Med risk för att låta gnällig och petig; faktum är att såna här "snabbtester", även om jag uppskattar initiativet och sätter viss vikt i resultatet, så blir det oftast inte ens nästan rättvist om man inte är toknoggran.
Dels så är brännvidden på telefonerna inte samma. Visst, någon enstaka millimeter på (35mm ekv.) brännvidd gör inte en enorm skillnad, men lite gör det om man går ner på 1:1 på bildpunkter. Särskilt med tanke på att Exif för första bilden från Pixel säger "subject distance 1,4 m". Jag vet inte hur tillförlitlig just den parametern är, men har man smått avvikande fokus mellan två testbilder så främjas vidvinkel med marginellt längre skärpedjup. ISO diffar dessutom med en rejäl faktor; med 25 för Iphone och 61 för Pixel. Slutartiderna avviker också minimalt, men knappast betydelse i detta fall (1/122 vs 1/157 sekunder). Till råge på det så har väl ena telefonen dubbla kameror, vilket jag förmodar nyttjas också till fördel för skärpa (men diskutabelt hur jämförbart/"äkta" man kan betrakta sådant...)
Skärpedjupstestet genom bilden begriper jag inte alls... Om vi bortsett från avvikelser i ISO igen (till iPhones nackdel, förvisso.), så har vi i detta fall samma sensorstorlek, samma bländare, men olika brännvidd. Det är enligt optikens lagar att man får kortare skärpedjup på pixels telefon. Det syns om inte annat ganska tydligt av storleken av de punktformiga ljuskällorna i fönstret, som då är signifikant större på Pixel...
Bara för att visa hur enkelt det kan slå stora fel så kan man, istället för att titta ut genom fönster i bakgrunden, göra en jämförelse av centrala skärpan på samma par av bilder, och i detta fall så vinner Pixel utan tvekan...
Visa bifogad bild 54741
Man kan ju givetvis hävda att det beror på avvikelser i ISO, men då faller första testet då den avvikande faktorn på ISO är större där. Man kan också hävda att fokus inte är på exakt samma punkt, men det resulterar ju i uppenbara problem för testet i stort... Så man kommer inte riktigt ur det hur mycket man än försöker förklara det...
-
Sorry för TL;DNR. Sorry för gnäll

. Det var inte meningen. Jag uppskattar tester, men det är skitsvårt att göra bra jämförelsen på enstaka tester i någon annat än en väl kontrollerad miljö. Särskilt när det är snudd på likvärdiga kameror som dessa, där de signifikanta skillnaderna ligger i tillverkarens automatiserade bildbehandling snarare än i optisk prestanda.
Click to expand...