jnsson: Har du inte läst alla inläggen i tråden? Får inte det intrycket i ditt senaste inlägg :-) Eller så har vi skrivit "om varandra". Du använder Googles egen kalender-app. Det visar sig att just Googles egen kalender-app (och bara den) visar längre historia tillbaka, men däremot inte andra kalender-appar, varken från leverantörer eller från andra 3

art-utvecklare. Samma sak med Business Calendar*, aCalendar etc. Ingen app, förutom Googles egen kalender-app verkar visa historiska händelser mer än något år tillbaka, max. Länk finns till andra utvecklare, och du kan gärna testa själv, t.ex. med din leverantörs förinstallerade kalenderapp om detta inte är just Googles kalender-app. Testa t.ex. med Samsungs kalender-app så ser du samma beteende. Påståendena i tråden om att saker "raderas" av 3:e-parts-appar är taget ur luften och motbevisas enkelt med ett besök på
Google Kalender med en webbläsare. Det skrämmer i onödan upp användare genom att ge bilden att appar raderar/förstör deras kalender-händelser. Eller genom att kika efter både med Googles egen kalender-app och en annan app. Händelser lagras ju inte INNE i apparna själva (om de inte är dåliga) utan på leverantörernas servrar (t.ex. Googles i fallet Gmail-kalender-konton).
Samsung har inte gjort något speciellt med sin kalender-app, inte heller andra. Det är bara ett antagande du gör. Tvärtom är det Google som gjort något speciellt med sin egen kalender-app, som andra inte verkar ha tillgång till. Jag råkar vara app-utvecklare och har använt Googles officiella API i många appar (se här:
Calendar provider overview | Android Developers) . Alla apputvecklare, i stort sett, använder detta API och det är svårt att göra så fel att man själv missar historiska händelser när man ställer en fråga till databasen. Beteendet att databasen inte returnerar någonting för äldre datumintervall har jag känt till länge. Om du kan Android-programmera kan du testa själv, så ser du att det jag skrivit tyvärr stämmer. Det vore förstås jättebra för alla om Googles officiella kalender-API kunde returnera historiska händelser, men nu är det tyvärr inte så. Google har tillgång till gränssnitt/API:er som inte är dokumenterade eller tillgängliga för andra, så det är inte samma "päron och äpplen" man jämför här.
Click to expand...