En viktig sak att poängtera. Jag försöker inte på något sätt framhäva iPhone som den bästa av dessa
tre kameror. Den är dock i mitt tycke överlägsen på Point And Shoot.
Problemet med iPhone är att det finns mycket små möjligheter att ta bättre bilder genom att justera inställningar i själva kameran. Den är perfekt för att bara snabbt ta upp telefonen och ta en bild som kommer vara ganska lik verkligheten även i krävande situationer.
Pixeln är ironiskt nog inte alls en bra point and shoot (om man inte gillar bilder med överdrivet ljusa skuggor och platt utseende). Men kombinerar man de
tre justeringsmöjligheterna i sökaren (HDR, exponering, vitbalans) kan man få fantastiska resultat som inte är möjligt med iPhone.
Xiaomi känns mest omogen av de
tre och tar ibland riktigt fina bilder med point and shoot, men ofta blir det också helt fel och man måste alltid trimma lite (HDR av/på, manuell exponering, låsa fokus/exponering på rätt ställe, nattläge på/av, stock/gcam). Och när man får till det blir resultatet potentiellt hårresande bra.
I nästa bildexempel kommer jag jämföra iPhone mot Pixel och Xiaomi när jag manuellt krämar ut max ur dessa kameror och då blir det ett mycket spännande resultat.
Så stay tuned.
Click to expand...