Kamera SGS2?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av mvts, 29 mar 2011.

1. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    SE Satio ligger/låg väl inte så långt efter N8? Och den är ju ännu äldre :)

2. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 294

MINA ENHETER

För att inte tala om C905 som har en ännu starkare kamera än Satio. Jag har noga jämfört, då jag hade Satio och sambon hade C905. :innocent:

3. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Har sett SE's kamerademo och arc verkar vara första androidmobilen som har en vettig hastighet.

Kameran är viktig för mig så det ska bli intressant att jämföra med sgs2. :)

4. A_M

A_M Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

+1.
    Nästan löjligt att det fortfarande inte verkar finnas mobilkameror i närheten av samma klass som den. Arcen börjar kanske närma sig lite, men tycker fortfarande inte jämförelsebilderna inte är riktigt i samma klass. Lägg där till Xenon-flash i N8, samt det faktum att i N8:an, till skillnad från någon annan mobiltelefon (och flera kompaktkameror) jag testat kan jag spela in video med bra ljudupptagning även i högljudda förhållanden (konserter, utomhus när det är blåsigt m.m.).

För mig är värdet i att aldrig behöva känna "fan, jag önskar jag hade en vettig kamera med mig nu" såpass högt att jag säkert hade haft min N8 som primär mobil isf min Galaxy S om den bara hade Android (eller iOS, eller Windows Phone 7 eller VAD SOM HELST utom Symbian^3). Kameran väger i min mening gott och väl upp saker som sämre formfaktor, vikt, processor, skärm, m.m. ... men OS:et? Neeeeh.

N8:an är för övrigt den enda kameran (och den enda mobilen) jag tar med mig om jag åker på semester någonstans.

5. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Tänk om N8's kamera fanns i en android... :innocent:

6. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

7. Råttan

Råttan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

På sida 3 kan du välja "Photo Quality Comparison" och då välja att jämföra med Nokia N8.

Jag tycker det verkar vara en riktigt grym kamera och videokamera, speciellt när man jämför med lg och arc.

8. moparlinke

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Yepp...Helt klart mycket bättre än vad jag gissade iaf .
    Skönt att ha en kamera som är duglig iaf.

Tror fasen den tog bättre kort med 2 mp kameran på framsidan än min 5mp på min N900 heh

9. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    Ser ut som den piskar N8. Iaf enligt mig som e fotograf :D

10. inact_0035

inact_0035 Guest

Förstår inte hur folk kan tycka att Nokia N8 har bättre kamera än GS2.

11. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    O2X är ju klart distanserad... men mellan Arc och SGS2 verkar det vara ganska jämnt.

SGS2 har något bättre skärpa.
    Arc har något bättre färgåtergivning och detaljer i mörka partier.

Men 'all in all' är det väldigt jämnt. :eek:

Last edited: 9 apr 2011
  12. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Visst, helt okej bilder, men så länge man bara tar bilder i perfekt dagsljus känns det fortfarande ganska värdelöst. Vi är generellt mer inomhus än utomhus, och folk träffas oftare på kvällen än mitt på dagen. Var tror du oftast att man har mobilen med sig när man vill ta en spontan bild?

Fattar inte att folk som gör testerna aldrig tar med bilder under mörkare förhållanden.

13. moparlinke

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Det har du rätt i..

Kanske kommer sen när recensionen dyker upp.

14. inact_0035

inact_0035 Guest

Man träffas oftare på dagen än på kvällen.

15. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Instämmer i att man, speciellt kanske i Sverige med sitt långa vintermörker(?), ofta tar bilder inomhus vid dåliga ljusförhållanden. Utomhus skiljer det ju inte mycket, då knaprar ju tom de bästa androiderna in på N8. Det är inomhusbilderna som skiljer agnarna från vetet.

Framförallt skulle jag vilja se kvällsbilder inomhus på folk! Fattar inte att det bara blir interiörer eller uppställda leksaker, går det inte få tag på nån människa som vill agera modell?

Last edited: 10 apr 2011
  16. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Kanske är lite olika, men folk som jobbar/går i skolan på vardagarna träffar nog kompisar oftare på kvällen, såvida de inte bara ses på helgerna. Sommartid kanske det inte spelar alltför stor roll för ljuset, men halva året blir det mörkt relativt tidigt.

Går man se'n ut på puben eller har fest som håller på till sent, är det "mörkerbilder" som gäller, inte dagsljusbilder. Och jag tror fortfarande att man oftare är inomhus än utomhus. Klart man ses utomhus ibland också.. när vädret tillåter det, men ena halvan av året är ganska kylig, och andra halvan är inte direkt utan dåligt väder.

17. Nuukeer

Nuukeer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jo, den har mycket mindre bildsensor. Kolla på på bilder som ej blivit nedskalade, så ser du att N8 har betydligt mycket mindre brus (nästan inget färgbrus o.s.v., det finns en riktigt bra jämförelse jag läste förut), tack vare den enorma sensorn som faktiskt är större än vad som finns i någon kompaktkamera (det finns f.ö. ett enormt gap i sensorstorlek mellan systemkameror och kompaktkameror). N8 är helt enkelt bättre än konkurrenterna på den fronten.
    Men SGS II ser ut att ta trevliga bilder för att vara en mobil, en klar förbättring jämfört med SGS.

18. Quist

Quist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Min dagliga telefon är just nu en Nokia N8. Jag har precis lämnat tillbaka min Arc som jag hade i ca en vecka och jag kan säga att jag inte var imponerad av Arcens kamera. Färgåtergivningen var perfekt som i N8 men i övrigt var det mycket mer brus än jag räknat med.

Jag tar väldigt många bilder med mina mobilkameror och har haft en Nokia N95, Samsung Omnia HD i8910, SE Satio, Nokia N8 och SE Arc och inga av de andra kommer i närheten av N8an i båda bra och dåliga ljusförhållanden. Arcen ska vara mer ljuskänslig men de gör misstaget av att höja hur ljust bilderna blir i riktigt mörka miljöer och då blir det brus överallt.

För övrigt har jag alltid litat på GSM Arenas recensioner vg mobilkameror och de har i stort sett aldrig haft fel. Samtidigt upptäckte jag att bilderna där från Arc verkar ha försämrats mellan prototypen de hade först i sin "preview" och modellen som kom ut sedan i deras "review". Förut kunde man nästan inte skilja på bilderna från SE Neo och Arc men nu ser Arc bilderna mycket sämre ut. Det kan ha blivit fel med hur de tagit bilderna men jag misstänker att SE försökte justera inställningarna i Arc precis innan release och det blev sämre.

Men tittar man på GSM Arena photo compare tool och man kan lätt se att färgerna i Arc matchar de från Nokia N8 (mycket bra) men att SGSII slår Arc med hästlängder vad gäller detaljer. Problemet med SGSII än så länge verkar vara att de höjer mättnaden men bilderna överlag behåller en viss kallkänsla (Arc och N8 är tex mycket varmare). Sedan har man inte sett hur den presterar i riktigt mörka rum.

Själv hade jag hoppats att Arc skulle bli min huvudtelefon för vinterhalvåret med en kamera som presterade bra i mörker och den var visserligen bättre än många kamereror men inte bättre än N8 (eller Satio eller i8910 för den delen) och inte så pass bra i övrigt att jag var redo att bortse från andra nackdelar gentemot kommande telefoner (som SGSII).

Om man går efter GSM Arenas exempel bilder från SGSII tror jag att den kommer att vara marknadens nästbästa mobilkamera efter N8an. Det var just det som blev droppen för mig att lämna tillbaks Arcen i väntan på SGSII.

Last edited: 13 apr 2011
  19. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Intressanta tankar.

Håller dessutom med om detta med avsaknaden av fotografering i mörka miljöer! Dagsljus är såklart intressant, men långt ifrån det enda som är intressant. I dagsljus blir ju till och med bilder bra med den gamla goda hjälten från HTC.

Så mörka förhållanden, begränsat ljus, inomhus, blixtbilder och folk som modeller! Varför ser vi aldrig något av detta? Suck...

20. Quist

Quist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

På sistone har jag hört många säga att nästan alla kameror tar bra bilder i dagsljus inklusive Eldar på Mobile Review (inte att jag litar på hans omdömen för 5 öre vad gäller kameror) men egentligen är det långt ifrån sant.

Det som gör skillnaden i dagsljus är dynamiken och ljuskänsligheten i sensorn. Med HTC Desire t.ex. var det nästan omöjligt att fånga en bild där man såg något på marken utan att himlen var helt vit eller kunde se färg och nuanser på himlen utan att det på marken var helt svart. På andra sidan av skalan har man Nokia N8 som fångar in så många nuanser att det känns som om man var där - bilderna får en sådan otrolig "depth".

I mörka miljöer är N8 långt ifrån nivån i dagsljus men ändå ganska bra. Jag har några helt otroliga bilder i kvällsljus utomhus och inomhus funkar blixten bra. När det kommer ner till det så är det svårt att slå en sådan stor sensor med Carl Zeiss optik.

Det är bara förbluffande att andra tillverkare inte riktigt hakat på det där men snart kommer de att söka efter "differentiators" när alla har högt presterande processorer osv.

Till dess nöjer jag mig med min N8 på semestern och min SGSII (när den kommer) för resten av året.

PS Såg att Phone Arena sågade kameran i Xperia Neo. DS