"Känns" konstig när den laddar..

Diskussion i 'ASUS' startad av TURBONY, 22 sept 2011.

1. Danne...

Danne... Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag känner inget konstigt...men min fru tycker jag känns konstig när jag sitter å blippar medans laddaren sitter i :)

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

2. ASUS.Sverige

ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej!

Genom att vända på strömadaptern (stickproppen i väggen) så åtgärdas detta!

Mvh
    Asus Sverige

3. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Der borde väl inte spela någon roll åt vilket håll kontakten sitter i väggen? Det är ju växelström så riktningen som elen går åt växlar typ 240 gånger per sek?

Är det likström kan jag förtstå det då dioder och kretsar inte ens fungerar om strömen går åt fel håll, men det är ju växel-ström och en transformator (laddaren) omvandlar den till likström. Jag har hört att vissa apparater fungerar bättre om kontakten sitter åt rätt håll, men jag tycker det är konstigt, och hur vet man vilket som är "rätt"?

Om det nu finns ett håll som är "rätt" så växlar ändå + och - polen sida typ 240ggr per sek så varannan gång blir ju det fel ändå, alltså 120ggr per sek borde man få en lite stöt likt förbannat;) Förklara för mig!:)

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

4. TURBONY

TURBONY Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det sluga är att det funkade iaf :P

5. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Har du läst elkraftsingenjörens (mitt) inlägg om saken, i denna tråden?

Om du gjort det kan jag försöka förtydliga.

I vissa hus är nollan och jorden ihopkopplade (jag är ganska säker på att det är det som avgör - men det kan också bero på att något i plattan är kortslutet med skalet). I väggen har du två hål. Det ena hålet är nollan (som alltså i de husen håller samma spänning som jorden - allt annat i huset, som element, vattenrör, osv) och det andra är fasen (som skiftar mellan + 230 V och - 230 V med 50 Hz - den är +230 V 50 gånger i sekunden).

När man råkat koppla kontakten på rätt håll kommer det ena hålet ge en referensspänning till surfplattan, och denna spänning "sprider" sig till skalet av plattan. Eftersom denna spänning är samma som jorden i huset, uppstår inget jordfel. Själva laddningen av batteriet bryr sig dock bara om skillnaden mellan de två hålen i väggen, och det spelar som du säger ingen roll vilken som är vilken.

När man däremot råkat koppla kontakten på fel håll, kommer den spänning som har kontakt med skalet av plattan, vara den som växlar 50 gånger per sekund gentemot jorden. Alltså får skalet en del av denna växlande spänning över sig, och det är detta som kittlas när man tar i plattan.

Hm, jag hoppas att det åtminstone blev lite tydligare. Några detaljer är jag lite osäker på, men själva grejen med att skalet av plattan får kontakt med den spänning som växlar gentemot jord, är jag rättså säker på :P

6. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Vi har 50Hz i vårat elnät... dvs topp och dal i en fullständig cykel växlar 100 gånger per sekund.

Sen får du tänka på att det finns bra trafos och det finns dåliga trafos. Om du kollar med ett osvilloskop på vad trafon ger ifrån sig så kommer du se hur strömmen egentligen ser ut. Läs på om "ripple".

7. beyondthemind

beyondthemind Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Som jag skrev tidigare, inget fel på surfplattan, hehe :)
    Dock är det ju lite "synd" att det blir olika resultat när man vänder på laddaren. Men så är det ju med flera saker så om det är ett "fel" vet jag inte om man kan säga, i så fall är felet i byggnaden där elen är dragen om jag förstår tidigare inlägg rätt.

8. TURBONY

TURBONY Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men kan plattan ta skada om man vänder kontakten "fel" ?

9. ASUS.Sverige

ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej!

Nej, skall inte vara några problem.

Mvh