Fråga: kamera: 40mp , men står 12 mp?

Diskussion i 'Applikationer' startad av darknessviking, 1 jun 2019.

  1. darknessviking

    darknessviking Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    okej så jag ser på en förhandstitt om en ny telefon från motorola - moto z4. det står att den har 48 mp kamera, men så säger snubben att nertryckt till 12mp.
    och att det är fyra stycken 12mp bilder i en 48mp bild?
    ( här
    View: https://www.youtube.com/watch?v=3iuP1RPlBgI
    )
    kan någon förklara för mig vad som menas osv? tar den fyra bilder? varför inte bara ta en bild?
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 656
    Mottagna gillanden:
    4 296

    MINA ENHETER

    4 kombinerade pixlar av 48mp = 12mp.

    The truth about the latest smartphone trend: The 48MP camera - Times of India

    "How useful is a 48MP image when say an Instagram or Facebook will end up compressing it? So if it’s a 12MP camera or a 48MP camera, it actually doesn’t matter. A good smartphone camera is never about the megapixels you offer. In today’s AI and ML dominated world, it’s as much about computational elements and processor on the phones."
     
    Kristy, dannejanne och darknessviking gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 695
    Mottagna gillanden:
    44 676
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Visst, sensorn har ett stort antal pixlar, men pixlarna sitter i ett kluster om 2x2 pixlar enligt bilden nedan, så den effektiva upplösningen blir i princip densamma.

    [​IMG]

    Detaljnivån är inte mycket högre på dessa sensorer än på en traditionell 12MP-sensor (det är svårt att få ut så mycket mer detaljnivå på en så liten sensor på grund av en rad faktorer, inte minst optiken), utan anledningen till det stora antalet pixlar är att det blir möjligt att använda hälften av pixlarna i varje kluster för att ta en längre exponering och andra halvan för att ta en kortare exponering. Eftersom detta kan ske parallellt går det att få en väldig dynamik i bilderna med bibehållen skärpa.

    På en traditionell 12MP-sensor behöver bilderna tas i serie för att skapa en HDR-bild. I regel tas tre bilder i följd med olika exponeringsvärden och sammanfogas sedan till en, men i och med att det är en fördröjning mellan varje bild uppstår problem med bla. rörelseoskärpa.

    Det är också därför nattläget är bättre på dessa sensorer trots att de egentligen har en högre brusnivå/registrerar mindre mängd ljus (desto fler pixlar på en given yta, desto mindre ljus), men då det går att ta många exponeringar samtidigt i följd kompenserar man för detta. Problemet med detta tycker jag bara är att bilderna ser extremt onaturliga ut. Använder du en kort exponeringstid på en quad bayer-sensor/en sensor med pixel binning blir resultatet sämre än på en traditionell 12MP-sensor, så för de som vill ha nattbilder som mer påminner om hur ögat uppfattar ett motiv i mörker, så är det bättre med en 12MP-sensor i min mening.

    Eftersom 48MP-sensorerna fysiskt sett är något större än de vanliga 12MP-sensorerna kan man under bättre ljusförhållanden också få ut en lite högre detaljnivå, varför det blivit populärt med begreppet "hybridzoom".

    Sony använde under lång tid pixel binning på sina 20MP+-sensorer till Z/XZ-serien. Bilderna hade även i 20MP-läget en detaljnivå som var jämförbar med 12MP-sensorerna (defaultläget var också alltid 12MP), och trots en fysiskt större sensor medförde den höga pixeldensiteten ändå bara problem med höga brusnivåer; de fick regelbundet kritik för mörkerprestandan och hyllades inte direkt för detaljnivån. De nya sensorerna ser dock annorlunda ut förstås, speciellt vad gäller möjligheten till "dubbelexponering", så det går inte riktigt att jämföra.


    Givet optiska begränsningar och givet sensorns fysiska storlek tror jag inte detaljnivån förbättras nämnvärt för en lång tid framöver. Det enda jag ser ändra på detta är kurvade/organiska sensorer, eller att tillverkarna bestämmer sig för att göra telefonerna lite djupare / satsar på större sensorer. Drömmen är en telefon motsvarande Panasonic CM1 med entumssensor från någon av de större tillverkarna.
     
    Last edited: 1 jun 2019
    BrorSnor, p1er, cobben och 7 andra gillar detta.
  4. darknessviking

    darknessviking Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    tack för svaren!
     
  5. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 490
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag blir mer och mer nöjd med mina halvgamla Xiaomi mobiler med 16Mpx (Mix1) resp. 22,5Mpx (Note 2) sensorer.

    Med dem senare Gcam apparna får man extremt bra naturtrogna bilder under dem flesta ljusförhållandena.

    När mobilerna var nya var de med Mi kamera apparna urdassiga förstås, det är först med Gcam de blev så bra.

    Men nästan ingen vill ha naturtroget vad jag minns.
    Enligt en proffs fotograf i någon annan tråd.
     
    Kristy gillar detta.