Kameran, hur bra är den?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av mikrokiwi, 10 jan 2011.

  1. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Hur som haver så har vi alla sett bättre bilder från arc. Antar mjukvarurelaterat.

    Ska två bilder jämföras så ska de tas från samma vinkel. Då arc har en mer avancerad
    kameraalgoritm för att räkna ut ljussättning så kan detta även ställa till det.

    Det är lite som jag säger... att köpa en systemkamera och köra på auto är bortkastat.
    Då kan man köpa en kompaktkamera istället.

    Jag föreslår att herr psykedelisk tar bägge sina mobiler och siktar in på ett rimligt
    target och I den mån det är möjligt använder sig av funktionen spotmätning.

    Testa detta och kör igen. På arc kan du inte göra detta i autoläget men kameran kommer
    vara i princip helautomatisk ändå. Spotten sitter i mitten så mät där.

    Posta resultat!

    // A
     
  2. onewheel

    onewheel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Fast nu känner jag mig efterbliven. Inte hittar jag nått sportläge i kamerläget. Olika motiv finner jag bara under videoläget..?!
     
  3. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    I capturing mode måste du ändra till Normal, sen kan du ändra till t.ex. sportläge i Scenes.
     
    onewheel gillar detta.
  4. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har sett några bra bilder här men även några dåliga. För mig lyckades jag inte ta en bild som jag var nöjd med. Samtidigt när jämförelser började komma ut fick jag en känsla av att jag alltid skulle undra om jag försökte inbilla mig att kameran var bra även om den inte var det.

    För att vara en av de största försäljningspunkter, åtminstone för mig, var jag så besviken att jag lämnade tillbaka min Arc i väntan på en SGSII.

    Utifrån olika recensioner på SGSII har jag stora förhoppningar om att kameran är bra men eftersom Samsung och världen ser kameran på den telefonen som enbart ett extra plus så vore det inte hela världen om den inte var så bra eller bättre än Arcen. Men för Arcen var det en stort del av förväntningen tack vara hur den har marknadsförts.

    Jag tror och misstänker att SE ändrade något i mjukvaran precis innan release som inte blev så lyckat på många av enheterna. Är det så kan man hoppas att en framtida uppdatering återställer den till silverpallen i mobilkamera tävlingen.

    Men nu när inte längre har en Arc får jag tacka för mig. Det var mycket bra råd här och jag önskar er lycka till med världens snyggaste Android mobil.
     
  5. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Intressant att höra!

    Sitter själv med en hemlånad Arc för tillfället och har tyvärr ännu inte blivit imponerad. Kan det vara olika mjukvara på olika modeller? Har haft en slapp helg hitintills och köpte även igår en tidning för första gången på över 5 år. I tidningen blev O2X krönt som videoinspelarnas konung!? Vad är det som händer!?

    Kameran var ju faktiskt mitt största köpargument, men nu när det kanske är mer snack än verkstad kanske man ska se sig åt ett annat håll. Vill ju inte försumma all prestanda för att välja en kamera som efter allt försäljningssnack ändå inte levererar?
     
    Last edited: 16 apr 2011
  6. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Om du har en arc hemma är det väl bara att knäppa bilder och se om du är nöjd, alltså inget att fundera över om det är snack eller verkstad? :)
    Vilken prestanda anser du att du försummar om du väljer arc?
     
  7. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Jag skrev det i andra meningen "...ännu inte blivit imponerad". Med tanke på allt förhandssnack kring kameran från SE hade jag förväntat mig mer, nu levererar den "ungefär som alla andra" i mitt tycke.

    Det jag försummar är processor, grafikkrets, RAM, ROM, batterikapacitet, etc.
     
  8. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Batterikapacitet försummar du ju dock inte
    Aldrig haft så bra batteri i en smartphone
     
  9. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag hade O2X innan, enligt mig sämre stillbilder och video jämfört med Arc. Alldeles för stark blixt och det går inte att stänga av shutter ljudet vid inspelning. 1080p tycker jag är coolt, men 720p med upplevd bättre kvalite är jag glad för. Sen att se filmerna och bilderna på Arc skärmen vs O2X skärmen är en enkel knockout av Arc. Sen att batteriet räcker ca dubbelt så länge på Arcen är ju inte fel i mediasammanhang.
     
    Last edited: 16 apr 2011
  10. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    OK, jag byter ut batterikapacitet mot NFC då ;). Fast å andra sidan, efter att ha följt batteritråden har jag snabbt märkt att det är skärmen som ofta står för den stora strömförbrukningen. SGS2 skärm känner nog alla till vid det här laget och den skall vara strömsnålare än tidigare SAMOLED-skärmar. Detta tillsammans med ett 1650 mAh-batteri så vågar jag nog påstå att batteriet slår de flesta på dagens marknad. Flera tester påvisar även detta. Men men, mjukvaruuppdatering till Arc är väl på G får vi hoppas.

    O2X är tyvärr inte aktuell, den är alldeles för buggig :).
    För övrigt skulle jag nog aldrig filma i 1080p med en mobil. Äger en HD-kamera då jag klipper mycket film. Denna gick på dryga 10.000:- när jag köpte den förra året, men jag vägrar även med denna att filma i 1080p. 720p passar bättre vid efterredigering :).

    Men men, slutsnackat om andra modeller. Tillbaka till kameran i Arc. Någon som snappat upp något spår om en kommande uppdatering?
     
  11. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Har DEN blivit krönt till videoinspelarnas konung? Vad var det för tidning i så fall, och kände de ens till SGS II som ju har klart mycket bättre video enligt 99% av alla som testat den..

    Nåja, lite off topic i en Arc-tråd, men i alla fall.. Vilken tidning var det, för övrigt?
     
  12. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Tog en fotosession på min fars bil. Är mycket imponerad över arcens bilder.

    X10
    [​IMG]
    arc
    [​IMG]
    X10
    [​IMG]
    arc
    [​IMG]
    X10
    [​IMG]
    arc
    [​IMG]
     
  13. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Det var i senaste numret av "Allt om Android".
    Anledningen till att SGS II inte fanns med är den enkla att den ännu inte finns på den svenska marknaden! Dock håller jag med dig, SGS II:s videoinspelning skall vara ruggigt bra enligt testerna, både 720p som 1080p!

    Men men, tillbaka till Arc!
     
  14. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Tack för jämförelsen! Skaaaplig skillnad. Då ska man ha i åtanke att vi nu ser på näst bästa (x10) och bästa (arc) kameramobilerna som finns idag på våran marknad.
     
  15. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Vet ej om jag skulle anse X10 vara näst bäst, men alla har ju sina åsikter. Snart kommer SGS II som förmodligen kommer placeras högt upp om inte högst upp vad gäller kamera på Androidmarknaden.
     
  16. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Antaganden... ;)
    (SE lär ju ändrat nåt i sista sekunden ang. mjukvaran - vad säger att inte Samsung gör detsamma)
    Men det ska bli kul och se hur den presterar.
     
  17. Bring83

    Bring83 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det finns ju inget egenvärde i att ha den "värsta" specen. Vad det handlar om är funktionalitet. En porsche accellererar inte snabbare än en sporthoj bara för att den har mer hästkrafter.
     
  18. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Men i en Porsche har man en ratt...? Allt handlar om personliga preferenser!
     
  19. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    @nox

    Hur ser det ut när det ska beslutas om kvällsmat?
     
  20. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Nästintill samma historia...