för smartphones. Tyvärr tror jag Apples val att inte inkludera Flash kommer leda oss in än mer på den vägen med onödiga appar.

5. fandroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då blir den helt upplåst, men jag har aldrig gjort det själv. Har inte tid och ork att fiffla och dona på så vis som jag gjorde förr. Om något skiter sig riskerar det att pajja för mig även i mitt jobb som är rätt beroende av att jag hela tiden ska kunna vara tillgänglig och kommunicera.

I en hel del fall kan jag hålla med dig. Men i flera centrala och mer komplexa funktioner tycker jag helt klart att appar är att föredra (facebook, twitter, mail, kalender, karta/gps, rss osv).

Jag tycker det är kass att Apple vägrar flash, men jag är glad att ha en separat app för t ex SVT Play eftersom det är betydligt snabbare och smidigare.

Har f ö nyss läst om nya dualcore snapdragons. Börjar redan bli sugen på första telefonen som levereras med dualcore, 3,5-4 tum skärm och Android 3.0 ;) Lär ske omkring årsskiftet...

6. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Lycka till fandroid! Det låter som om du lagt mycket eftertanke i ditt val och jag kan bara hoppas att du blir lycklig med din nya mobil, hur corny det än låter ;)

7. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Min personliga gissning är lite senare, senare halvan av Januari eller skiftet januari/februari. Återstår att se vem som har rätt.

Och lycka till med din iPhone, det är riktigt bra telefoner, och App-utbudet är galet, men för mig är friheten och öppenheten väldigt viktig och Android passar mig som handen i handsken :)

8. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Tveksam till detta påstående. Jag läste samma på ett forum men jag tycker det verkar knepigt om samsung skulle ha skeppat syskon med olika moderkort och komponenter. Att byta ut knapplayouten eller sätta dit ett tangentbord är en sak, men att till synes utan orsak ta bort gyrot i eu-versionen verkar omotiverat.

Så antingen har alla ett gyro som funkar ungefär som ip4 fast 3d part mjukvara inte ännu är optimerad (asphalt funkar ju lika på båda plattformarna) eller så har ip4 något helt nytt. Som jag skrev så verkade det på trumspelet som att den faktsikt behöver spinna upp under några sekunder för att kalibrera sig, och sedan var den igång. Lite som att starta gpsen manuellt. Något som tyder på att den suger batteri på ett helt annat sätt än en accmeter som saknar rörliga delar.

Om SGS skulle klara av ett sånt trumspel med den precisionen som filmen påvisade så skulle jag bli grymt nöjd.

9. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Eh... De har LAGT TILL gyro på amerikanska modellerna inte tagit bort från de europeiska. I9000 kom före de amerikanska modellerna.

Sent from my personal Dis-organizer GT-I9000

10. Denoud

Denoud Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Källa?

Vad har du för källa på det här? URL?

Alla nyheter jag sett sen maj på I9000 har det stått "six-axis sensor"..

11. fandroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

12. Fredrichc

Fredrichc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lite offtopic men jag bara måste :)

iPhone 4 verkar helt grym, men oj vad roligt det var när jag i helgen fick sätta upp en Wifi hotspot från min sgs så att två iPhone 4-kompisar kunde flasha med facetime :)

13. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag har haft båda telefonerna samtidigt (sålde min ip4 igår) eftersom ip inte stödjer mkv så konverterade jag samma högupplösta serie till mp4 och körde sedan jämförelse mellan dom. Kan säga att ip4 suger åsnedase i jämförelse med sgs. Kolla serier och filmer på sgs är som att ha en miniversion av samsungs nya led tv framförsig, helt sjukt bra bild och ljusår ifrån vad iph4 presterar. Det ända jag tyckte iph4 var bättre på var att visa liten utzomad text i webläsaren, that´s it!

14. Anzen

Anzen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Men är det den vanliga SGSen då?
    Vibrant och Captivate är ju telefoner gjorda för T-mobile och AT&T på deras beställning.

15. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Kan bara Le :)

16. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Lite så är det ju... iphone är ball, men faller ur på så enkla grejor som att den kräver wifi för att kunna ringa videosamtal med. ytterligare en appleknepighet som jag inte förstår poängen med när alla andra har funktionen.

17. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jo, men det är en iPhone... o alla mina polare har ju det... då måste det väl vara bäst eller? skämt åsido, i grova drag är ju iPhone 4 en iPhone 3GS med bättre skärm och videofunktionen totalt värdelös. Är det någon som testat att videochatta på sin SGS ännu?

18. scrappy

scrappy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact
    Jag måste ställa frågan, är det någon som videochattar över huvud taget? Jag har gjort det 2 gånger sen 3g nätet kom. Bara för att prova.

19. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jag testade en gång 2004 eller när det nu var 3 kom igång. :)

20. zappa79

zappa79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Jag och en polare som också har SGS testade, och det fungerar skapligt så länge man sitter stilla! Så fort det börjar röra på dig så hänger inte kameran med riktigt!

Sitter då med telenor!