Kamera SGS2?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av mvts, 29 mar 2011.

1. zog

zog Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det kan absolut röra sig om fejkade bilder, ryssar är roliga :) Det kan också vara så att just den filen är rättad av en petig ryss.

Med tanke på att det är snö på bilderna är det, om det är en SGS2 kamera, fråga om en beta...

2. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Saxat från Techradar:
    ----
    Shutter speed is slightly above average, with around four to five seconds between shots at maximum resolution if you're taking a few in quick succession. This has nothing to do with picture size, as the processor can handle all of them easily; it's the autofocus that's a little tardy.

There's no option to turn it off either, so something like the Sony Ericsson Xperia Arc is a much better option if you're after a snappy shutter.
    ----
    Read more: http://www.techradar.com/reviews/ph...laxy-s2-930907/review?artc_pg=6#ixzz1LDoiuYLR

3. zog

zog Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

4. zog

zog Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag håller med. Mobilkameror testas för snällt.

5. Max Power

Max Power Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Efter att ha jämfört recensioner mellan Arc (även IRL) och SGSII, så är även min uppfattning att SGSII:ans kamera är den bättre av de två.

GSMArena har ju gjort en bra jämförelse: http://http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s_ii_vs_lg_optimus_2x-review-585p3.php
    Arcens bilder är översaturerade med ett tydligt rödstick. SGSII har lite gulstick, men färgerna ser betydligt mer korrekta ut än Arcens. Detta blir tydligt i ansikten, se tex: http://www.gsmarena.com/piccmp.php3?idType=3&idPhone1=3621&idPhone2=3252&idPhone3=3619
    Detaljrikedomen är större hos SGSII (förutom i mörker utan LED-blixt) och Arcen ger större brus och "jagged edges" i konturer.

I andra recensioner finns dessutom jämförelser mellan de två i olika ljussituationer inomhus, tex: http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.mobile-review.com%2Freview%2Fsamsung-galaxy-s2.shtml
    Bilder från SGSII: http://www.phonearena.com/reviews/Samsung-Galaxy-S-II-Preview_id2712/page/3
    och bilder från Arc: http://www.phonearena.com/reviews/Sony-Ericsson-Xperia-arc-Review_id2706/page/3
    I mörker har jag sett exempel på att Arcens Exmor R sensor ljusar upp bilden rejält med massor av brus som följd, vilket gör bilden helt oanvändbar. (Då tycker jag att SGSII:an ser bättre ut, även om bilden blir väldigt mörk.) I dessa fall måste man använda LED-blixten och där ger SGSII:ans blixt snäppet bättre bilder (möjligtvis lite väl kalla (läs: vita) bilder, men Arcen verkar istället kunna ge väldigt varma (läs: gula) bilder med blixten).

För att inte tala om videofilmning, där SGSII krossar Arc, men det betvivlar nog ingen...

Fördelarna för Arcen är en dedikerad kameraknapp och möjligheten att ta flera kort i snabbare följd.

I jämförelse med N8 verkar dock ingen av Androiderna ha en chans i kamerakvalitet, dessvärre.

Just my 2 cents...

flippzii, NITRO, muSPK och 1 annan gillar detta.
  6. myeviltwin

myeviltwin Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

dock klagar ju de flesta recensioner på att shutterknappen på Arcen inte går att använda för den är så liten och hård.

Men vore klart fint om det funnits på sgs2

7. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Svårt det här. Kommer förmodligen ta flest bilder i mörker och vill gärna ha en snabb shutter speed då motivet är i rörelse. Får gå in och prova SGS2 i butik när den kommer. Alltid är det något som inte är fulländat :), men så är det.

8. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Å andra sidan brukar en dedikerad kamerknapp (på mobiler) ofta vara ganska trög att trycka ner, vilket kan leda till skakningsoskärpa för att man får ta i så för att få ner knappen hela vägen. (Har haft det problemet med Sony Ericsson P990, Nokia 5800EM och Nokia N900.)

SGS II har förvisso ingen knapp alls, men den har å andra sidan funktionen att hålla touchknappen intryckt för att ställa in focus, och se'n kan man komponera om bilden som inte tas förrän man släpper knappen igen.

9. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Håller med i en del och i annat inte. Men av vad jag sett så är de i alla fall så nära varann att det mer blir vilken 'typ' av bilder man gillar själv.:P

Det gör också att andra egenskaper får större värde för mig, och det verkar gynna sgs2.:-*

10. Quist

Quist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kan inte någon som redan har sin kommentera kring kameran?

Några som köpte från Expansys nere i tyskland och österrike klagar över bildkvalitet. Dels pga att de verkar satsa stenhårt på att ta bilder i dålig belysning inomhus och tycker det finns för mycket komprimering.

Det konstiga är att de som klagar högst har inte lagt upp några försök till bra bilder (dvs utomhus eller i bra belysning).

11. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Kameran är kanonbra, första mobilkameran som kommer upp i nokia klass. Och väldigt rapp, ska fota lite imorrn o lägga upp.

Quist och ufolk gillar detta.
  12. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Ni som fått era telefoner från det förenade kungadömet får gärna slänga upp lite bilder. Dåliga ljusförhållanden samt ännu mörkare miljöer där LED måste användas skulle uppskattas!

Last edited: 8 maj 2011
  13. Gonjer

Gonjer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Håller med! :)

14. Merlininsider

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    Lite testbilder då..

Första bilden jag tog (6 maj kl18:53)[​IMG]

Lite bilder nu för 20 minuter se'n (med mörkläggningsgardin nästan helt nere, så definitivt inga bra ljusförhållanden):
    UTAN blixt:

MED blixt:

Nikon D40x (systemkamera för de som råkat missa det) utan blixt:

Kan tilläggas att den sista bilden blev ljusare än verkliga förhållanden och var med en halv sekunds exponering och ISO1600.

Last edited: 8 maj 2011
    kuhulai, MarkusH, Max Power och 1 annan gillar detta.
  15. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Får tacka för bilderna! Dock måste jag säga att jag inte är så där jätteimponerad!

16. Quist

Quist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag tycker de är ganska bra med tanke på att han eller sajten fick minska dem och att de är tagna i svåra förhållanden (dålig belysning och bakgrundsljus). Jämfört med dem jag sett från Tyskland/Österrike var dessa mycket bättre.

17. perperub

perperub Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Telefon:
    Huawei P20

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20
  18. Merlininsider

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    Här kommer lite fler bilder, inklusive en som är tagen samtidigt som en Nokia N8. Enjoy!

SGS II:

SGS II:

Nokia N8:

Får säga att jag är riktigt imponerad över kameran i SGS II!
    Såhär i efterhand är jag lite irriterad över att jag inte personligen dubbelkollade linsen på Nokian så att den var helt ren, men som ni ser är de ganska lika när det gäller ljuskänsligheten. Lite mer grynigt på Galaxyn, men riktigt trevlig! Och blomman högst upp är riktigt rik på detaljer!

Last edited: 10 maj 2011
    Max Power, wtfisiphone, kuhulai och 3 andra gillar detta.
  19. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    Blomman hade najs bakgrundsoskärpa!

20. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Verkar som om det blir ganska grynigt så fort det är dåligt med ljus i närheten. Fasiken, fasiken, fasiken. Nu får man stå och svaja mellan het hårdvara eller bäst Androidkamera :(. Damnit!