Källkod till Liquid!

Discussion in 'Liquid/Liquid E' started by underbrallan, Jan 29, 2010.

1. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Källkoden till kärnan är inte = 2.0. Kärnan är GPL och måste således släppas (inklusive alla ändringar) som GPL. Att man släpper en kärna som inte går att bygga och boota som den är är otroligt fult. Hade jag vetat detta hade jag aldrig köpt den, är mycket tråkigt med ett företag som ber kunderna trycka upp koden där bak.

Föresten, eftersom defconfen är kompilerad med kärnan måste väl den också va GPL? Har för mig att du inte får ha stäng källkod i samma binär som GPL?

2. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Visst, telefonen funkar bra till det priset man köpt för den. Men det är inte det som det handlar om nu. Det är ett Acer jävlas hela tiden med oss som vill modda telefonen lite. Gör allt till ett helvete. Det är ett sånt företag jag inte gillar att stödja, å det som då gör telefonen till skräp. I mina ögon.

Det är sjukt att ett företag kör ett "open source"-system i telefonen, sen försöker stänga det å krångla till det så gott det går. 2 vägar som korsar varandra å blir skit.

Kanske det som gör så det skrivs lite om det? Vem vet.
    Vart har alla ROM-utvecklare som BÖRJADE göra romar tagit vägen? Dom verkar försvinna en efter en också. Det känns rätt oroväckande.

3. 007Magnus

007Magnus Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Problemet är väl att android inte ligger under GPL-licensen, utan under Apache-licensen. Den tillåter ju att tillverkare kan lägga till egen sluten kod utöver den kärna som själva grundsystemet har. Dvs grundsystemet är open source, men sen är det fritt för tillverkaren att "sluta sig", vid tillägg. Vid modifieringar så behöver alltså inte källkoden redovisas.

Ur wikipedia om Apache:
    The Apache License, like the BSD license, does not require modified versions of the software to be distributed using the same license (in contrast to copyleft licenses).

Så rent juridiskt sett så gör inte Acer något fel.
    Men moraliskt sett så suger det, då själva androidsystemet bygger på open source och tillverkare som gick med i open handset alliance ville ju ha ett öppet system.
    Det är lite som att dom skjuter sig själva i foten!
    Men om bara tillräckligt många av oss användare klagagar, ger dåliga recensioner etc så kanske dom påverkas. Eller också skiter dom i det helt nu när googles Nexus One kommit ut. Dom skulle ju släppa en bunt nya androidmobiler och den här var ju som ett första test, men det har jag inte sett något mera om.
    Acer är ju ändå så enormt stora på annat (framförallt laptops i olika former), så att dom kanske skiter i den just nu lilla androidmarknaden, som har så många olika aktörer och dessutom kostar på i utvecklingstid/kostnad då nya versioner släpps hela tiden.
    Hoppas det inte är så.

4. nixxz

nixxz Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Kommer det ens att komma någon ROM med Android 2.x till Liquid.
    Älskar denna telefon men klarar inte av att ha 1.6 länge till.

Orginal eller ej orginal ROM bryr jag mig inte i bara det kommer en.

5. 007Magnus

007Magnus Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det har mest varit rykten fram och tillbaka, men det har ju läckt en uppdatering, så dom jobbar på det.
    Och från franskt håll så fanns det en påstådd källa som skulle ha bekräftat att uppdatering skulle komma i Mars. Man visste bara inte om det skulle ske via en update ifrån telefonen, eller om man skulle göra det via datorn.
    Så visst kommer det. Hoppas bara att Acer öppnar upp allt som ska finnas med, tex VPN, som man av någon anledning inte kan köra...

Edit: Jag har nog fel, läckan var en uppdatering på biosen till telefonen, inte OS;et.
    Tror jag...
    Det finns en tråd där det snackas om en läckt uppdatering.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=4687
    Den gäller enbart biosen i själva telefonen och inte OS;et, fattade jag det som.

Den är väldigt förvillande. Rubriken är "Acer_Liquid_1.004.00_EMEA ".
    Men den bios som man uppdaterar till heter "Acer_Liquid_2.000.05_AAP_GEN2_f8d011d17b574074b777 5673cd56bf50.bin"
    Den skulle förbättra batteritiden och innehålla mindre modifieringar under skalet...
    Just siffran är 2.0X gjorde att jag förväxlade den med ett updaterat OS.

Dessutom så snackar man sen om "Lickonns recovery 0.3 och Lickonn rom 0.2 "
    En länk till det säger absolut ingenting, vet inte vad Lickonns skulle vara bra för..

Förbannat rörigt med alla dessa varianter av moddar som är ute, alldeles för lite beskrivet vad dom egentligen är och vad dom egentligen gör/är bra för.

Last edited: Feb 3, 2010