Kamerajämförelse - iPhone XS Max möter Pixel 3 XL

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid96, 30 december 2018.

1. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Med risk för att låta gnällig och petig; faktum är att såna här "snabbtester", även om jag uppskattar initiativet och sätter viss vikt i resultatet, så blir det oftast inte ens nästan rättvist om man inte är toknoggran.

Dels så är brännvidden på telefonerna inte samma. Visst, någon enstaka millimeter på (35mm ekv.) brännvidd gör inte en enorm skillnad, men lite gör det om man går ner på 1:1 på bildpunkter. Särskilt med tanke på att Exif för första bilden från Pixel säger "subject distance 1,4 m". Jag vet inte hur tillförlitlig just den parametern är, men har man smått avvikande fokus mellan två testbilder så främjas vidvinkel med marginellt längre skärpedjup. ISO diffar dessutom med en rejäl faktor; med 25 för Iphone och 61 för Pixel. Slutartiderna avviker också minimalt, men knappast betydelse i detta fall (1/122 vs 1/157 sekunder). Till råge på det så har väl ena telefonen dubbla kameror, vilket jag förmodar nyttjas också till fördel för skärpa (men diskutabelt hur jämförbart/"äkta" man kan betrakta sådant...)

Skärpedjupstestet genom fönstret begriper jag inte alls... Om vi bortsett från avvikelser i ISO igen (till iPhones nackdel, förvisso.), så har vi i detta fall samma sensorstorlek, samma bländare, men olika brännvidd. Det är enligt optikens lagar att man får kortare skärpedjup på Pixel. Det syns om inte annat ganska tydligt av storleken av de punktformiga ljuskällorna i fönstret, som då är signifikant större på Pixel...

Bara för att visa hur enkelt det kan slå stora fel så kan man, istället för att titta ut genom fönster i bakgrunden, göra en jämförelse av centrala skärpan på samma par av bilder, och i detta fall så vinner Pixel utan tvekan...
    Pix-iph.jpg

Man kan ju givetvis hävda att det beror på avvikelser i ISO, men då faller första testet då den avvikande faktorn på ISO är större där. Man kan också hävda att fokus inte är på exakt samma punkt, men det resulterar ju i uppenbara problem för testet i stort... Så man kommer inte riktigt ur det hur mycket man än försöker förklara det...

-

Sorry för TL;DNR. Sorry för gnäll :sealed:. Det var inte meningen. Jag uppskattar tester, men det är skitsvårt att göra bra jämförelsen på enstaka tester i någon annat än en väl kontrollerad miljö. Särskilt när det är snudd på likvärdiga kameror som dessa, där de signifikanta skillnaderna ligger i tillverkarens automatiserade bildbehandling snarare än i optisk prestanda.

Last edited: 3 januari 2019
    Fridensliljor, Kristy, bernard och 2 andra gillar detta.
  2. Droid96

Droid96 Guest

Jag håller med i allt du skriver. Syftet med testet var att jämföra ett antal bilder som är tagna helt automatiskt utan justeringar och sen ge mina subjektiva åsikter om vilken som jag tycker klarar att fånga motivet bäst. Det jag kanske framförallt vill visa med testet är hur mjukvaran och efterbehandlingen påverkar, inte att ena kameran har bättre hårdvara än den andra. Hårdvaran är nästan identisk och så även den tekniska kvaliteten på bilderna. Det är efterbehandlingen som skiljer mest.

Last edited by a moderator: 3 januari 2019
    Etienne gillar detta.
  3. Droid96

Droid96 Guest

Nästa vecka blir det ett likadant test, iPhone Xs Max mot Mate 20 Pro.

wressus, Ramboline, P.F och 7 andra gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.816
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    :eek::D

Droid96 gillar detta.
  5. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.462
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Har du blivit sponsrad av mobiltillverkarna :)

Test efter test. Vi är tacksamma :)

thehero, Droid96 och bernard gillar detta.
  6. thehero

thehero Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Jag älskar dessa mobilkameratest som även ägnar sig åt "pixel peeping", kollar detaljnivån vid inzoomning och detaljskärpan.

Kristy, Droid96 och bernard gillar detta.